Fartkontrollen skærpes i Danmark, hvor antallet af stærekasser øges fra 20 til 60. Se her, hvor den automatiske fartkontrol placeres.
Danske bilister gør klogt i at lette foden fra speederen. Fra 2027 tredobles antallet af de såkaldte stærekasser, der fungerer som stationære fartfælder, fra 20 til i alt 60. Den automatiske fartkontrol placeres på udvalgte steder i hele Danmark.
Tredoblingen af stærekasser med avanceret måle- og kameraudstyr vil i alt koste skatteyderne 64,2 millioner kroner. Hertil kommer 15,7 millioner til opsætning af automatisk fartkontrol langs en række udvalgte motorvejsstrækninger. Her er formålet at holde hastigheden nede for at dæmpe støjen for nærliggende boliger.
Reducerer hastigheden
Stærekasser placeres langs dog hovedsageligt ved landeveje. Formålet er at forbedre trafiksikkerheden på strækningerne.

Siden 2018 har der været opsat 20 stærekasser forskellige steder i Danmark. Erfaringen er, at det har givet en markant reduktion i gennemsnitshastigheden, der nu på alle lokationer er under den tilladte hastighedsgrænse.
Ingen 'pengemaskine'
De 64 millioner kroner går konkret til udskiftning af de eksisterende 20 stærekasser, opsætning af 30 nye standere på 15 lokationer samt 10 stærekasser langs fem motorvejsstrækninger. Den årlige udgift bliver 2,8 millioner kroner.

Ifølge Transportministeriet bliver der ikke tale om en ‘pengemaskine’: De i alt 60 stærekasser vil være aktive på forskellige tidspunkter, så den samlede "bøde aktivitet”, som ministeriet formulerer det, “forbliver uændret”.






