Opels nye franske ejere fortsætter med at svinge sparekniven. Næste år går det ud over den lille Adam, Opels svar på kultbilen Fiat 500. I maj 2019 er det auf wiedersehen til Adam.
Den franske PSA-koncern, der består af Peugeot og Citroën, har på rekordtid fået vendt udviklingen i den notoriske underskudsforretning Opel. Siden den franske overtagelse i begyndelsen af 2017, har PSA med stor flid rationaliseret det tyske traditionsmærke. PSA-boss Carlos Tavares er også gået til det tyske Ruhr-stål, om man så kan sige: Blandt hans konsekvente prioriteringer er en reduktion af antallet af de platforme, der bygges Opel-biler på fra ni til blot to.
En anden er et markant skifte mod flere SUV- og crossover-modeller. Det betyder, at andre modeller må forlade samlebåndet. Næste år til maj går det ud over Opels mindste model, den lille Adam. Det skriver det tyske bilblad AutoBild. Efter seks år er det slut – også selv om Adam faktisk har været en sjælden succes for Opel siden debuten i 2013.
Her kom Adam til verden som en tysk pendant til kultbilen Fiat 500. Nogle vil nok hævde, at designet nærmer sig plagiat, men Adam er en smule mere maskulin og fik hurtigt en fanskare, ikke mindst på det tyske hjemmemarked. Her faldt især unge købere for de mange muligheder for at personliggøre deres Adam med et væld af farver, indtræk og ekstraudstyr.
Muligheden for at gøre Adam unik, gør den dog også relativt dyr at producere. Derfor gør det næppe ondt på Tavares og PSA at sende Adam på pension – fortjenesten er simpelthen for lille.
Har ændret Opels image
Adam har også opfyldt en vigtig mission: Sammen med en anderledes markedsføringskampagne skulle den lokke nye og yngre kunder i butikken – og det er angiveligt lykkedes. Opel har længe været på vej væk fra sit gamle blød-hat image, og Adam har været med til at rense luften for den sidste duft af cerut-røg.
Men nu vil kunderne have SUV- og crossover-modeller. En trend, som bilfabrikkerne er helt med på, fordi de tjener flere penge på de høje modebiler. Ifølge AutoBild skal der fra 2019 produceres Grandland X på fabrikken, der i dag fremstiller Adam.
Tiden vil vise, om Opels mindste får en afløser. Umiddelbart er svaret nej, for Fiat er omtrent de eneste, der tjener nævneværdige penge på de helt små biler. Ifølge AutoBild bliver Corsa fremover den mindste model i Opel-programmet. Chancen for en lille ny er dog til stede, for i PSA-koncernen kan Opel få adgang til samme platform, som der bygges Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo på. Fortsættelse følger helt sikkert…
Læs også: 5 facts om Opels fremtid