Den grundlæggende crashsikkerhed er ikke god nok i den lille elbil Hyundai Inster, mener FDM. Polestar og Zeekr klarer sig flot.
Den lille elbil Hyundai Inster, der p.t. er Danmarks billigste elbil, skraber kun akkurat fire ud af fem mulige stjerner sammen i Euro NCAPs nyeste crashtest (foto). Og det er at gå på kompromis med sikkerheden for at presse prisen ned, mener det danske medlem af Euro NCAP, Søren W. Rasmussen fra bilistklubben FDM.
Ifølge FDM kommer den lave pris på 170.000 kr. nemlig med en pris for forbrugerne i form af skuffende sikkerhed.
For selvom Hyundai Inster på papiret har et flot sikkerhedsniveau med en lang række sikkerhedssystemer som standard, afslører den seneste Euro NCAP-test alligevel en række mangler. I testen opnår Hyundai Inster kun lige akkurat fire stjerner.
Falder igennem på flere områder
Hyundais lille og billige elbil falder igennem på flere områder. I sær på den helt grundlæggende kollisionssikkerhed.
I crashtestens frontalkollision kom der således ikke nok luft i førerairbaggen. Testdukkens hoved ramte derfor rattet, og i sidekollisionen åbnede døren sig.
En såkaldt centerairbag mellem de to forreste sæder, der skal forhindre, at fører og passager støder sammen ved sidekollisioner, virkede heller ikke efter hensigten.

Beskyttelsen af bløde trafikanter var også kun lige til fire stjerner, mens de forskellige sikkerhedssystemer ikke er så omfattende, som man burde kunne forvente i ny bil anno 2025.
Grundlæggende svag
”Selvom Hyundai Inster er en charmerende bil, må vi konstatere, at den samlede sikkerhed er under niveauet for nye bilmodeller. Det skyldes blandt andet, at selve bilens konstruktion grundlæggende er for svag for både fører, passagerer og medtrafikanter. Det er sympatisk, at Hyundai bygger en billig elbil, men vi må konstatere, at man her er gået lige lovlig meget på kompromis med sikkerheden for at holde prisen nede på bilen. Det er ærgerligt. Ikke mindst fordi Hyundai igennem mange år har vist, at de sagtens kan lave sikre biler, hvis de vil,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen om crashtesten.
Svensk-kinesere overbeviser
Mens Hyundai Inster skuffer, imponerer to nye biler fra Polestar og Zeekr fra Volvo-familien med en flot sikkerhed.
Polestar 4 og Zeekr 7X er begge en del af Volvo-familien, der ejes af kinesiske Geely.
Slægtskabet med Volvo ses tydeligt i crashtesten, hvor både Polestar og Zeekr kan alt det, som kniber for den langt mindre og billigere Hyundai Inster. Begge biler kører dermed uden problemer fem stjerner i hus.
”Zeekr er et nyt spændende kinesisk/svensk bilmærke, som netop nu er landet på det danske marked, og ligesom Polestar 4 er Zeekr 7X en bil i premiumsegmentet. Her er ikke sparet på noget – heller ikke sikkerheden, som er i den absolut høje ende for både store og små passagerer og med alle sikkerhedssystemer som standard. Helt som det burde være i alle biler. Skal man alligevel sætte fingeren på noget, er det, at det kamera, som i Polestar 4 skal overvåge førerens opmærksomhed, ikke lever op til de europæiske standarder. Det ændrer dog ikke på, at der er tale om to meget sikre biler,” siger Søren W. Rasmussen.
Euro NCAP crashtest juli 2025
Euro NCAP har i alt testet otte biler i denne ombæring, men kun Hyundai, Polestar og Zeekr findes p.t. på det danske marked:
Hyundai Inster: 4 Euro NCAP-stjerner
Polestar 4: 5 Euro NCAP-stjerner
Zeekr 7X: 5 Euro NCAP-stjerner