Renault-ejere bør takke nej til et tilbud om opdatering af motorstyringen på flere modeller. Den kan få negative konsekvenser for motoren, advarer FDM.
Tidligere på året annoncerede Renault, at man ville søge at mindske NOx-udledningen i sine 1,6 dCi dieselmotorer, fordi tests har påvist et uforholdsmæssigt stort gab mellem de officielle test og bilernes reelle udledning af de skadelige gasser.
Det skal ske med en opdatering af motorstyringen, der angiveligt skal sænke den uforholdsmæssigt høje udledning af NOx-gasser med op til 50 pct., skriver den franske bilproducent i en pressemeddelelse.
Ifølge Renault vil opdateringen af bilernes motorstyring øge den såkaldte ’EGR-rate’, der nedsætter forbrændingstemperaturen i motoren og er afgørende for, hvor stor en mængde NOx motoren producerer. En løsning, som FDM imidlertid finder problematisk.
”Som Renault skitserer sin løsning, er det ikke noget, vi vil anbefale, at man som bilejer tager imod. Der er stor sandsynlighed for, at man ved at mindske NOx-udledningen, som Renault vil gøre det, dels øger bilens brændstofforbrug, dels øger tilsodningen af EGR-ventilen. Især det sidste er et velkendt problem. At det ikke også skulle forholde sig sådan med Renaults løsning, mangler vi at se dokumentation for. Indtil vi har det, mener vi ikke, man bør takke ja til deres tilbud om opdatering,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto på fdm.dk.
Renault fraskriver sig ansvar
FDM vil derfor kontakte Renault for yderligere dokumentation af konsekvenserne af deres opdatering.
”Bilerne fejler ikke noget og lever op til de gældende krav og typegodkendelse. Derfor mener vi, man løber en unødig risiko, hvis man opdaterer bilens motorstyring. At Renault fraskriver sig ethvert ansvar, hvis det skulle vise sig, at eksempelvis EGR-ventilen efter kort tid soder til og helt skal skiftes, synes vi er problematisk. Også derfor mener vi, man bør sige pænt nej tak til Renaults opdatering, hvis man har en af de berørte biler. Men det er klart, at vi vil følge sagen tæt og bistå vores medlemmer, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt,” siger Lone Otto videre.
Ifølge Renaults pressemeddelelse vil man i løbet af oktober måned tilbyde ejere af de berørte biler en frivillig opdatering af motorstyringen. FDM har været i kontakt med Renault Danmark for at høre, hvor mange af dem, der kører på danske veje, hvilket man endnu ikke har overblik over.
Heller ikke hvordan Renault vil informere om opdateringen, er helt afklaret, oplyser Renaults pressetalsmand, Søren Hyltoft til fdm.dk.
Sikkert er dog, at det ikke vil ske gennem Skats centralregister, da der alene vil være tale om en frivillig opdatering af motorstyringen og ikke en tvungen tilbagekaldelse.
I alt drejer det sig omkring 700.000 biler på verdensplan, der er berørt af softwareændringen.
Allerede fra juli måned vil Renault ændre i motorens software i de nye biler, der løber af samlebåndet.
Læs også: Renault-diesel sviner lystigt med NOx