Fiat og Jeep dumper i crashtest

Fiat Panda og Jeep Wrangler falder helt igennem i den nye Euro NCAP crashtest. Dumpekaraktererne udløser hård kritik fra FDM, der kalder resultatet ‘pinligt’ og fraråder køb.

Der er drøje hug til den italiensk-amerikanske Fiat Crysler koncern efter den seneste crashtest udført af den europæiske Euro NCAP organisation. Koncernen har to biler med i den nye test – og de klarer sig begge ualmindeligt dårligt.

Værst går det ud over den lille Fiat Panda (billedet), som der sælges op mod 300 styk af i Danmark årligt. Modellen har efterhånden syv år på bagen. Dermed har den passeret den grænse på seks års levetid, som udløser en såkaldt re-test hos Euro NCAP. I mellemtiden er kravene til crashtesten skærpet markant, og det får den lille Fiat at føle på den hårde måde: Mens det blev til respektable fire ud af fem stjerner tilbage i 2011, falder Panda bogstaveligt talt igennem med et brag i 2018-testen, der udløser bundkarakteren nul stjerner.

Resultatet udløser usædvanligt hårde ord fra den den danske bilistorganisation FDM:

”Fiat Panda har efterhånden mange år på bagen. Det undskylder dog ikke, at Fiat har forsømt løbende at forbedre sikkerheden, som er på et katastrofalt lavt niveau for en bil, der i 2018 stadig kan købes fra ny. Hvor andre bilproducenter bruger milliarder på at udvikle sikkerheden, virker det som om, at Fiat helt har opgivet og ser stort på sikkerheden. At bilen i Danmark har en automatisk nødbremse som standard, er som et plaster på et åbent benbrud, når man ser på den øvrige sikkerhed. Det er ganske enkelt pinligt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Konklusionen er krystalklar: FDM fraråder danske forbrugere at købe Fiat Panda.

Jeep Wrangler møder muren – og er tæt på kollaps.

Wrangler går næsten op i sømmene
Meget bedre går det ikke for den ellers helt nye Jeep Wrangler. Den ikoniske offroader slipper mildest talt skidt fra mødet med muren i Euro NCAPs testlaboratorium. Frontaltesten, hvor bilens front rammer en barriere med 64 km/t, afslører, at karrossoriet er på nippet til helt at kollapse – og formentlig vil gøre det ved kollisioner med lidt højere fart. Resultatet er middelmådig eller utilstrækkelig beskyttelse af passagererne.

Også her tager FDM i sjælden grad bladet fra munden:

”Kun takket være en simpel fartbegrænser og selehuskere på alle pladser redder Jeep Wrangler den ene stjerne hjem. Et katastrofalt ringe resultat taget i betragtning, at det er en helt ny bil. Som bilkøber bør man gå langt uden om,” siger Søren W. Rasmussen.

At det slet ikke behøver stå så galt til med sikkerheden i fabriksnye biler, beviser de seks andre bilnyheder, der blev crashtest i samme ombæring. Her fik Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, elbilen Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60 samme ublide behandling, men med et helt andet resultat: Alle fik topkarakteren fem ud af fem stjerner.

Den nye Peugeot 508 er én af seks biler, der får topkarakter i den nye Euro NCAP crashtest – faktisk klarer den sig lige så godt som Volvo S/V 60.

Læs detaljer om crashtesten af hver enkelt bil her:

Audi Q3

BMW X5

Fiat Panda

Hyundai Santa Fe

Jaguar I-Pace

Jeep Wrangler

Peugeot 508

Volvo V60

Læs også: Rustik Suzuki får knubs i crashtest

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here