BILTEST: Hvis du elsker at køre bil og er lige ved at købe en halvkedelig bil i Golf-klassen, så læs med her. Fords mini-GTI er rå power og ren køreglæde. Vi smiler endnu…
Hvilken bil?
Ford Fiesta ST er en ægte GTI i miniklassen med kultstatus blandt kendere – lavet af den særlige Ford Performance-afdeling til at køre stærkt og give dig smil på læben. I forhold til forgængeren er effekten øget med 18 hk til 200 hk, selv om motoren har mistet en cylinder og 100 kubikcentimeter. Samtidig fås Fiesta ST nu med fem døre i stedet for tre, hvilket øger anvendeligheden i hverdagen – og gør det måske lidt nemmere at få familien med på købet. Testbilen med fem døre i ST2-udgaven med blå syninger på rat, sæder mm. og mørktonede bagruder koster 273.000 kr. – en merpris på 1.200 kr. i forhold til ST1. Hvis du kan nøjes med tre døre, kan du spare 10.000 kr.
Vidste du at?
Der er nye, teknologiske godter indbygget i Fiesta ST. En af dem er ’’Drive Modes’, som gør det muligt at tilpasse bilen forskellige kørselssituationer; fra turen til supermarkedet til weekendens trackday. Du kan vælge Normal, Sport og Bane. I ’Sport’ er motorstyring og speederrespons sat skarpere op, styringen giver mere feedback og udstødningen larmer mere. Vælger du ’Bane’, er antispin desuden deaktiveret og ESC-systemet reagerer sent for at give føreren friere tøjler. Fiesta ST har også nye, patenterede ’force vectoring’- bagfjedre, der giver mere kontrol over bilens bagende i sving, samtidig med at de øger komforten på motorvejen.
Hvordan er førerpladsen?
I bund og grund som i en almindelig Fiesta – tilsat et ordentlig skud racing. Den basale betjening er logisk opbygget omkring en 8 tommers trykfølsom skærm øverst på instrumentbordet, som fungerer hurtigt og logisk sammen med din smartphone. Dertil er Fiesta ST udstyret med Recaro-sportssæder, ST-gearknop og -rat med flad bund med syninger, som går igen på håndbremsegrebet og omkring gearstangen.
Med det præcise 6-trins gearskifte lige ved hånden er det er let at føle sig som en lille racerkører. Og lille, som en formel 1-kører, er et kodeord.
De dybe Recaro-sæder støtter og fastholder ekstremt godt, men de klemmer desværre også de forkerte steder; på ydersiden af ballerne og over skuldre og nakke, hvis du ikke er absolut letvægter. Ærgerligt.
Hvordan opleves kabinen?
Rimeligt rummelig. Fords indretningsfolk har gjort et fint arbejde med at udhule karosseriet og skabe mest mulig plads inden døre. Fiesta er seks cm kortere mellem de to aksler end den hårdeste konkurrent, VW Polo, men i daglig brug er der ikke den store forskel. Fire voksne i kabinen er ikke noget problem, hvis der ikke sidder to langbenede i samme side, og et barn i midten går også an. Bagagerummet i Fiesta er OK uden at være prangende med en pæn dybde, der giver fin plads til en weekendoppakning. Støjdæmpningen i kabinen er godkendt, så ved adstadig cruising er Fiesta ST stort set lige så støjfri og behagelig som enhver anden Fiesta – men heldigvis slipper udstødningens dybe buldren ind, når du giver gas.
Er sikkerheden i orden?
Både og. Ford Fiesta scorede i 2017 de maksimale fem stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten uden automatisk nødbremse, men siden er kravene strammet, så den går ikke i dag. Fiesta ST har som den eneste Fiesta slet ikke automatisk nødbremse, da indsugningen ikke levner plads til radaren. I det hele taget halter det lidt for Fiesta ST på det aktive sikkerhedsudstyr. Den har vejbaneassistent samt fartpilot med fartbegrænser som standard, mens advarsel for biler i den blinde vinkel koster ca. 5.000 kr. ekstra (sammen med advarsel for krydsende trafik bag bilen). En pakke med hastighedsskiltegenkendelse, træthedsovervågning, automatisk fjernlys samt adaptiv fartpilot koster kun ca. 2.000 kr., så det er nærmest hul i hovedet ikke at tilkøbe den sikkerhed – og man kan samtidig undre sig over, at det ikke er standardudstyr med den beskedne merpris. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
Fiesta ST er både til hverdag og fest. Først og fremmest er det en fest at køre Fiesta ST, og det kræver en del selvbeherskelse ikke konstant at gå i ’party-mode’ bag det tykke læderrat.
ST styrer ultrapræcist og følsomt, og det er imponerende, som de mange kræfter omsættes til fremdrift på forhjulene. Undervognen i Fiesta ST er et mesterværk, du kan byde hvad som helst. En del af fascinationen ligger i lyden, som med et spjæld, der åbner i udstødningen, tilsætter et snerrende, spruttende, buldrende soundtrack til de åbenlyst sportslige køreegenskaber, når du giver gas. Du vil gerne høre den lyd igen og igen. Ved almindelig kørsel falder det hele til ro, og i forhold til forgængeren er den nye Fiesta ST med en forbedret affjedring bagi også brugbar på længere stræk på motorvejen.
Hvordan er motoren?
En økonomisk krudttønde. Normalt forbinder man en GTI med en hidsig firecylindret motor, men i Ford Fiesta ST er der bare tre cylindre. Men den nyudviklede 1,5 liters aluminiumsmotor med 200 turboheste leverer smæk for alle skillingerne, og trækkraften er med næsten 300 Nm massiv. Motoren behøver ikke have mange omdrejninger for at være tændt. Allerede fra 1.600 omdrejninger trækker den rent, fra 3.000 omdrejninger som en hest, indtil begrænseren sætter ind ved lidt over 6.000 omdrejninger. Mange andre biler med præstationer som Ford Fiesta ST er temmelig tørstige, men ikke testbilen der slår den ene af de tre cylindre fra, når der ikke er belastning på motoren. Selv med et utal af accelerationer i testugen, matchede vi de opgivne 14,3 km/l efter WLTP-normen.
Passer prisen?
Ja. Selv om 273.000 kr. er mange penge for en bil i miniklassen – og faktisk rækker til masser af køreglæde og mere plads i den større mellemklasse. For eksempel Fords egen Focus, der sågar fås med 182 hk til under 256.000 kr. Men plads og familieduelighed er sekundære værdier i Ford Fiesta ST. Det handler om rendyrket, rå køreglæde, og i den sammenhæng er Fiesta ST nærmest billig. Du får lige så meget sjov og ballade i den lille Ford som i en langt dyrere sportsvogn, og samtidig med at du har en bil, du kan tage med til trackday, slipper du for store udgifter til benzin, grøn afgift, forsikring og service. Sammenlignet med konkurrenterne er Ford Fiesta ST også prissat næsten lige så skarpt som sine køreegenskaber.
Er der alternativer?
Der er ikke mange fuldblods GTI’er i miniklassen. Mest oplagt er det at sammenligne Fiesta ST med VW Polo GTI. Selv om de to hører til i samme bås, er de alligevel vidt forskellige. Mens Polo GTI til 282.000 kr. med sit DSG-automatgear er den mere stilfulde, udstråler Fiesta ST mere drengerøvs-attitude. Det samme gør Renault Clio RS med Akrapovic-udstødning og ligeledes 200 hk og dobbeltkoblingsgearkasse, men kun tre døre. Her løber prisen op i ca. 309.000 kr. Fiesta ST står altså stærkt på prisen – hvis du ikke har noget imod selv at skifte gear. I toppen af prisskalaen er der Mini Cooper S med 192 hk til 327.000 kr. også med manuelt gear men kun tre døre. Fem døre og ekstra akselafstand koster 10.000 kr. ekstra. Et billigere alternativ til Fiesta ST er Suzuki Swift Sport til kun 225.000 kr. men så må du nøjes med 140 hk.
Konklusion:
For: Køreegenskaber, power, lyd
Imod: Små forsæder, ingen nødbremse, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost 200 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 272.600 kr. (278.600 kr. efter 1. /4. 2019)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): *****.
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 14,3 km/l
Forbrug i test: 14,4 km/l
Længde/bredde/højde: 404/174/147 cm
Bagagerum (min/max): 292/1093 liter
Køreklar vægt: 1.200 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter turbobenzin
Effekt: 200 hk/290 Nm (v. 1600 omdr./min.)
0-100 km/t: 6,5 sek
Topfart: 200 km/t
Særligt standard udstyr (ST2 – 1.260 kr. merpris i forhold til ST1):
Udvendigt standardudstyr: 17” alufælge i mat sort, el-betjente og opvarmede sidespejle, halogenforlygter med LED-kørelys, LED-baglygter, automatisk kørelys, ST-grill og ST-emblem bagpå, tågeforlygter, stor bagspoiler, dobbelt sportsudstødning, auto start/stop.
Indvendigt standardudstyr: Vognbaneassistent, fartpilot med hastighedsbegrænser, Drive Modes (Normal, Sport og Bane), ST sportsundervogn, manuel aircondition, mørktonede bagruder, Recaro Performance-sæder med blå syninger, opvarmede forsæder, nøglefri start, radio med 8” touchscreen og Ford SYNC 2.5 bluetooth, ST-gulvmåtter, -håndbremse, -alu-gearknop og fladbundet ST-læderrat med blå syninger.
Ekstraudstyr på testbilen:
18 tommer alufælge med røde bremsekalibre: 6.200 kr.
Metallak: 3.700/6.660 kr.
Klimaanlæg: 2.960 kr.
BLIS inkl. el-foldbare sidespejle og Cross Traffic Alert: 4.850 kr.
Regnsensor inkl. aut. nedblændeligt bakspejl: 760 kr.
Fuld LED-forlygter: 5.120 kr.
Audiopakke 4 (inkl. 8” touchscreen m. SYNC 3, 10 højtalere inkl. subwoofer og B&O PLAY): 5.770 kr.
Parkeringssensorer bag inkl. el-foldbare sidespejle: 2.220 kr.
Komfortpakke 1 (inkl. opvarmede forsæder, forrude og vaskedyser): 250 kr.
El-ruder bag: 1.180 kr.
Nøglefri betjening af døre: 3.550 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)
Har netop for 4 uger siden underskrevet slutseddel på en Polo GTI som kommer om ca 5 mdr og fucking glæder mig. Prøvede ikke en Fiesta ST, da jeg smask forelskede mig i Poloen. ??