Elbiler køres af hr. og fru Danmark, ikke af firmabilister. På grund af den relativt høje pris købes elbilerne af de mere velstillede.
Alle taler om elbiler, og salget af dem stiger nærmest eksplosivt. Over 30 procent af de nye elbiler er rent elektriske, men køberne er fortrinsvis private.
Det viser en undersøgelse, som FDM netop har foretaget.
“71 procent af elbilerne købes eller leases af private,” fastslår Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, til FDM’s hjemmeside:
“Mange firmabilister har svært ved at få øje på guleroden ved at skifte til elbil.”
I årets første seks måneder stod privatbilisterne for 55 pct. af køb og leasing, og forklaringen på erhvervsbilisternes fodslæberi skal ifølge Ilyas Dogru blandt andet findes i problemet med den obligatoriske genberegning af firmabilers værdi. Da priserne på elbiler en overgang steg markant, blev firmabilisterne pludselig beskattet langt højere end det, der var bilens oprindelige pris, og dermed langt højere end det beløb, de havde budgetteret med.
Dertil kommer Teslas massive prisnedsættelser det seneste halve år giver usikkerhed, og derfor tøver mange med at takke ja til en elbil som firmabil.
“Samtidig er der elementer som ladestress og rækkeviddebekymring, fordi firmabilister typisk ligger meget på vejene og endnu ikke er trygge ved lademulighederne,” siger Ilyas Dogru.
På den ene side kan de private elbilister ifølge FDM varme sig ved ingen eller lav registreringsafgift og klare regler for refusion ved opladning hjemme, mens el-firmabilister konstant er usikre på, om politikerne vil ændre reglerne for dem.
Det seneste halve års salgstal viser også, at diesel og privatbilisme er ved at være et overstået kapitel. I første halvår af 2023 købte og leasede private kun 1.204 dieselbiler – i samme periode i fjor var tallet 18.521.
Interessen for plug-in-hybrider er ifølge FDM’s beregninger også faldet siden 2022.
De velstillede køber elbiler
Prisen på elbiler betyder desuden, at køberne er de mere velstillede. Antallet af elbiler, der koster mellem 300.000 og 500.000 kroner, er stort, og ifølge FDM-undersøgelsen er gennemsnitsprisen på en elbil 453.000 kr. Da der i øjeblikket stort set ikke findes elbiler i prislejet 150.000-250.000 kr. skabes der stor ulighed på markedet.
“Stiller man det hårdt op, så køber A-holdet grønne biler, mens B-holdet må “nøjes” med benzinbiler i mindre prissegmenter. Det viser, at bilsalget er ved at blive meget delt,” siger Ilyas Dogru.
Gennemsnitsprisen for en benzinbil i 2022 til private var omkring 245.000 kr., mens beløbet tilsvarende for en elbil altså var næsten det dobbelte (453.000 kr.).
Siden begyndelsen af 2022 har de store elektriske SUV’er udgjort 78 procent af salget til private.
Derfor haster det
At behovet for mindre og billigere elbiler er stort understreges også i en ny rapport fra Transport & Environment, der er en fælleseuropæisk grøn interesseorganisation.
Organisationen har regnet ud, at flere mindre elbiler vil reducere efterspørgslen efter “kritiske mineraler” med op til 49 pct. i 2050.
Hvis Europa skal nå den ønskede CO2-reduktion inden 2050, vil behovet for råmaterialer til elbilers batterier med dagens teknologi og transportbehov være 200 gange højere i 2050 end nu.
Transport & Environment opfordrer derfor EU til at støtte producenterne, så de tilskyndes til at fremstille flere små elbiler, som alle kan få råd til, presse på for nye batteriteknologier a la faststofbatteriet, så man kan fjerne sig fra brugen af miljøbelastende og svært tilgængelige råstoffer, og samtidig arbejde for at forbedre de offentlige transportmuligheder, så behovet for privatbilisme bliver mindre.
Bilsalget første halvår 2023 | ||
Privat | Erhverv | |
El | 71 pct. | 29 pct. |
Plug-in | 51 pct. | 49 pct. |
Benzin | 54 pct. | 46 pct. |
Diesel | 17 pct. | 83 pct. |