Danske Henrik Fisker prøver for tredje gang lykken som bilproducent. Denne gang med en ombygget Dodge Viper og en amerikansk bil-guru i ryggen.
Er tredje gang lykkens gang for den danske bildesigner Henrik Fisker?
Det er 10.000 dollars-spørgsmålet, efter at Fisker og hans nye bilmærke VLF rev klædet af supersportsvognen Force 1 på det aktuelle autoshow i den amerikanske bilby Detroit.
Fisker, der opnåede kultstatus blandt bilentusiaster for sine smukke kreationer som BMW Z8 og især den ikoniske Aston Martin DB9, har tidligere forsøgt og fejlet som bilproducent i Guds og bilernes eget land. Først med Fisker Coachbuild, der forsøgte at slå igennem med ombyggede og hundedyre luksusudgaver af sportsvognene BMW 6-serie og Mercedes SL. Målet var at sælge 300 biler, men det blev ved 17 og så lukkede Fisker Coachbuild.
Næste forsøg under navnet Fisker Automotive var den spændende ladehybrid Fisker Karma – en velskabt kombination af sportsvogn, firedørs sedan og miljøvenlig hybrid. Karma-projektet var faktisk ved at lykkes, men løb trods navnet ind i uheld. Fabrikken mistede en sending på 330 biler i stormen Sandy i 2012 og kort efter gik Fisker Automotive konkurs. På det tidspunkt havde fabrikken leveret næsten 2.500 Karma’er.
Med Force 1 vender Henrik Fisker tilbage til idéen med Fisker Coachbuild: At bygge ekstremt potente, dyre og eksklusive biler til en lille og velbeslået gruppe af liebhavere, for hvem penge ikke er noget problem.
Force 1 er en Dodge Viper, der har fået den helt store fitness-tur: V10-motoren på 8,4 liter er pumpet op til 745 hk, kabinen er opgraderet med læder og champagneholdere i ruskind, og så har Fisker designet et nyt karrosseri i kulfiber, der – utroligt nok og helt modsat den danske maestros tidligere kreationer – gør Force 1 endnu ondere at se på end en Viper.
Om det så er godt eller skidt, kan som så meget andet design diskuteres, men at Force 1 nærmest stinker af testosteron, kan der næppe være mange meninger om.
Meget passende klæber kontroverserne da også til den firehjulede slagsbror. Op til Detroit-showet anklagede Henrik Fiskers tidligere arbejdsgiver, Aston Martin, danskeren for med Force 1 at have plagieret den nye James Bond bil, DB10.
Anklagen fik til gengæld Fisker til at sagsøge Aston Martin for 100 millioner dollars med påstand om, at det britiske bilmærke uretmæssigt har forsøgt at forhindre ham i at lancere sin nye bil.
Det lykkedes altså ikke. Tværtimod har det snarere øget omtalen af Force 1, der markedsføres som en amerikansk luksusbil, ‘made in Detroit’. Force 1 håndsamles nemlig i den amerikanske ‘motor city’, der stadig kæmper for at komme på fode igen efter årtiers nedtur.
Bilens ærkeamerikanske arv med et luksuriøst twist understreges af, at Fisker har indgået kompagniskab med en af de helt store helte i amerikansk bilindustri, den tidligere Chrysler-boss Robert Lutz. ‘Big Bob’ er stadig en mand man lytter til i USA, og han bryster sig da også af, at det kun har taget ti uger og kostet mindre end 10 millioner dollars at gå fra de første streger til produktion af de to første Force 1.
Den tredje mand i firmaet er entreprenøren Gilbert Villarreal, deraf fabrikkens navn VLF.
Force 1 er faktisk fabrikkens anden bilmodel. VLF producerer også modellen Destino, der er en let redesignet udgave af Fisker Karma. Her toner fabrikken rent flag og har skiftet den miljøvenlige hybrid-motor ud med en hårdtpumpet udgave af V8-jernet fra en anden amerikansk sportsvogn, Chevrolet Corvette.
Dermed er Fisker tilbage, hvor han begyndte – med at tegne potente drømmebiler med svulmende former og enorme kræfter under langstrakte motorhjelme.
Læs også: Fisker tvunget ud af sit livsværk
Hej Jens Velling
Jeg kunne godt tænke mig at “fiske” efter, at du laver en test af en bil i en anden ende af skalaen, nemlig en Citroen C3 Picasso med den nye roste benzinmotor. Man får nemlig efter min mening en helt utroligt veludstyret familiebil til billig penge.
Hej Flemming
Godt forslag. Vi kommer i hvert fald næppe til at testkøre Fiskers nye Force 1 :o)
Hvis du ikke kan vente på en eventuel test af C3 Picasso, kan du læse Henrik Hauthorns test af Peugeot 208 med den samme trecylindrede turbomotor her: https://www.hvilkenbil.dk/test-loeveunge-med-dyrt-hjerte-af-guld/ – han er også meget begejstret for maskinen.
Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk