Stor fremgang i privatleasing, viser nye tal. Bilimportørerne forsøger at indhente tabt salg og få en god start på året med attraktive leasingtilbud, vurderer ekspert.
Privatleasing er kommet flyvende fra start i årets første to måneder. De danske husholdninger anskaffede sig i februar 11.600 nye biler. De 9.700 blev købt, mens 2.000 valgte at lease en ny bil i februar, viser tal fra Danmarks Statistik.
Antallet af købte biler ligger dermed fire procent lavere end i februar sidste år, mens der til gengæld er 34 procent flere privatleasede biler. Dermed fortsætter udviklingen fra januar, der bød på en stigning i husholdningernes leasing af nye biler på hele 43 procent.
Dermed kunne det se ud til, at markant flere danskerne igen ønsker at lease deres bil frem for at købe den.
Det mener Jan Lang, der er markedsanalytiker og kommunikationschef hos Bilbasen.dk, dog ikke er tilfældet.
”Det er mere udtryk for, at danskerne går efter de gode tilbud, når de skal have ny bil – uanset om det er leasing eller køb,” siger han og forklarer, at leasingtilbud blot er et af de markedsføringsinstrumenter, som bilimportører har i værktøjskassen.
”Leasing er en måde at aktivere nogle kunder på og få nogle biler ud over rampen,” siger Jan Lang.
Det er vigtigt for alle bilmærkerne at komme godt fra start med salget i et nyt år.
”Alle har nogle salgsmål, der skal nås, og derfor har vi også set at flere importører har lanceret leasingkampagner med skarpe priser,” konstaterer han.
Det gælder blandt andet Kia og Renault.
Bagefter med bilsalget
Jan Lang mener, at privatleasing vækster i disse måneder som en mellemlang konsekvens af den afgiftsomlægning, bilmarkedet har været igennem med overgangen til en ny mere realistisk brændstofnorm, WLTP.
”En del importører er kommet bagefter med salget, fordi de har ventet på de krævede målinger og godkendelser af bilmodellernes brændstofforbrug efter den nye norm, men nu er de på plads, og det tabte salg skal indhentes blandt andet med leasingtilbud,” forklarer analytikeren.
Han vurderer ikke, at privatleasing er på vej til at overgå niveauet fra tidligere, inden reglerne for afgiftsrefusion på leasingbiler blev strammet op.
”Importørerne vil helst have et mix af salg og privatleasing, da det giver den bedste forretning, så leasing vil ligge med en andel på 20-30 procent, og jeg tror ikke, det kommer over 30 procent,” vurderer Jan Lang.