Flere lande vil regulere elbilers vægt og forbrug

biltest volvo ex90

Flere lande vil reducere eller fjerne tilskud til elbiler baseret på vægt og CO2-udslip under produktion og transport. Det kan især ramme kinesiske elbiler.

Skal der flere og højere afgifter på elbiler?

Det spørgsmål stiller stadig flere europæiske lande.

I Danmark er spørgsmålet foreløbigt sparket til hjørne med den nye finanslov, der udskyder øgede afgifter på elbiler til tidligst 2027. Regeringen lægger dog op til en komplet revurdering af registreringsafgiften, der kan betyde, at elbiler ikke længere kan nøjes med ingen eller beskeden afgift.

Sverige kigger på CO2-udledning

I Sverige overvejer regeringen at lade et tilskud til køb af elbiler afhænge af, hvor meget CO2 den enkelte elbil udleder i forbindelse med fremstilling og efterfølgende transport af bilen til Sverige.

“Sverige vil undersøge muligheden for at indføre et kriterium for CO2-udslip ved fremstilling og transport, der skal gælde for nye, tilskudsberettigede elbiler,” skriver den svenske regering i et forslag, som Vi Bilägare har set.

Frankrig straffer stor afstand

Den svenske regering er inspireret af lignende regler for tilskud til elbiler i Frankrig.

I Frankrig er det slet ikke muligt at få tilskud til en ny elbil, hvis den vejer over 2.400 kg, har for højt CO2-udslip i forhold til antal siddepladser eller meget lang transport mellem fabrik og forhandler.

Især elbiler af SUV-typen kan være meget tunge. En stor el-SUV som Volvo EX90 (foto) vejer hele 2.750 kg. 

Regler for lang transport mellem fabrik og forhandler rammer især kinesiske bilproducenter. De er i forvejen er pålagt importtold, fordi EU vurderer, at kinesiske bilmærker konkurrerer på unfair vilkår på grund af Kinas statsstøtte til elbil-produktion.

I Sverige ønsker regeringen at indføre de nye regler for en ‘elbil-præmie’ i 2027, men arbejder samtidig på at finde fælles fodslag med andre EU-lande.

Afgift flyttes fra værdi til teknik

Det er et udtryk for, at elbiler på et tidspunkt vil blive ligestillet med fossilbiler, når det angår beskatning. Og her arbejder flere lande altså med tekniske kriterier som vægt, forbrug og klimabelastning i forbindelse med produktion og transport. Samme overvejelser har der været i den danske regering, hvor man gerne vil væk fra den værdibaserede registreringsafgift, hvor bilens pris pålægges afgift.

Med teknisk baserede afgifter bliver det muligt at styre bilkøbernes forbrug. For eksempel ved at gøre det særligt dyrt at købe tunge og ineffektive elbiler. 

Kan beskytte EU mod Kina

Idéen om at ‘straffe’ elbiler, der kommer langvejs fra, handler naturligvis også om at beskytte europæisk bilindustri mod konkurrencen fra Kina. Dén vinkel kan der muligvis godt skaffes bredere opbakning til i både EU og blandt Europas bilproducenter. Også selv om flere kinesiske bilmærker er begyndt at bygge bilfabrikker i Europa. På den måde slipper de for importtold - og også eventuelle regler mod lang transport mellem fabrik og forhandler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here