Science fiction: Sensorteknologi fra bilindustrien kan løfte trafikken til nye højder. Selv tyske Bosch forventer, at bilerne snart kan flyve.
Det lyder som om, det er den 1. april, men angiveligt er det ikke en aprilsnar: Om bare seks år kan du undgå at sidde fast i frustrerende bilkøer, og i stedet flyve hen over alle propperne på vejene.
Takket være avanceret sensorteknik, der allerede bruges i selvkørende biler, er vi snart kommet så langt, at selvflyvende taxier kan blive en realitet i så nær fremtid som 2025, og allerede næste år indledes flytest. Det er den store tyske elektronikkoncern Bosch som kommer med den futuristiske melding.
Utallige science fiction-forfattere har skrevet om en fremtid, hvor flyvende køretøjer færdes langt over lyskryds og bilkøer. Ubemandede flyvende taxier kan gøre denne fremtid til virkelighed om bare få år.
Det planlægges, at de første flyvende taxier letter i storbyerne senest i 2023.
For at sådanne lufttaxitjenester skal fungere, er styresystemer nødvendige, der sørger for de rejsendes sikkerhed og komfort. Men dagens konventionelle luftfartsteknologi er stadig for dyr, klodset og tung til at kunne anvendes i de kompakte elflyvemaskiner. Sensorsystemer, som i dag findes i bl.a. selvkørende biler, kan være løsningen.
Billigere end fly-teknologi
Bosch arbejder i stedet på at kombinere sensorer for at skabe en universal styreenhed til lufttaxier. Sensorerne gør det muligt ved hjælp af styreenheden at bestemme køretøjernes position samt at styre dem med præcision og sikkerhed. Til forskel fra nuværende sensorsystemer inden for flyindustrien, hvor prisen kan variere mellem ti- og hundredetusinde euro, kan Bosch præsentere en løsning til en brøkdel af prisen. Det skyldes, at virksomheden kan anvende sensorer, som man allerede har udviklet og fremstillet til bilindustrien i mange år. Sensorerne er desuden meget små, lette og enkle for lufttaxiproducenterne at installere i deres køretøjer.
Målet er at gøre den civile luftfart med flyvende taxier overkommelig for et bredt udbud af leverandører, lyder det fra Marcus Parentis, chef for teknikteamet i Bosch med ansvar for styreenhederne bag de lette elflyvemaskiner.
”Det er ikke et spørgsmål, om de flyvende taxier bliver virkelighed, men hvornår,” siger Marcus Parentis.
Allerede til næste år indledes testflyvninger af lufttaxier i Dubai, Los Angeles, Dallas og Singapore. I 2023 forventes de første kommercielle rejser at finde sted, og i 2025 kan de første ubemandede taxier begynde at foretage flyvninger med kunder. I 2030 regner man med en milliard rejser i flyvende taxier om året ifølge Boston Consulting Group.