Første kig ind i elektrisk Porsche Cayenne

Porsche satser på digital betjening og mærkets største skærm nogensinde i den kommende, fuldt elektriske Cayenne.

Mens det digitale islæt i form af skærme og ‘touch-and-swipe’ betjening har været moderat i Porsches to første elbiler, Taycan og Macan, går det tyske traditionsmærke nærmest all-in på den kommende Cayenne.

Det er første gang, at Cayenne også kommer som rent elektrisk model, og Porsche benytter lejligheden til at gøre topmodellen mere digital end nogensinde. Det viser de første billeder af kabinen, som fabrikken i Zuffenhausen netop har offentliggjort. Selve bilen er fortsat kamufleret med folie i vilde mønstre.

‘Udvidet virkelighed'

Porsche taler om et nyt Flow Display - en OLED-skærm i midterkonsollen, der buer ind mod føreren. Hertil kommer et 14-tommer førerdisplay med oplysninger om bl.a. hastighed, mens et 15-tommer display kan tilkøbes i passagersiden. Her kan forsædepassageren bl.a. se video uden at forstyrre kørslen.

Cayenne kan også udstyres med et enormt head-up display med ‘udvidet virkelighed’, der optræder foran bilen i en bredde på mere end to meter. 

“Vores mål har været at kombinere de klassiske styrker og egenskaber ved en Cayenne med funktionerne i den nye Porsche Digital Interaction til en harmonisk helhed. En løsning, som både er innovativ, fremsynet og gennemtænkt ned til mindste detalje,” siger Markus Auberbach, chef for Porsches afdeling for interiørdesign.

Centerskærmen i Porsche Cayenne er buet. Bemærk håndstøtten, der gør det nemmere at trykke og swipe på kommandoer nederst på skærmen.

Der er næsten ingen fysiske knapper tilknyttet skærmene - dog er der knapper til bl.a. fartpilot og lyd i rattet. Men Porsche lover ‘intuitiv’ betjening - og masser af lir med bl.a. flere forskellige farvetemaer.

Stemmestyring med kunstig intelligens

I stedet for knapper satser Porsche på stemmestyring. Med hjælp af kunstig intelligens skal Cayenne omgående forstå selv komplekse kommandoer og spontane spørgsmål - uden behov for at få gentaget noget.

Voice Pilot, som stemmeassistenten hedder, genkender adresser og interessepunkter og kan skifte mellem streamet lyd og radiostationer på anmodning.

Cayenne får også digital nøgle, der gør det muligt at bruge bilen ved hjælp af mobiltelefon eller smartwatch.

Kabinen byder også på nytænkning af opvarmningen. Udover varme i sæde og rat kan Cayenne opvarme andre kontaktpunkter som dørside og albuestøtte. Det er både mere effektivt end den traditionelle blæserløsning og, mener Porsche, skaber en mere hyggelig og rar atmosfære i kabinen.

Den første, rent elektriske Porsche Cayenne er stadig kamufleret - men grundformen minder om den nuværende model.

På bagsædet forkæles passagererne med eljusterbare sæder som standard og et panoramaglastag, der både kan åbnes og dæmpe lysindfaldet i fire trin.

Først med kabelfri opladning

Porsche fortæller kun lidt om Cayennes teknologi og præstationer, men vi ved, at den er baseret på moderne 800 volt-teknologi, der giver mulighed for lynhurtig opladning. Topmodellen med det for en elbil underlige navn Turbo, forventes at få 800 kW - næsten 1.100 hestekræfter.

Cayenne bliver også den første seriefremstillede elbil, der kan tilbydes med induktiv - altså kabelfri - opladning af batteriet.

Traditionelt har Cayenne været en endog meget potent topmodel for Porsche, og med eldrift er der mulighed for at sætte nye rekorder for motorkraft og accelerationsevne. Hvor vild den elektriske Cayenne bliver, ved vi, når bilen får officiel verdenspremiere. Det sker formentlig senere i år.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here