Mercedes giver et smugkig på SUV’en GLB, der afløser EQB. Førerpladsen er hentet fra CLA, og Mercedes lover mere plads på alle syv siddepladser.
Mercedes løfter lidt af sløret for en nyhed, som der utvivlsomt vil være stor interesse for i Danmark: Inden den officielle premiere 8. december, slipper Mercedes de første interiørbilleder af den nye mellemstore SUV GLB.
Som i dag kommer modellen med enten fem eller syv siddepladser. Senere ventes en kortere udgave med fem sæder, der får betegnelsen GLA. Begge modeller sælger særdeles godt herhjemme som elbiler under navnene EQA og EQB.
Både el og fossil
GLB er udviklet til både at være elbil og fossilbil. Mercedes’ nye MMA-platform rummer begge drivliner, som vi kender det fra den netop lancerede CLA, som GLB deler teknik med. Men modsat EQA og EQB, der oprindeligt var udviklet som fossilbiler, der efterfølgende blev omdannet til elbiler, drager MMA-platformen fordel af at have tænkt elbil-udgaverne ind fra starten. Det gavner især pladsudnyttelsen, der er bedre i elbiler end fossilbiler.

Herhjemme vil interessen samle sig om de fuldt elektriske udgaver af GLB og GLA med det noget klodsede tilnavn “with EQ Technology”. Faktisk er det usikkert, om importøren overhovedet vil forsøge sig med fossiludgaverne, der bliver væsentligt dyrere end de elektriske udgaver.
Flere fysiske knapper
Som interiørbillederne viser, er førerpladsen fra søsterbilen CLA løftet direkte over i GLB. Det vil sige mulighed for op til tre skærme fordelt over det meget lodrette instrumentpanel, markante runde luftdyser i siderne og et rat, der kombinerer haptiske ‘touch og swipe’ felter med fysiske knapper til bl.a. den adaptive fartpilot og lydstyrken.

Her indrømmer Mercedes, at de har lyttet til kundernes kritik af de haptiske knapper i de større EQE-modeller.
Panoramaglastag bliver standard
Den store forskel er, at man sidder højere i GLB. Og at der er langt mere plads i resten af kabinen og bagagerummet.
Ifølge Mercedes vil GLB tilbyde mere plads på alle siddepladser end i EQB. Blandt andet er hovedhøjden forbedret, fordi panoramaglastag bliver standard.
Anden sæderække kan både justeres i længden, ligesom ryglænene kan vippes bagover, hvis man har brug for en lur på langturen.
De to sæder på tredje række bliver ekstraudstyr. Også her lover Mercedes bedre plads på sidste række, der i EQB afgjort kun er til børn. Fordi anden række kan skubbes længere frem end tidligere, bliver det også nemmere at komme ind og ud af tredje række.
Mindre energi til opvarmning
Mercedes angiver endnu ingen specifikationer for GLB. Derfor ved vi heller ikke, om den får samme 800 volt-teknologi med lynhurtig lynladning som CLA. Eller måske holder fast i den billigere løsning med 400 volt. Det kan få stor betydning for bilens pris.

Til gengæld kan vi se frem til dobbelt så hurtig opvarmning af kabinen i frostvejr. Det viser Mercedes’ aktuelle klimatests af GLB, der også halverer energiforbruget til opvarmning.
Det lover godt for rækkevidden, der som bekendt er rekordlange 792 km i den lave CLA. Så langt kommer den højere GLB med sikkerhed ikke på en fuld opladning, men vi kan forvente mere rækkevidde end de godt 550 km som den mest effektive EQB klarer i dag.
Bliver til “Lille G”
Den elektriske GLB with EQ Technology ventes til Danmark et stykke inde i 2026. I 2027 knopskyder den til en eventyrlysten Geländewagen-udgave, der skal ses som en juniorudgave af den eksklusive G-wagen, som er blandt de dyreste Mercedes-modeller.
Den variant, som Mercedes også har store forventninger til, har allerede fået kælenavnet “Lille G," og er del af en kæmpe model-offensiv fra Mercedes.






