Lettere, mindre og alligevel mere rummelig end forgængeren. Sådan bliver den nye Opel Astra, afslører fabrikken i første smugkig på Rüsselsheims Golf-rival.
17. september er der officiel verdenspremiere på 11. generation af Opel Astra på verdens største biludstilling i Frankfurt. En slags ‘D-dag’ for Opel, der længe har kæmpet med røde tal på bundlinjen: Hvis der findes en enkelt model i Opels program, der skal bringe fabrikken i Rüsselsheim tilbage på toppen af tysk bilindustri, er det Astra: Som Opels mest solgte model skal Astra simpelthen bare lykkes med at lukke hullet op til rivalen og Europas bestseller, VW Golf.
Derfor er der ikke sparet på noget, når den nye Opel Astra indtager scenen i Frankfurt få kilometer fra hovedkvarteret i Rüsselsheim. Trods smalhals i koncernpengetanken har ingeniørerne fået lov at starte med et blankt stykke papir: 11. generation af Opel Astra bliver ikke bare et facelift af forgængeren, som vi for nylig så det med den mindre Corsa, men en helt ny konstruktion.
I en video løfter Opel-boss Karl-Thomas Neumann en flig af sløret for nyhederne i den kommende Astra. Vi får ganske vist kun en stærkt camoufleret prototype at se, men ifølge Neumann bliver designet ‘forrygende’, lige som Astra vil byde på ‘høj effektivitet og masser af nyskabelser’.
Smider 150 kg
Astra bliver faktisk en smule mindre end den nuværende model. Til gengæld smider den ifølge vedholdende rygter hele 150 kilo, lige som Opel lover, at den får væsentligt bedre plads i kabinen. Altså en win-win løsning, der ikke bliver mindre interessant af, at Karl-Thomas Neumann lover mere dynamiske køreegenskaber og antyder, at Astra d. 11 skal give særligt god værdi for pengene.
Udover en høj vægt har aldrende motorer været et kritikpunkt i den nuværende Opel Astra. Rüsselsheim er dog midt i et markant generationsskifte for både benzin- og dieselmotorer – og det kommer den nye Astra til at nyde godt af. I videoen understreger Neumann, at den nye Opel Astra udelukkende vil blive udstyret med mærkets nyeste motorer. Det lover godt, for Opels helt nye trecylindrede turbobenzinere og sidste års 1,6 liters diesel er blandt de bedste maskiner på markedet i dag.
Blandt andre teknologiske nyskabelser får Opel Astra automatisk nødopkald, kaldet OnStar. Systemet kendes fra Opels amerikanske ejere, General Motors, der benytter det på hjemmemarkedet. Kører du galt i den nye Opel Astra, sørger OnStar-systemet for selv at tilkalde hjælp.
Du kan se videoen (på tysk) om den nye Opel Astra her
Læs også bloggen: Hovsa – Corsa er blevet smålækker