Renault Megane viser sig frem: Et nyt sporty look og en udstråling af kvalitet skal bringe den franske Golf tilbage på toppen.
Forventningerne er tårnhøje til den nye Renault Megane, som der nu er smugkik på før den officielle verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt.
Fjerde generation af den franske Golf-udfordrer er ikke blot den femte Renault-nyhed på kort tid. Det er også den vigtigste model for Renault, der har store ambitioner om at vokse sig større i et presset marked. Ind til videre går det den rigtige vej, godt hjulpet af fabrikkens billigmærke, Dacia. Men hvis Renault skal fastholde momentum, skal Megane blive en succes.
Modellen har noget at leve op til. Megane har været Årets Bil i Europa, den mest solgte importbil i Tyskland og den første i sin klasse, der scorede topkarakter i den skrappe Euro NCAP crashtest. I 2002 satte den daværende 2. generation også ny standard for, hvor vovet en ellers ret almindelig familiebil kunne være designet.
Fjerde generation skal lykkes med at positionere Renault som mere end et godt tilbud i den meget konkurrenceprægede Golf-klasse. Hvor den nuværende Megane mest gør sig gældende med attraktive priser, sigter Megane IV efter klassens duks, VW Golf. Opskriften er bedre materialer, en højere kvalitetsfornemmelse og ikke mindst et design, der taler mere til følelserne end den meget nøgterne Golf.
Forbilledet er den nye topmodel, Renault Talisman. Fra den arver Megane de markante, C-formede LED-forlygter og LED-baglygterne i fuld bredde, der sammen med flere krom-detaljer giver indtryk af klasse og individualitet. Også Talismans store iPad-lignende betjeningsskærm finder vej til topudgaverne af Megane.
Udstrålingen bliver også mere atletisk. Sammenlignet med forgængeren er den nye Megane 2,5 cm lavere og næsten fem cm bredere. Akselafstanden er øget tre cm, mens hjulene er skubbet længere ud i hjørnerne. Klassiske ’kneb’, når man vil designe en bil, der udstråler styrke og elegance. Og et stiltræk der distancerer Megane fra den mere opretstående Golf.
”I en så konkurrencepræget klasse som vi kommer ind i her, er det afgørende, at Megane skiller sig ud fra starten,” forklarer bilens designer, Franck Le Gall.
Platform fra Nissan Pulsar
Teknisk deler Megane IV platform med alliancepartneren Nissan Pulsar, der kom på markedet tidligere i år.
Meget mere fortæller Renault ikke om den nye Megane, der måske når at komme til Danmark lige omkring årsskiftet. Kort efter følger en stationcar, mens Renault formentlig dropper en tre-dørs udgave i denne ombæring. Til gengæld får vi straks fra start en sportslig GT-udgave med mere aggressive detaljer. Samme to-delte designstrategi følger den mindre Clio, men om der også følger kraftigere motorer med i Megane, røber Renault endnu ikke.
Læs også: Renault vil gøre som VW