Hyundai Ioniq 9 er kommet til Danmark med syv siddepladser, hurtig lynladning og alt i udstyr. Hvilkenbil har kørt den første tur på danske veje.
Hyundai Ioniq 9 er nyeste skvulp i en mindre bølge af enorme elbiler med plads til syv, der rammer Danmark for tiden. Og den mere end fem meter lange og næsten to meter brede SUV rammer Danmark med et ordentligt plask i morgen, hvor der er officiel premiere. For selv om Hyundai Ioniq er blandt de største elbiler herhjemme, er den væsentligt billigere end konkurrenter som Volvo EX90 og BMW iX.
Hvilkenbil har kørt en kort tur på danske veje før premieren i morgen.
Deler teknik med Kia EV9
Hyundai Ioniq 9 deler teknik med søsterbilen Kia EV9. Dermed har den også 800 volt teknologi, der gør det muligt at lynlade 10-80 pct. på 24 minutter. Det er hurtigt for et velvoksent batteri på 110 kW. Sammen med en rækkevidde på mellem 600 og 620 km alt efter variant, er det med til at gøre Ioniq 9 til en oplagt langtursbil.
Men 800 volt teknologi er ikke kæmpe-koreanerens eneste trumfkort. Pladsen er overdådig. Bedre på alle tre sæderækker end i den lige så store og noget dyrere Volvo EX90, der også bejler til danske storfamilier.

Typisk Hyundai er der ikke fedtet med udstyret. Selv basisudgaven Advance har faktisk alt det, du har brug for.
Høj byggekvalitet
Sammenlignet med søsterbilen Kia EV9 virker det også som om, at Hyundai lige har rykket finish og overflader en halv klasse op. Her er masser af blød plast, helt eller delvist læderindtræk og en byggekvalitet, der bare virker overbevisende. Selv motorhjelmen lukker med et dæmpet drøn, når man har været en tur i det praktiske frunk.
Navnet Hyundai har ikke samme klang som Volvo, men faktisk virker mere Ioniq 9 mere solid og fuldstændig fri for knirkelyde sammenlignet med den EX90, som vi testede fornylig.
Klippestabil
I det hele taget er det fristende at sammenligne de to biler trods – eller måske netop på grund af – prisforskellen på ca. 200.000 kr. i Hyundais favør.
Størrelsesmæssigt er de identiske, men Ioniq 9 er bedre udhulet.

De opfører sig også vidt forskelligt. Hvor Volvo satser hele butikken på komfort – den er tårnhøj – formår Ioniq 9 at kombinere høj affjedringskomfort med en langt mere fast og forudsigelig køreoplevelse. Den er klippestabil på motorvejen, men følger mere villigt med ind i sving. Styretøjet giver også en god fornemmelse af, hvor bilen er. Og det føles trygt, når du styrer elgiganten gennem sving på sognevejen eller gader inde i byen.
Knapper letter betjening
Hyundai smider også et es på bordet, når det gælder betjening.
Her er selvfølgelig de obligatoriske skærme til henholdsvis speedometer og betjening af alt fra ventilation over lyd til navigation. Men Hyundai har helgarderet med både et separat display til klimaanlæg og lyd, samt et væld af knapper i rattet til den adaptive fartpilot, lyd, kørecomputer og køreprogrammer. For ikke at tale om paddles bag rattet, der styrer rekuperation af bremseenergien i fire trin – fra lidt til fuld one-pedal kørsel.
Alle knapper er tilmed af den gammeldags fysiske type, der klikker overbevisende, når du trykker på dem. Det spiller max, og gør kæmpebilen til en af de elbiler, der er lettest at betjene. Også selv om du sidder i et særdeles avanceret køretøj.

Også her er Ioniq 9 det direkte modstykke til førnævnte Volvo EX90, der har lagt stort set al betjening ind i en skærm. Vi har prøvet begge løsninger, og vil til enhver tid foretrække Hyundais måde at gøre tingene på.
Afgifter kan hæve prisen
Selv om Hyundai Ioniq 9 overbeviser, skal vi næppe regne med at se den indtage en top-placering på det danske bilsalg. Priserne begynder trods alt på den dyre side af den halve million kroner. Prisen kan i øvrigt stige 40.-50.000 kr. eller mere, hvis der – som planlagt – indfases mere afgift på de større elbiler fra årskiftet.
Meget tyder på, at det bliver tilfældet. Så her er et insidertip: Den danske Hyundai-importør har fået en fornuftig portion Ioniq 9 hjem, der kan bestilles og leveres inden nytår og dermed undgår prisstigninger.

Med eller uden prisstigninger bliver Ioniq 9 et lækkert rumfartøj for de mere velbeslåede familier med mange eller sammenbragte børn. De får til gengæld et særdeles kompetent alternativ til alt fra søsterbilen Kia EV9 over VWs retro-Buzz til en luksusbil som Volvo EX90.
Tak med en tur rundt om og ind i Hyundai Ioniq 9 i videoen her.
Fakta: Hyundai Ioniq 9
Elektrisk SUV med seks eller syv siddepladser. En eller to elmotorer med bag- eller firehjulstræk. 800 volt teknologi med muligheden for at lynlade fra 10-80 pct. på 24 min.
Længde/bredde/højde: 506/198/179 cm
Vægt: 2.545 kg.
Bagagerum: 338 – 2.419 liter + op til 88 liter frunk
Motor: Fra 160 kW (218 hk) til 315 kW (428 hk)
Batteri: 110 kWh
Rækkevidde: 600 – 620 km efter variant
Varianter og priser:
Advanced – fra 535.000 kr.
Basisudgaven har bl.a. navigation, trådløs Apple CarPlay & Android, tre-zonet klimaanlæg samt varme i både for- og bagsæder. Desuden er den udstyret med læderrat med varme, trådløs opladning af mobiltelefon, USB-C opladere på både på anden og tredje sæderække, Bluetooth med stemmegenkendelse, LED lygter, el-betjent bagklap og el-klapbare sidespejle med varme.
Af sikkerheds- og førerassistentsystemer kan nævnes bakkamera, adaptiv fartpilot med stop og go samt nødfunktion, aktiv vognbaneassistent samt automatisk nødbremse med både cyklist- og fodgænger, dreje- og krydsfunktion.
Varmepumpe og batterivarmer for optimering af DC-ladning er også standard.
Ultimate – fra 590.000 kr.
Mellem-udgaven Ultimate tilføjer bl.a. 360 graders kamera, fjernbetjent parkering og P-sensorer hele vejen rundt til udstyrslisten.
Derudover har den lædersæder med ventilation både for og bag, eljusterbart førersæde med udvidet lårstøtte og hukommelsesfunktion samt blind spot view monitor, som giver op til 50 grader udsyn bagud.
Med Ultimate-udstyr bremser Ioniq 9 også selv for forhindringer under bakning, Matrix-fjernlysassistent, elektrisk nedfældning af tredje sæderække og et kraftfuldt BOSE-lydanlæg.
Calligraphy med 4WD – fra 665.000 kr.
Topmodellen Calligraphy kendetegnes blandt andet ved sine særlige 21-tommer alufælge, indfarvede skærmkanter, og en kabine præget af luksusdetaljer som nappalæder på sæderne, loft i ruskind og på solskærme samt en midterkonsol beklædt med aluminium.
Rattet er betrukket i to-farvet læder, og i seks-sæders konfigurationen kan sæderne på anden række justeres i op til 270 grader, hvilket skaber en lounge-lignende oplevelse.
En ekstra finesse er, at midterkonsollen udstyret med en integreret UV-C-desinficerende funktion, der gør det muligt at desinficere mindre genstande som mobiltelefoner, punge eller handsker.
Se de tre udstyrsvarianter og priser her.