Folkelig firmafavorit fornyes

passat

Efter fem år får VW Passat en ansigtsløftning. Kosmetisk er det meget forsigtigt – nyhederne består i en opgradering af elektronikken, der bl.a. gør Passat mere selvkørende og altid online.

Klassen for store mellemklassebiler – populært kaldet firmabiler – er under belejring i disse år. Kunderne søger nemlig over i høje SUV-typer og det i en grad, så engang populære modeller som Honda Accord, Nissan Primera og snart Toyota Avensis er sendt på pension. Dem, der er tilbage, kæmper med vigende salgstal. Selv en tidligere bestseller som Ford Mondeo sælger efterhånden så lidt, at den formentlig synger på sidste vers.

Men én klassisk firmabil holder fanen højt i al modgangen. VW Passat nægter at bøje nakken. Snart runder det samlede salg 30 millioner biler, og dermed er Passat den næstmest solgte VW nogensinde, kun overgået af Golf.

Sidste år blev Passat da også igen Danmarks mest solgte bil i sin klasse med respektindgydende 4.232 eksemplarer. Dermed holdt den konkurrenter som Skoda Octavia og ikke mindst Mercedes C-klasse bag sig. Sidstnævnte angriber endda Passat fra premiumklassen, der efterhånden gør lige så stort indhug i salget som SUV-moden.

Passats bestsellerstatus bliver ikke mindre stærk af, at den nuværende ottende generation efterhånden har fem år på bagen. Ikke overraskende pudser VW derfor formen af på deres arbejdsbil med det klassiske midtvejsfacelift.

Baglygterne får ny grafik, der ændrer sig, når du bremser. Navnetrækket PASSAT med store bogstaver er også nyt.

Facelift for feinschmeckere
Det vil sige; særligt klassisk er det egentlig ikke i VW-forstand. Dels kommer det en smule sent, dels er de kosmetiske ændringer væsentligt mere afdæmpede end det har været de sidste par gange, når VW har sendt Passat på foryngelseskur. Faktisk måtte vi her på redaktionen, hvor vi ellers bryster os af at være bilkendere på noget nær diagnose-niveau, finde fotos frem af den nuværende Passat for at identificere designjusteringerne. Feinschmeckere – gerne med lup – vil se, at kølergrillen er blevet en tand mere nedringet, at kofangeren drejer mere op i et nærmest venligt smil og at tågeforlygterne har fået en mere prominent placering. Bagtil nøjes VW med det kendte ny-grafik-i-baglygterne trick, og endelig står der nu PASSAT med store bogstaver henover bagklappen.

Dvæler vi ved lygterne, vil de fremover altid have LED-teknik. Betaler du ekstra, får forlygterne matrix-teknik, så du konstant kan køre med langt lys. De 44 LED-dioder justerer løbende lyskeglen til max lysstyrke uden at blænde.

Taler endelig dansk
Vi skal ind i Passats fortsat rummelige kabine for at se mere markante forandringer: Rattet er nyt med en mindre airbagpude og – for første gang i en VW – små touchpads, som vi kender det fra de nyeste Mercedes-modeller. I midterkonsollen er det analoge ur afløst af et Passat-skilt – bare så du ved, hvad du kører i… Længere nede er den trykfølsomme skærm på enten 8 eller 9 tommer en del af VW’s nye MIB3 infotainmentsystem, der bl.a. byder på Apple Carplay, altid er koblet op og i kontakt med din smartphone og endelig har fået dansk menu – også til stemmestyringen.

Nyt rat og digitalinstrumenter, der kan personaliseres, er nyt i Passat.

Som en del af det, VW ikke længere kalder Active Info Display men Digital Cockpit, kan den fuldt digitale instrumentering personaliseres til at vise fart, omdrejninger, navigation, musikkilde, kørecomputer og meget andet på forskellig vis.

Mens designet er næsten uændret, er det netop elektronikken, der i høj grad er opdateret. Den faceliftede Passat kan bl.a. opgraderes med såkaldt IQ-drive, der dækker over alle sikkerheds- og assistancesystemer i bilen. Blandt forbedringerne er nye kameraer og sensorer, der fungerer ved helt op til 210 km/t mod tidligere 60 km/t.

Teknikken gør også Passat selvkørende på niveau 2 ud af 5. Dermed får du hjælp med at styre, holde afstand og den rigtige fart, men skal stadig holde hænderne på rattet. Slipper du, advarer bilen med korte opbremsninger og ryk i selen. Reagerer du ikke, bremser Passat automatisk ned og trækker ind til siden med tændt katastrofeblink.

55 km på ren el
Under hjelmen sker der ikke de store revolutioner. Motorprogrammet fortsætter næsten uændret. Mindste motor er fortsat en 1,6 diesel med 120 heste, derefter følger den fine 1,5 TSI Evo turbobenziner med 150 hk. 2,0 TSI fås også med enten 190 eller 272 hk, mens de skrappe dieselmotorer hedder 2,0 TDI med enten 190 eller 240 hk. Største nyhed er en forbedret udgave af den 150-hestes dieselmotor på to liter, der kører 10 procent længere end forgængeren og som plejer at være firmabilisternes favoritmaskine.

Ladehybriden GTE fortsætter med den gamle 1,4 TSI motor, men får større batteri. Det øger rækkevidden på ren el til 55 km efter WLTP-normen.

Med faceliftet kommer ladehybriden GTE også tilbage. Lidt overraskende bevarer den 1,4 TSI-motoren som makker til elmotoren og batteriet, der til gengæld vokser fra 10 til 13 kWh. Det større batteri skulle give en rækkevidde på ren el på 55 kilometer.

Selv om VW løfter sløret for den opdaterede Passat nu, skal vi faktisk helt hen til september, før den kommer til Danmark. Måske kan vi trøste os med kampagneudgaver af den ‘gamle’ Passat i mellemtiden…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here