Den koreanske Hyundai-Kia koncern skal betale 600 millioner kr. i bøde for systematisk at have fusket med bilernes brændstofforbrug i USA.
”Best in class” er et stærkt udsagn i amerikanske bilreklamer. Og at være klasseduks når det gælder om at køre længst på literen, er netop hvad den koreanske Hyundai-Kia koncern har hævdet gennem flere år i USA. I annoncer har amerikanske bilkøbere kunnet læse, at både Hyundai- og Kia-modeller har været de mest brændstoføkonomiske i deres respektive klasser.
Der var bare et problem. De forbrugstal som den koreanske bilkoncern oplyste, var enten manipulerede eller baseret på ikke anerkendte målemetoder.
Det amerikanske justitsministerium og miljøstyrelsen EPA (Environmental Protection Agency) kom på sporet af sagen i 2012. Siden har der kørt en undersøgelse, der ifølge de amerikanske myndigheder omfatter 1,2 millioner biler i USA. Sagen er nu afgjort med en kæmpebøde til Hyundai og Kia, der har erkendt fusk med forbrugstallene og accepteret en bøde på 100 millioner dollars, eller hvad der svarer til godt 600 millioner danske kroner.
”Den her type adfærd kan ganske enkelt ikke tolereres. Det amerikanske justitsministerium vil aldrig hvile eller vakle, når det gælder om at tage forholdsregler mod alle virksomheder, der udviser sådan en adfærd,” siger justitsminister Eric Holder i en udtalelse om sagen.
Sagen har fået stor opmærksomhed. Ikke kun i USA, men også på vore breddegrader, hvor EU i stigende grad er irriteret over, at der er alt for langt mellem de forbrugstal, som bilproducenterne oplyser i glittede brochurer, og det forbrug som bilejerne oplever i virkeligheden. Hyundai og Kia er nemlig ikke de eneste, der fifler med bilernes forbrugstal. Både i USA og på det amerikanske marked mistænkes for ‘kreativ bogføring’, når de udmåler deres bilers brændstofforbrug.
I første omgang er det altså Hyundai og Kia, der er blevet taget på fersk gerning. Den koreanske bilkoncern har allerede kompenseret de amerikanske Hyundai- og Kia-ejere, der har købt mærkets biler i den tro, at de var ‘best in class’ inden for brændstoføkonomi. Samtidig har koncernen accepteret, at de fremover skal ændre målemetoder for bilernes brændstofforbrug.
Læs også: EU vil skærpe forbrugsmåling markant