Efter intens research hævder Ford at have en ’gamechanger’ for elbiler: Batterier med ny kemi, der både reducerer pris og øger rækkevidde.
Vi hører igen og igen om superbatterier til elbiler, der er ”lige om hjørnet”. Denne gang er det Ford, der hævder at være på vej med en ’game-changer’, der på samme tid skal gøre fremtidens elbil-batterier billigere og øge rækkevidden.
I et opslag på LinkedIn fortæller Fords chef for elektrisk udvikling, Charles Poon, at hans team har udviklet anden generation af et batteri, der er rigt på litium-mangan.
”Hidtil uset” pris-reduktion
Ifølge Poon har det såkaldte LMR-batteri flere fordele frem for de mere almindelige nikkel-baserede kemier. Energitætheden er større, hvilket giver længere rækkevidde, lige som sikkerheden også skal være bedre. Samtidig forventer Ford en ”hidtil uset” reduktion af prisen på de nye batterier, der vil gøre elbiler lige så billige som fossilbiler.
“Ford begyndte med at tilbyde nikkel-mangan-kobolt batterier (NMC) og senere litium-jern-fosfat (LFP) batterier i 2023. LMR er svaret på, ”hvad er det næste?”, forklarer Poon i opslaget.
Han tilføjer, at ”det er ikke bare et laboratorie-eksperiment. Vi arbejder aktivt på at opskalere LMR celler og integrere dem i vores fremtidige biler i dette årti.”
Kendt i 30 år
LMR-batterier med et højt indhold af mangan er ikke en ny opfindelse. Man har kendt kemien i 30 år. Teoretisk har LMR-batterier en overlegen kombination af lang rækkevidde og lav pris. Det udelukker tilmed brugen af nikkel og kobolt, der både er kostbart og miljøbelastende at udvinde.
Udfordringen er, at LMR-batterier både taber meget spænding og kapacitet over tid, hvilket reducerer rækkevidden og kan gøre batteriet ustabilt.
Når Ford hævder, at de allerede er i gang med en pilot-produktion af LMR-batterier i anden generation må det betyde, at Charles Poon og hans team har løst disse kendte udfordringer.
Arbejder også på solid-state
Derudover holder Ford tæt med de tekniske oplysninger. Charles Poon skriver dog i et svar på sin LinkedIn-profil, at Ford stadig arbejder med andre typer af batterier som for eksempel Solid State – på dansk faststofbatterier.
Solid State tilbyder også længere rækkevidere og højere batterisikkerhed. I modsætning til Fords LMR-batteri er det dog væsentligt dyrere.