Kun få dage efter at Ford måtte æde en bøde på over en milliard kroner, åbner de amerikanske myndigheder to nye efterforskninger.
Knap var Ford blevet idømt en bøde på 165 millioner dollar, før de samme myndigheder, der udskrev bøden, åbnede en ny efterforskning.
Forseelsen, som udløste bøden på 1,16 milliarder kroner, synes umiddelbart ikke at være så alvorlig. Men i USA vejer det tungt, at Ford var for langsom til at tilbagekalde biler med defekte bakkameraer. Og det blev ikke bedre af, at Ford i forløbet gav upræcise og ufuldstændige oplysninger til myndighederne.
Myndighederne er NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Bøden på 165 mio. dollar er den næststørste, NHTSA nogensinde har udskrevet.
Men her slutter det ikke. For knap var Ford og NHTSA nået til enighed om bødens størrelse, før samme NHTSA åbnede to nye efterforskninger af Ford.
Mandag indledte man en undersøgelse af, om Ford bør tilbagekalde 112.000 Expedition for at kontrollere dem for problemer med sikkerhedsselerne. Den anden skal kigge på, om en tilbagekaldelse af 456.000 SUV’er for at tjekke dem for fejl i bilernes elektriske system, er tilstrækkelig. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Vagthund i konflikt med Elon Musk
Som NHTSA’ viceadministrator, Sophie Shulman, formulerer det i pressemeddelelsen om Ford-bøden, så er “rettidige og præcise tilbagekaldelser afgørende for at sikre alles sikkerhed”. Hun understreger, at “når producenter ikke lever op til deres forpligtelser som foreskrevet i national lovgivning, vil NHTSA holde dem ansvarlige”.
NHTSA er USA’s trafikale sikkerheds-vagthund, der ikke går af vejen for at gå i haserne på de største. Også verdens rigeste mand, Tesla-ejer og kommende effektivseringsminister i USA, Elon Musk, er og har været genstand for flere NHTSA-efterforskninger.
Blandt andet mener myndigheden, at Elon Musk på sit sociale medie X (tidligere Twitter) ikke fremlægger tilstrækkeligt med fakta. Han undlader desuden at advare om usikkerheder, når Teslas selvkørende system – Full Self-Driving (FSD) – omtales. Ifølge NHTSA kan Musks formuleringer forstås sådan, at biler med FSD kan køre uden indblanding fra chaufføren. Softwaren ønsker Elon Musk blandt andet at benytte i Teslas robot-taxa kaldet Cybercab.
Bliver vagthunden stækket?
Forud for det amerikanske valg for to uger siden erklærede Elon Musk sin fulde støtte til landets kommende præsident, Donald Trump. Og efter valgsejren stod det klart, at Musk er en del af Trumps absolutte inderkreds.
Musk skal stå i spidsen for et effektiviseringsministerium, der har til opgave at mindske bureaukratiet.
Det vil potentielt kunne stække netop NHTSA, og Musk vil kunne slippe for eller i hvert fald begrænse vagthundens opmærksomhed. The New York Times har flere gange beskrevet den betydelige interessekonflikt, der kan opstå, når en stor virksomhedsejer og en effektiviseringsminister er én og samme person.
Af redaktionen