Ford sætter solceller på taget

På International Consumer Electronics Show i Las Vegas, hvor solen altid skinner, viser Ford en C-Max koncept-hybridbil med en kvadratmeter solceller på taget.

Tanken er tillokkende; du kører af sted, mens solens stråler lader bilens batteri op og sørger for, at kørslen kan fortsætte. Ingen stikkontakt eller ladestander for at få strøm på bilen – og bedst af alt; ingen udgifter til strøm eller brændstof.

Det lyder som dejlige fremtidsperspektiver, ikke? Men desværre ser de ikke ud til at være lige om hjørnet, spår Bloombergs Tom Randall, der rapporterer fra Las Vegas for Børsen.

Vognens solceller laver nemlig for lidt power til på egen hånd at drive bilen frem. Derfor har den brug for en særlig 5 meter lang parkeringsskærm, der koncentrerer sollyset ligesom et forstørrelsesglas, en såkaldt Fresnel linse. Solen bevæger sig som bekendt i løbet af dagen, og det gør C-Max Solar Energy, som den kaldes, også for at slikke mest muligt solskin i sig.

Desværre rækker en fuld opladning, som tager en hel dag, kun til cirka 34 kilometer, før forbrændingsmotoren tager over. Bestemt ikke overvældende. Samtidig har Ford C-Max Solar Energy brug for at særligt sted at parkere, hvor den kan køre lidt frem og tilbage.

Tom Randall, mener derfor ikke at Ford C-Max Solar Energy er meget mere end en gimmick:
”Den er ikke let at bruge. Årsagen til at elektriske biler er begyndt at få fremdrift i de senere år, er ikke fordi de er futuristiske. Det er, fordi de bliver stadigt mere normale. En bil som Chevy Volt (Opel Ampera på vores breddegradder, red.) kører lige så godt som en bil med ren forbrændingsmotor, og du kan slutte den til den eksisterende infrastruktur,” skriver Randall for Børsen.

”Fords nye solar bil er en super cool fantasi,” slår han fast.
Men altså ikke en af de opfindelser, der kommer til at ændre den måde, vi lever på vurderer han.

Ford har dog for en sikkerheds skyld udtaget patent på systemet.

Vi tillader os på hvilkenbil.dk at pege på endnu en – måske særligt dansk udfordring – for Fords solcellebil, som man ikke ofrer mange tanker under Nevadas brændende sol: Solen kunne meget vel tænkes ikke at skinne. Måske i flere dage eller uger. Så på en regnfuld gråvejrsdag i januar hjælper nok så mange forstørrelsesglas desværre ikke en pind.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here