Ford og VW udvider deres samarbejde. Ford får adgang til VWs platform til elbiler, mens VW investerer i Fords teknik til selvkørende biler.
Ford og VW udvider samarbejdet. Tidligere i år indgik de to bilgiganter en strategisk aftale om fælles udvikling af varevogne, nu udvides samarbejdet til også at omfatte udvikling af elbiler og selvkørende biler.
Dermed går Ford og VW populært udtrykt fra flirt til det, der på Facebook hedder ‘i et forhold med’. Et solidt ægteskab med ring og vielsesattest er der dog ikke tale om; de to parter vil fortsat konkurrere om at sælge flest biler.
Kernen i samarbejdet består groft sagt af to ting. Vidensdeling og fælles økonomi på enkelte områder.
VW har investeret milliarder i udvikling af den såkaldte MEB-platform til batteridrevne elbiler. Den teknologi køber Ford nu retten til at bruge. Ford køber simpelthen MEB-platforme af VW styk for styk, men vil selv designe og fremstille de elbiler, der skal benytte VW-platformen.
Win-win situation
Det ligner en win-win: Ford skærer genvej – også økonomisk – til en moderne elbils-platform, mens VW reducerer de samlede udgifter til deres store satsning på elbiler. Samarbejdet kan også blive en fordel for forbrugere. Jo flere biler, der benytter VWs MEB-teknik, desto billigere kan de kommende elbiler i princippet sælges.
VW bevarer dog et pænt forspring i forhold til deres samarbejdspartner. Mens VWs første elbiler på MEB-platformen triller af samlebåndet i 2020, skal Ford efter eget udsagn bruge fire år på at udvikle og designe mærkets elbiler. Først i 2023 kan du som forbruger købe en elektrisk Ford baseret på MEB-platformen. I perioden 2023 til 2029 forventer Ford at fremstille 600.000 elbiler med MEB-teknik som hjulophæng, batteri og elmotor.
Aftalen betyder dog ikke, at kommende Ford-elbiler altid vil være baseret på VW-teknik: Ford er langt i udviklingen af dels en elektrisk udgave af den store F-150 pick-up, dels en Mustang-inspireret crossover, der angiveligt får navnet Mach-E.
VW lægger omvendt også penge hos Ford. Tyskerne investerer i alt 17 milliarder kroner i selskabet Argo AI, der udvikler teknologi til selvkørende biler og er delvist ejet af Ford. Også her handler samarbejdet mellem to konkurrenter om at speede udviklingen op og nedbringe omkostningerne.
Med VWs investering i Argo AI bliver VW og Ford ligeværdige partnere i selskabet, der skal skabe ‘fremtidens standard’ for selvkørende biler.