FDM, Bilbranchen under Dansk Industri og bilimportørerne ønsker en gennemgribende ændring af bilafgifterne, der skal give danskerne bedre og mere sikre biler.
Det er blot cirka et halvt år siden, at registreringsafgiften på biler blev ændret – for første gang siden indførelsen for mere end 90 år siden – fra 180 pct. til 150 pct. for biler fra ca. 170.000 kr.
Men den omlægning er ikke nok for tre af de største interessenter i bilbranchen herhjemme. Den fortsat relativt høje afgift på biler betyder nemlig, at danske bilister generelt køber mindre biler end bilister i andre lande med lavere afgifter.
Samtidig får den høje danske afgift danske bilister til at fravælge de nyeste sikkerhedssystemer, der i Danmark ofte skal tilkøbes som ekstraudstyr. Bruger danskerne endelig flere penge på bilen, vælger de fleste at bruge dem på komfortudstyr, skriver finans.dk.
Derfor bør der ske en gennemgribende omlægning af de bilafgifterne, som skal give danskerne bedre og mere sikre biler, mener bilistorganisationen FDM, Bilbranchen under Dansk Industri og De Danske Bilimportører. I et fælles udspil opfordrer trekløveret politikerne til helt at ændre systemet.
De tre organisationer ønsker en omlægning, der udregner afgiften efter bilernes påvirkning af miljøet og deres sikkerhedsudstyr, frem for den nuværende afgift, der bestemmes af, hvor meget bilen koster.
Parterne mener, at den værdibaserede afgift, som vi har i dag, går ud over mobiliteten i Danmark, trafiksikkerheden og miljøet.
Bilisterne betaler 46 mia. kr.
Beregninger viser, at de danske bilister i 2014 betalte tæt på 45 mia. kr. i skatter og afgifter i forbindelse med ejerskabet af en bil. Det skyldes registreringsafgift, grøn afgift eller vægtafgift samt afgifter på benzin og diesel. I 2015 var beløbet steget til 46 mia. kr., og i år lægges yderligere et par mia. kr. til.
”Den værdibaserede afgift gør det uforholdsmæssigt dyrt at være bilejer i Danmark, og den giver heller ikke de biler, som vi gerne vil have. Ved at lade afgiften tage udgangspunkt i bilens sikkerhed og påvirkning på miljøet, vil man give danskerne mulighed for at købere nyere, mere sikre og mere miljøvenlige biler,” siger Thomas Møller Thomsen, der er adm. direktør i FDM, til finans.dk.
Synspunkterne deles af Bilbranchen under DI.
”Vores skatter og afgifter bør støtte vækst og udvikling. Derfor vil en intelligent omlægning af bilafgifterne gavne både miljø, trafiksikkerhed og mobilitet. For bilbranchen vil en omlægning desuden kunne gøre om med det kludetæppe af lappeløsninger, som hver dag koster vores medlemmer store beløb til administration, dokumentation og kontrol,” siger FDM’s adm. direktør Thomas Møller Sørensen.
Ifølge Færdselskommissionen kan der spares yderligere 21 mia. kr. i direkte målbare omkostninger for samfundet frem mod 2020, hvis man gør bilerne mere sikre med ny teknologi. Ifølge en stor rapport fra DTU Trafik, kan antallet af dødsulykker i Danmark halveres med en nyere og mere moderne vognpark.
Læs også: Lavere bilafgifter har ingen effekt
FAKTA: Se udspillet fra Bilbranchen under DI, De Danske Bilimportører og FDM her (pdf)