En prototype af Hondas nye bil i miniklassen vises på Paris’ motorshow i oktober, men Honda har sluppet lidt detaljer ud som appetitvækker.
Honda viser nu tredje generation af minibilen Jazz, som også kendes under navnet Fit i hjemlandet Japan, i USA og på andre fjerne markeder.
Første generation kom i 2001, blev faceliftet i 2005, og i 2008 kom den Jazz, vi kender i dag. Den nye, som efter planen er ude hos forhandlerne næste sommer, har fået forlænget akselafstanden med 30 mm, hvilket ifølge Honda giver en mere rummelig kabine. Bilens totale længde er samtidig vokset med 15 mm i forhold til den nuværende udgave.
Designet på ’Jazz d. 3.’ minder en del om en anden ny Honda, nemlig den højbenede crossover HR-V, som relanceres næste år og også præsenteres på Paris’ internationale biludstilling den 2. oktober. Og det er ikke tilfældigt, for begge biler bygges på samme platform. Det betyder, at Honda Jazz fortsat vil have centralt placeret brændstof tank, som giver bedre plads i kabinen og i bagagerummet.
Ude foran i den nye Jazz ligger en ny 1,3 liters i-VTEC benzinmotor, der takket være Hondas nye Earth Dream Technology og en ny 6-trins gearkasse, der erstatter den gamle 5-trins, skulle have både højere ydelse end de nuværende 90 hk i den mindste 1,2 liters Jazz-motor og samtidig strække benzinen længere end til de nuværende 18,9 km/l ved blandet kørsel – naturligvis med en lavere CO2-udledning til følge.
Også i den nye generation kan Jazz leveres med Hondas CVT-gear, som er en trinløs automatisk transmission.
Det hele bæres af en ny affjedring, som lover både bedre køreegenskaber og bedre komfort.
Herhjemme starter priserne for Honda Jazz pt. ved knap 140.000 kr. plus leveringsomkostninger, og vi forventer, at Honda vil fastholde dette prisleje for den nye Jazz. Ellers bliver det svært at få en del af kagen i den stærkt konkurrenceprægede miniklasse.
Læs også:
Honda HR-V kommer tilbage i 2015