3. generation af Mini ligner sig selv, men under det genkendelige design er der sket en mindre revolution – bl.a. med nye, 3-cylindrede turbomotorer.
Som briterne siger med stiv overlæbe og et glimt i øjet: ”Same but different”. Mere præcist kan man dårligt beskrive 3. generation af Mini efter den officielle verdenspremiere på det ikoniske ”hundehus”, for her er i gennemført grad tale om ny hund i gammelt hus: Umiddelbart skal man være kender for at se forskel på den nyeste udgave af Mini og så den udgave, vi har kendt gennem de sidste syv år.
Og så alligevel. Kig efter en ekstra gang og du får øje på forandringerne: Forlygterne er stadig kuglerunde, men har nu fået indbygget kørelys i form af en rund LED-ring – i øvrigt en kæmpe-udgave af den ”corona”, vi kender fra Mini’s tyske ejere, BMW. Og der er mere: Baglygterne er blevet større og det gælder også for hele bilen, der har fået regulært vokseværk: Mini den tredje er 4,5 cm bredere og hele 10 cm længere end sin forgænger. Sammen med 3 cm længere akselafstand skulle det give bedre plads i kabinen. En anden fordel, som har været afgørende for Mini’s ønske om at sænke brændstofforbruget, er en mere spids front, der får ”hundehuset” til at glide lettere gennem vinden. Cw-værdien – altså udtrykket for vindmodstanden, er så lav som 0,28, hvilket er rekordlavt for klassen.
At Mini holder sig så stramt til konceptet, er ikke den store overraskelse. Mini’s design er det mest ikoniske for en masseproduceret bil i dag, og en stor del af forklaringen på Mini’s kolossale og globale succes. Så efter den kendte britiske formel ”never change a winning team”, får vi derfor mere af det samme på en lidt anderledes måde.
Men revolutionerne er der skam. Først og fremmest under den længere motorhjelm, hvor Mini får æren af BMWs nye generation af 3-cylindrede turbomotorer. I første omgang en 1,5 liter med 136 hk, der sender Cooper-udgaven til 100 km/t på 7,9 sekunder og samtidig nipper forsigtigt til benzinen med et snitforbrug på 22,2 km/l. Som 3-cylindret diesel er ydelsen 116 hk, mens forbruget falder til blot 28,6 km/l. Skal Mini’s sædvanligvis forrygende go-kart egenskaber udnyttes maksimalt, er der 4 cylindre og 190 hk at lege med i Cooper S udgaven, der sprinter til 100 km/t på 6,8 sek. Disse tre varianter er klar til salg i løbet af foråret, mens den mindste Cooper One og den rigtigt vilde John Cooper Works først er klar senere.
3. generation af Mini er bygget på en ny platform, der angiveligt gør bilen billigere at fremstille. Heldigvis er der fortsat blevet råd til de avancerede hjulophæng for og bag, der gør Mini til en unik køreoplevelse. Mini lover da også mere køreglæde og ”go-kart feeling” end nogensinde før, bl.a. fordi det er lykkedes at spare vægt selv om Mini er vokset.
Speedometeret holder flyttedag
Inde i kabinen ligner Mini også sig selv. Det vil sige masser af runde former, et rundt display i midterkonsollen på størrelse med Big Ben og så de klassiske vippeknapper foran gearstangen. Speedometeret er dog flyttet fra midterplaceringen og op bag rattet, hvor det nu sidder sammen med omdrejningstælleren, mens sekundære funktioner som radio og gps betjenes fra det store display i midten. Alt efter version fås Mini her med en op til 8,8 tommer stor trykfølsom skærm, internetopkobling og et ”lysshow”, der f.eks. bruges i forbindelse med navigering eller parkering og angiver, hvor tæt du er på målet.
Som noget unikt for klassen kan den nye Mini endda fås med head-up display og en kamerakontrolleret fartpilot, der automatisk holder afstand og tilpasser farten til medtrafikanterne – det er ikke set før i denne klasse. Sikkerheden får også et løft med automatisk nedbremsning i bytrafik og en aktiv motorhjelm, der popper op for at tage blidt imod fodgængere på afveje.
Den nye Mini forventes at få premiere i Danmark og resten af Europa til marts. Derefter følger en perlerække af aflæggere som Cabriolet, Countryman, Clubman, Coupé og Paceman. Der går endda rygter om en ”almindelig” Mini med fire døre, men den historie tror vi er en overdrivelse fra de altid fantasifulde britiske medier.
Danske priser er endnu ukendte. Den nuværende Mini Cooper begynder ved 241.000 kr., inkl. levering. Hvilkenbil tipper, at den større bil og kraftigere motor sender den danske startpris på den dyre side af den kvarte million kr.
FAKTA: Så stor er den nye Mini:
Længde: 382 cm
Bredde: 173 cm
Højde: 141 cm
Akselafstand: 250 cm
Bagagerum: 211 liter (før 160 l.)