En måned før verdenspremieren på Frankfurt biludstilling får vi lov at se den nye Mercedes GLA. Den kompakte crossover skal dyste med Audi Q3 og BMW X1.
Klassen af kompakte SUV’ere boomer og med Mercedes GLA får klassen endnu et velskabt og prominent medlem. GLA er den produktionsklare udgave af designstudiet Concept GLA, som fabrikken i Stuttgart løftede sløret for tidligere i år. Nu – blot fire uger før den officielle verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt – får vi så lov at se de første fabriksfotos af bilen, der som Mercedes’ mindste SUV skal tage kampen op med konkurrenter som Audi Q3, BMW X1 og Land Rover Evoque.
Det gør Mercedes med et design, der i hvert fald på billeder ser uhyre vellykket ud og i øvrigt lægger sig tæt op ad designstudiet.
Stregerne genkendes fra den nye A-klasse, og det er ikke tilfældigt. Teknisk er Mercedes GLA nemlig en højbenet udgave af Mercedes A og vil derfor også få stort set samme motorprogram.
I første omgang to turboladede benzinere med 156 eller 211 hk og to 2,2 liters dieselmotorer, der yder henholdsvis 136 og 170 hk. Kun de kraftigste topudgaver vil få firehjulstræk, der ifølge Mercedes selv rækker til kørsel på ”sand, løs jord eller kraftige stigninger.” Ellers nøjes GLA med forhjulstræk, og så ved vi, at GLA ikke ligefrem bliver en firehjulet bjergged som Mercedes’ kompromisløse Geländewagen. Helt i tidens ånd er Mercedes GLA mere et stilsikkert ”gadekryds”, der gør sig godt i en nonchalant skråparkering foran caféen.
13 cm længere end A-klassen
Med en længde på 442 cm er Mercedes GLA relativt beskedne 13 cm længere end A-klassen. Det skaber flotte proportioner og sammen med en lidt mere opret kørestilling skulle det også forbedre pladsen i kabinen. Bagagerummet øges f.eks. fra 341 til 421 liter. Ryglænet på bagerste række kan ikke blot foldes helt fladt ned i gulvet, men også justeres til hvileposition for bagsædepassagererne – dermed byder GLA som crossover konceptet foreskriver både på mere komfort og praktisk sans.
Når Mercedes GLA har badet sig i projektørlyset på podierne i Frankfurts messehaller i september, kan den bestilles fra november måned. De første GLA’er ventes leveret i Danmark kort efter nytår – priserne er endnu ukendte, men hvilkenbil gætter på en merpris på knapt 100.000 kr. sammenlignet med en tilsvarende Mercedes A-klasse. Dermed kan billigste Mercedes GLA med 156 hestes turbobenziner forventes at koste i omegnen af 450.000 kr.