Verdens største biludstilling er åbnet i Frankfurt. Hvilkenbils redaktør Jens Velling sorterer i de gode og mindre lovende bilnyheder, der snart kommer til Danmark
Bilnyhederne holder skærm ved skærm i den tyske finanshovedstad Frankfurt i disse dage. Frem til 27. september lægger den lokale messehal gulv til verdens største biludstilling. Som altid i Frankfurt dominerer de hjemlige, tyske bilmærker med spektakulære nyheder og shows. Ikke mindst i år, hvor tysk bilindustri for alvor er kommet op i gear efter den langvarige finanskrise. Gigantiske Volkswagen er lige nu verdens største bilproducent og prestigemærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche er i topform – også økonomisk.
Her skal det dog mest handle om de mere almindelige biler på podierne i Frankfurt. Nyheder, der er på vej til Danmark og har særlig interesse for danske bilkøbere. Hvilkenbil har udvalgt de mest spændende biler set med danske briller – og vurderet, hvordan deres chancer er på et dansk marked, der fortsat er domineret af de helt små biler, men også på vej mod ny salgsrekord og øget appetit på lidt større og dyrere biler end den notoriske topsælger VW Up.
Alfa Romeo Giulia – nichehit: Designet af den italienske BMW 3- udfordrer er som sædvanlig en fornøjelse, om end Alfa er gået forsigtigt til værks. Giulia skal nemlig også sælges i USA, men af samme grund tror jeg, at Fiat-koncernen har taget sig sammen og lavet en bil, der ikke bare i design og køregenskaber kan konkurrere med ærkerivalen BMW 3, men også har fået et kvalitetsløft. Det er i hvert fald det indtryk, som seneste nyhed fra koncernen, Fiat 500 X, efterlader. I Danmark udfordres Alfa Giulia af høje priser og et tyndt forhandlernet, men der er stadig mange ‘Alfisti’ der glæder sig til et tiltrængt alternativ til tyskerne i den populære mellemstore prestigeklasse.
Audi A4 – tophit: Den er svær at skelne fra den nuværende model, men teknisk tager den nye Audi A4 et tigerspring og overhaler ifølge de første prøvekørsler både BMW 3 og Mercedes C-klasse. Køreegenskaber, finish, motorer og mængden af high tech sætter angiveligt ny standard i en klasse, der bliver stadig mere populær – også herhjemme. A4 ligner Frankfurts mest sikre succes.
Borgward BX7 – virkelig skidt: Med kinesisk kapital i ryggen gør Borgward comeback på sin gamle hjemmebane i Tyskland. BX7 er – naturligvis – en mellemstor SUV i Audi Q5 størrelse, der er designet til at snuppe en bid af den voksende crossover-klasse. Teknik og finish er i orden, men designet er en tam affære og du skal være være bilnørd eller meget midaldrende – og helst begge dele – for at kunne huske og værdsætte bilmærket Borgward. BX7 er mest til kineserne – jeg tror ikke, at Borgward har mange chancer hos os, når der er europæisk ’landgang’ om et par år.
Opel Astra – hit: Velskabt design, nye og teknisk lækre motorer og en seriøs slankekur. Opel gør alt det rigtige med den nye Astra, og lover endda stærke intropriser lige under 200.000 kr. Læg hertil at der findes endog rigtigt mange Opel-ejere i Danmark, og 11. generation af Astra ligner en nyhed, der både kan udfordre klasseduksen VW Golf og de billigere konkurrenter fra Korea og Frankrig.
Kia Ceed facelift – hit: Kia Ceed har allerede en stor og loyal fanskare I Danmark, og det er fuldt fortjent. Kan du leve med et mærke, der fortsat dufter lidt af discount, er Kia Ceed nemlig en kvalitetsbil med solid mekanik, god plads, hele 7 års garanti og lækker finish til lavpris. I Frankfurt står den faceliftede udgave, der får netop det, som Ceed mangler i dag: En moderne, trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med enten 100 eller 120 hk. Merprisen bliver omtrent 20.000 kr. og det er tilpas rimeligt til at sikre Ceed fortsat succes.
Renault Megane – hit: Renault kører med designklatten i disse år. Den nye chefarkitekt Laurens van den Acker har gjort underværker med Renaults lidt støvede image, og det gælder også den nye Megane med frække forlygter og skærme som svulmende hofter. Mens VW-koncernen keder os med firkantede former og lineal-lige streger, er der anderledes sexet schwung over de flydende franske former. Når den danske importør samtidig siger, at Megane sigter på privatkøberne, ved vi, at det betyder aggressive priser. Dermed byder Megane på en cocktail, der nok skal charmere tegnebogen op af baglommen på mange danskere.
Renault Talisman – skidt: Jeg kan gentage mig selv fra beskrivelsen af Megane: Talisman, der afløser den lidet savnede Laguna, har al den sexappeal som man savner i firmaklassens supersælger, VW Passat. Hvis Renault har fået styr på kvaliteten i forhold til Laguna, der er bundprop i alt for mange kvalitetsundersøgelser, tvivler jeg ikke på, at Talisman er et attraktivt alternativ i den konservative firmaklasse. Udfordringen er, at det er årtier siden, at Renault – og andre franske bilmærker for den sags skyld – har formået at sælge mange biler i den store mellemklasse. Her skal mere end lækkert design til for at vippe den veletablerede Passat af pinden, så jeg tror – retfærdigt eller ej – at Talisman får det svært.
Suzuki Baleno – snigerhit: Baleno er ikke det mest velklingende navn i Suzuki-stalden – forgængeren var nok den mindst vellykkede Suzuki i nyere tid. 2. generation er dog anderledes moderne – og det gælder både det buttede ’Swift i størrelse XL’ design og den nyudviklede, trecylindrede 1,0 turbobenzinmotor med 110 hk. Suzuki er nemlig mestre i at få meget ud af lidt, og derfor tror jeg også på japanerne, når de lægger op til masser af plads i den blot fire meter lange Baleno. Det kan nemt gå Baleno, som det er gået den lille Celerio: Forventningerne er ikke store, men kunderne bliver positivt overraskede, og når de hører den (lave) pris, er de solgt.
Toyota Prius – skidt: Design kan altid diskuteres, så her på redaktionen nøjes vi med at glæde os over, at Toyota ret konsekvent lægger afstand til tidligere tiders konservatisme med den nye Prius. Teknisk er japanerne nået til fjerde generation af bilen, der satte hybridteknikken på verdenskortet og faktisk har gjort navnet Prius til et stærkt varemærke. Der er næppe tvivl om, at Prius bliver et teknisk fremskridt med overbevisende brændstoføkonomi og sømløst samarbejde mellem benzin- og elmotor, men den bliver for dyr til danskerne. Især fordi Toyota i dag har stærke priser på de vellykkede hybridudgaver af Yaris og Auris.
VW Tiguan – hit: VW har det med at ankomme sent til festen – til gengæld sparker de selvsikkert døren ind og stjæler showet. Sådan tror jeg også, det kan gå med anden generation af den mellemstore SUV, Tiguan. Designet er blevet bredere og mere maskulint, og sammen med mere plads giver det Tiguan en aura af prestige, der kan gøre den til en rival til BMW X1 og Audi Q5. I den sammenhæng gør det mindre, at Tiguan bliver noget dyrere end konkurrenter som Honda CR-V og Mazda CX-5 – VW-mærket har stærk tiltrækningskraft og Tiguan ligner en bil, der kan få det maksimale ud af den hurtigt voksende klasse for højbenede livsstilsbiler.