Diesel ud af byerne – og til sidst helt ud af landet. Sådan lyder det nu i Frankrig, der kalder årtiers satsning på dieselbiler for ‘en fejltagelse’.
En bil med diesel-motor kører længere på literen og udleder mindre CO2 end en bil med benzinmotor. Det er børnelærdom, og derfor har man i mange europæiske lande været glade for dieselbilerne. Måske allermest i Frankrig, hvor hele 80 pct. af vognparken kører på diesel, godt hjulpet af en hjemlig bilindustri, der har været dygtig til at fremstille fine ‘oliebrændere’.
Men nu skal det være slut. Udstødningen fra dieselbiler er – trods stadig bedre partikelfiltre – så sundhedsskadelig, at den franske stat har fået nok:
Vi har længe favoriseret dieselbilerne i Frankrig. Det var en fejltagelse, og nu vil vi gradvist, intelligent og pragmatisk vende udviklingen,” fastslår den franske premierminister Manuel Valls fra Socialistpartiet til nyhedsbureauet Reuters.
Dieselbilerne skal bl.a. udfases gennem stigende afgifter på dieselolie og stadig mere omfattende forbud mod at køre i dieselbiler inde i de franske byer. Allerede næste år stiger afgiften på en liter diesel med 15 øre, hvilket vil indbringe mere end 800 millioner Euro til den franske statskasse. En del af pengene sendes dog retur til bilkøberne: Hvis de skrotter deres gamle dieselbil til fordel for en elbil, præmierer staten det med en bonus på op til 10.000 euro – eller næsten 75.000 danske kroner.
Manuel Valls og hans regering er også langt med planerne om at rangordne alle biler på det franske marked efter, hvor meget de forurener. Jo flere partikler, en bil sender ud af udstødningsrøret, desto flere kørselsrestriktioner og afgifter bliver de pålagt. På sigt skal ‘klapjagten’ på miljøsyndere få franske forbrugere til at vælge benzin- eller allerhelst elbiler frem for dieselbiler.
Stemningsskiftet i Frankrig fra de ellers så elskede dieselmotorer mod benzin, hybrid og el-biler er markant og vidner om, at dieselmotoren kører en svær fremtid i møde. Allerede i dag piver bilproducenterne over, at det er både ekstremt dyrt og vanskeligt at få selv topmoderne dieselmotorer til at leve op til de stadig skrappere miljøkrav i EU.
Samtidig har ny teknologi som direkte indsprøjtning, turboladere, ‘downsizing’ og mini-hybrid teknik mindsket afstanden mellem benzin- og dieselmotorer, når det gælder om at køre langt på literen. At benzinmotoren rent teknisk er billigere og mere ‘stueren’ betyder, at dieselmotorens dage kan være talte.
Læs også: Danskerne dropper dieselbiler