Høje biltyper som SUV og crossovers skal løfte Opels vigende salg. Selv familiebusser som Meriva og Zafira skal fremover ligne ‘gadekryds’, afslører Opel-boss.
Opel har kastet sig ud i en ambitiøs plan for at løfte det vigende salg og gøre de røde tal på bundlinjen sorte. Planen hedder ‘Drive 2022’ og omfatter introduktion af 23 nye eller faceliftede modeller og 13 nye motorer i løbet af de næste otte år.
Den historie er ikke ny. Det nye og spændende er, at Opel-boss Karl-Thomas Neumann begynder at sætte detaljer på planen i et interview med Automotive News. Her løfter han sløret for, at Opel især satser på to ting for at bringe det tyske traditionsmærke tilbage på ret kurs: ‘Gadekryds’ og ‘verdensbiler’.
Med ‘gadekryds’ menes der høje biler som crossovers og SUVere, der kombinerer den praktiske stationcar med det rustikke, eventyrlystne design fra en offroader. Ikke underligt, for biltypen er den hurtigst voksende i verden og Opel-konkurrenter som Peugeot og Renault har allerede stor succes med crossover-modeller som 2008 og Captur.
Vi vil bevæge os dybere ind i crossover-segmentet, for det er der, kunderne befinder sig,” bekræfter Karl-Thomas Neumann over for Automotive News. Neumann vil dog ikke bekræfte rygter om, at Opel også er på vej med et nyt flagskib i crossover-klassen, der bliver lidt dyrere end den nuværende topmodel, Insignia.
Omvendt er det sikkert, at Opel vil satse på flere mindre ‘gadekryds’ som eksempelvis den kommende Opel Adam Rocks (billedet). Opel har allerede den lidt større Mokka i programmet, men der bliver angiveligt plads til flere af den slags højbenede biler på Opels model-palette.
Opel vil nemlig markedsføre de næste udgaver af MPV-typerne Meriva og Zafira som crossover-typer, der mere ligner firehjulstrækkere end familiebusser. Begge modeller er angiveligt klar i 2016.
Samtidig afslører Karl-Thomas Neumann, at Meriva og Zafira skal udvikles sammen med PSA-koncernen (Peugeot og Citroën), og både baseres på PSA-platforme og udstyres med PSA-motorer.
Omvendt dropper Opel et planlagt samarbejde med PSA om også at udvikle afløserne for minibilen Corsa og firmaflyderen Insignia sammen med franskmændene. Idéen var at basere den nye Opel Corsa på samme platform som den nye Peugeot 208 og den næste Citroën C3, mens den næste Opel Insignia skulle udvikles sammen med den næste generation af Peugeot 508. I stedet vil Opel basere den kommende Corsa på teknik fra Chevrolet, der lige som Opel er en del af den amerikanske General Motors koncern. På samme måde kommer næste generation af Insignia til at dele teknik med amerikanske modeller som Buick Regal og Buick LaCrosse. Ved at gøre nye modeller til ‘verdensbiler’ håber Opel at øge indtjeningen.
”Alle vores bedst sælgende modeller som Corsa, Astra, Insignia og Mokka er placeret på globale platforme med stor volume fra General Motors. Hvis jeg har en GM-platform vil jeg helst bruge den, fordi jeg så får adgang til al den teknologi og de motorer, som GM råder over,” forklarer Karl-Thomas Neumann.
En ny Insignia skal være klar i 2016, mens Opel viser den nye Corsa for første gang på efterårets biludstilling i Paris.
Læs mere: Er din næste bil en crossover?