Geely benytter Volvo-teknik til nyt mærke i Rusland

Kinesiske Geely, der bl.a. ejer Volvo, Polestar og Zeekr, har lanceret et nyt mærke. Med teknik fra Volvo XC90 sælges den nu i Rusland.

Rusland er forbudt land for vestlige firmaer. Omfattende sanktioner blev sat i værk efter Ruslands angreb på Ukraine 24. februar 2022, og en lang række vestlige firmaer trak sig ud. Men den enes død, den andens brød: Vestens sanktioner har åbnet en firesporet motorvej for Ruslands gode ven Kina.

Så mens ukrainere i tusindvis mister livet i kampen mod den aggressive russiske krigsmaskine, og mens Vesten efter bedste evne forsøger at ramme Rusland økonomisk, tjener blandt andre kinesiske firmaer tykt på det russiske marked. Kinesiske firmaer, der ligesom Kinas præsident, Xi Jinping, ser anderledes på Ruslands krig mod Ukraine og derfor ikke mener sig omfattet af de internationale sanktioner mod Rusland.

Europæisk know-how via Kina til Rusland

Det gælder eksempelvis den kinesiske bilfabrikant Geely. Geely ejer bl.a. Volvo, Polestar, Zeekr og Lynk & Co, og senest har Geely lanceret et nyt mærke. Som kun skal sælges i Rusland.

Mærket hedder Nordcross, og den godt fem meter lange russiske model hedder 001. Men helt ny er den Geely-ejede SUV på ingen måde. Den er stort set fra forreste til bagerste kofanger en tro kopi af Lynk & Co 09, der deler SPA-platformen og en lang række teknologier med den Volvo XC90, der blev præsenteret i 2014. 

Så europæisk know-how via Kina til Rusland.

Den Nordcross 001, som kinesiske Geely nu sælger i Rusland, deler platform med Volvo XC90. Geely ejer Volvo, der altså kan se deres teknologi blive solgt til Rusland.

I Rusland administreres Nordcross af Slava Motors Rus, der også har andre Geely-mærker under sin hat. Blandt andre Belgee og Knewstar, skriver tyske Auto Motor und Sport

I dag vurderes kinesisk-ejede firmaer at sidde på op mod 60 procent af bilsalget i Rusland, skriver det britiske nyhedsbureau Reuters. Før februar 2022 var kinesernes markedsandel under 10 procent.

Ingen kommentarer

Hvilkenbil skrev allerede for halvandet år siden om de kinesiske bilfabrikanters indtog i Rusland. For ikke kun Geely, der altså bl.a. ejer stolte svenske brands som Volvo og Polestar, handler gladeligt med russerne.

Det samme gælder statsejede Dongfeng, som producerer Voyah, der sælges i Danmark af Wismo Group (tidligere K.W. Bruun). Også statsejede Chery tjener gode penge i Rusland - Chery ejer Exlantix, som Wismo også importerer, og Jaecoo og Omoda, der importeres af Nic. Christiansen Gruppen. 

Wismo står bl.a. bag også importen af Peugeot, Citroën, Fiat, Opel og Jeep, og Nic. Christiansen importerer bl.a. også Hyundai og BYD.

Eksperter sagde dengang til Hvilkenbil, at det kan være risikabelt for danske firmaer at blive associeret med kinesiske bilproducenter, der sælger biler i Rusland.

Da Hvilkenbil for halvandet år siden forsøgte at få de danske importører til at kommentere, om de finder sammenhængen mellem de kinesiske mærker, som de importerer, og Kinas støtte af Ruslands krig mod Ukraine problematisk, var det enten ikke muligt at få en kommentar. Eller også henviste importørerne til de internationale kommunikationsafdelinger. Som ikke ønskede at kommentere deres ejeres ageren.

Da Omoda blev lanceret i Danmark i august i år, forsøgte Hvilkenbil også at få Nic. Christiansen Gruppen til at forholde sig til Kina-Rusland-problematikken, men uden held. Den artikel kan læses ved at klikke på linket her

Parallelimport

En anden måde at få adgang til Rusland på er ved parallelimport, der er en vanskelig størrelse at holde snor i.

Eksempelvis kunne amerikanske Carscoops tidligere i år beskrive, hvordan Nissan Patrol pludselig var i Rusland under nyt navn. Japansk-ejede Nissan havde trukket sig ud af Rusland, Japan er en del af sanktionerne mod Rusland, men Nissans joint venture med Dongfeng Motor Corporation, der er ejet af den kinesiske stat, kom på en måde i vejen. 

Dongfeng og Nissan deler ejerskabet af kinesiske Dongfeng Nissan fifty-fifty. På Dongfeng Nissans fabrikker i Kina bygges Nissan Patrol til det kinesiske marked, og inde i den gråzone “opfandt” Dongfeng-folkene mærket Oting. Og vupti - den i Kina-byggede Nissan Patrol blev befriet for sine Nissan-mærker og fik i stedet nye skilte på. Så uden Nissan Japans godkendelse kørte Patrol ind på russisk jord.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here