Nul stjerner til billigbilen Datsun Go i crashtest. Global NCAP opfordrer Nissan til at stoppe produktionen. Se gyser-video her.
Relanceringen af Datsun er kørt ind i en betonklods af Hans Engell’ske dimensioner. Datsun Go, en discountbil til udviklingsmarkeder som Indien, Sydafrika og Indonesien baseret på teknikken fra en ældre Nissan Micra, har netop været en tur gennem den såkaldte Global NCAP crashtest. Her tester man biler på samme måde som Euro NCAP – og det var mere, end Datsun Go kunne holde til.
Nul stjerner lød dommen på, da støvet, glasskårene og den sammenkrøllede Datsun havde lagt sig til rette på gulvet efter at have ramt barrieren med 64 km/t. På videoen – link herunder – kan man se, hvordan bilens bund kollapser og crashtestdummyen banker hovedet ned i først rattet og derefter den øverste kant af instrumentbrættet. Og nej, airbag er ikke standard i Datsun Go, så sidder du bag rattet, må du bogstaveligt talt parere en frontalkollision med panden.
Global NCAP konstaterer tørt, at kvæstelserne er ‘svære eller sågar livstruende’. Chefen for Global NCAP, den tidligere præsident for motorsportsorganisationen FIA Max Mosley, var knapt så diplomatisk. Efter crashtesten fyrede han denne bredside af mod Nissan og dennes højt profilerede chef Carlos Ghosn, der står bag Datsun Go:
Det er yderst skuffende, at Nissan vil markedsføre en ny bilmodel af så åbenlyst ringe kvalitet. Datsun Go lever ikke op til FN’s forskrifter for crashsikkerhed, og jeg vil derfor indtrængende opfordre Nissan til at indstille salget af Go på det indiske marked og i stedet indlede en stærkt tiltrængt nykonstruktion af bilens karrosseri.”
Mosley stopper ikke her. Han gør også Nissan-boss Carlos Ghosn personligt ansvarlig for – både i sin egenskab af bestyrelsesformand og chef for Nissan samt formand for foreningen af europæiske bilproducenter – at sørge for, at Nissan lever op til FN’s mindstekrav til crashsikkerhed.
Altså lidt af en svada fra Global NCAPs chef, der må give røde ører hos Carlos Ghosn. Nissan-bossen er ellers mest kendt og anerkendt for at være det engang stærkt kriseramte japanske bilmærkes redningsmand – ikke mindst gennem en række benhårde sparerunder. Af samme grund har Carlos Ghosn, der er af fransk, libanesisk og brasiliansk afstamning, øgenavnet ‘le cost killer’. Noget tyder på, at han har svunget sparekniven lige flittigt nok over billigmærket Datsun.
Danske forbrugere kan dog sove roligt om natten: Ghosn har fra starten udelukket, at Datsun vil blive lanceret i Vesteuropa.
Se crashtesten ved at klikke her.
Læs mere: Datsun vender tilbage som discountvare