Mercedes finder plads til endnu en SUV i modelprogrammet. Konceptbilen GLB er stort set produktionsklar og skal konkurrere med populære SUV-typer som Audi Q3 og BMW X1.
Mercedes er dygtige til at finde små nicher med store fortjenester. Det gælder ikke mindst blandt de stadig mere populære SUV- og crossover-modeller. Her finder tyskerne atter skohornet frem med konceptbilen GLB, der kiler sig ind mellem den lille GLA og den mellemstore CLC.
Det med koncept skal man ikke tage så tungt. Ser vi bort fra de markerede skærmkanter, de meget grove dæk og de integrerede lygter i taget, kigger vi på den produktionsklare udgave af GLB. Ifølge det tyske bilmagasin AutoBild er Mercedes da også klar til at slette konceptbetegnelsen og sætte GLB i produktion allerede inden nytår.
Forklaringen er, at GLB står på samme teknik som den nye A- og B-klasse. Platformen kan strækkes i alle ender, og derfor bliver GLB noget større med en længde på 463 centimeter. Sammen med en velvoksen akselafstand på 283 centimeter giver det mulighed for at tilkøbe en tredje sæderække.
Mercedes viser GLB på det aktuelle autoshow i Shanghai, og omtaler selv bilen som en ‘baby G-wagen’ med en henvisning til mærkets mere rustikke offroadere. Det kantede og mere oprette design leder tankerne hen på den store GLS og ikke mindst den udgåede GLK. Netop designet og de praktiske kvaliteter skal give GLS plads i modelprogrammet mellem GLA og GLC uden at det ender i ‘kannibalisme’, hvor GLB bare hugger kunder fra de øvrige Mercedes-modeller.
4Matic og automatgear
Ud over et mere rustikt design lover Mercedes god plads. Ikke mindst på bagsædet, der både kan længdejusteres og vinkles i otte forskellige positioner for bedre komfort på langturen. Ellers bliver kabinen meget, som vi kender det fra A- og B-klassen. Fuld digital instrumentering fordelt på to skærme og nogle meget flotte, turbineagtige luftdyser præger førerpladsen
Teknisk er show-bilen udstyret med 4Matic firehjulstræk og en 224 hestes turbobenzinmotor med otte-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen. De fire stempler arbejder i trompetformede cylindre: Ved at gøre cylindrene større i bunden, kan man reducere friktionen og dermed brændstofforbruget. Samtidig har stemplerne køleribber, der også er med til at gøre forbrændingen mere effektiv. Mercedes oplyser dog hverken forbrug eller motorens volume, men der kan være tale om en kraftig udgave af den nye benzinmotor-familie, der er udviklet i samarbejde med Renault.
Den produktionsklare GLB kan være i Danmark i begyndelsen af 2020. Med sin placering mellem GLA og GLC gætter vi på priser fra cirka 600.000 kr.