Priserne for den nye VW Golf 8 starter ved en kvart million kroner. Standardudstyret bliver omfattende med bl.a. fuld digital instrumentering.
Ottende generation af VW Golf når frem til de danske forhandlere i marts. Og vil du køre derfra i din egen, nye Golf 8, skal du lægge mindst 250.000 kr. på bordet. Den kvarte million rækker til standardudgaven med en trecylindret turbo-benzinmotor på 1,0 liter med 115 hk og manuelt gear.
Basisudgaven hedder bare Golf, men modsat tidligere er der langt fra tale om en skrabet adgangsbillet til Golf-klubben. Udstyrslisten er overraskende lang og omfatter bl.a. disse fine detaljer: LED-lygter for og bag, automatisk klimaanlæg, fuld digital instrumentering, infotainmentsystem med 10-tommer touch-skærm inklusive navigation, varme i forsæderne, Apple Carplay, indbygget SIM-kort og såkaldt Car2X, der deler informationer om bl.a. glatte veje, uheld og kø med andre biler med samme system.
Den aktive sikkerhed er også omfattende med adaptiv fartpilot, aktiv sporassistent og et udvidet nødbremsesystem. Sidstnævnte bremser f.eks. automatisk, hvis man prøver at krydse en vej med modkørende biler.
Større motor, mere udstyr
Vil du have en større motor, ryger du automatisk op i næste udstyrstrin, der tilføjer et ‘Life’ til Golf-navnet. Her udvides udstyrslisten med p-sensorer for og bag, alufælge, midterarmlæn foran, trådløs opladning af smartphones, variabel bagagerumsbund, stemningsbelysning med 10 farver og klimaautomatik med tre zoner.
Luksus-udgaven af Golf hedder Style og afløser den tidligere Highline-model. Her opgraderes alufælgene til 17-tommer, endnu bedre LED-lygter og udvidet assistentpakke med bl.a. kø-assistent. Spejlene kan elektrisk klappes ind, og førersædet får også elektrisk justering og indbygget massage. Endelig pyntes Golf 8 med flere krom-detaljer inde og ude.
Ønsker man et mere sportsligt design, tilbyder VW R-line-udstyr som sportssæder, mere sportslige 17-tommer hjul og køreindstillinger. En strammere sportsundervogn og progressivt styretøj understreger R-Lines sportslige ambitioner.
To slags hjulophæng
Som Golf 8-køber skal man være opmærksom på, at der er forskel på undervognen. Modeller med mindre end 150 hk må nøjes med en simpel, halvstiv bagaksel af compound-typen. Først fra 150 hk ofrer VW en multilink-bagaksel med uafhængig affjedring på Golf 8.
En multilink-bagaksel adskiller affjedringen mellem de to baghjul og giver alt andet lige både mere komfort og styrepræcision. VW begyndte at differentiere mellem halvstive og uafhængige baghjulsophæng med forgængeren, Golf 7, men har undervejs lagt skillepunktet forskellige steder.
De første udgaver af Golf 8, der kommer til Danmark, bliver de forventede volume-modeller som basisudgaven 1,0 TSI, 1,5 TSI med 130 eller 150 hk samt diesel-varianterne 2,0 TDI med 115 eller 150 hk. Lade-hybriderne GTE forventes at nå frem midt på året, mens stationcar-udgaven og de kraftige GTI og R-modeller først er klar sidst i 2020.