Det kinesiske bilmærke Great Wall vil stadig til Danmark men har igen udskudt introduktionen. Foreløbig til 2015.
Hvis du har løbet maraton kender du måske følelsen af at have ‘ramt muren’. Benene bliver tunge, og du må kæmpe dig i mål. Nogenlunde det er i overført betydning sket for kinesiske Great Wall, som er Kinas største producent af SUV’er og pickups. Fabrikken, som blev stiftet i 1976, har i flere omgange bebudet en dansk import, og nu er den udskudt igen.
Men ifølge Jyllands-Posten vil Great Wall formentlig være at finde herhjemme fra 2015. Det melder den nordiske Subaru-importør med base i Malmø, som også har importen af Great Wall.
Foreløbig er pickuppen, Steed, lanceret i England for halvandet år siden. Men siden er der ikke sket meget.
Great Wall producerer bl.a. minibilen, C10 (billedet), som kunne passe til Danmark.
”Great Wall vil være helt sikre på at lave op til de krav, som stilles på det europæiske marked, som er meget konkurrencepræget,” siger Thomas Possling, der er informationschef hos Subaru Nordic til Jyllands-Posten.
Det gælder bl.a. med hensyn til garanti og sikkerhed. Netop den begrundelse har nu i flere omgange forsinket Great Wall. Men kineserne har ingenlunde opgivet Danmark, det er bare et spørgsmål om tid, lyder det.
”Der findes måske 136 bilfabrikker i Kina i dag. Den kinesiske regering har sagt, at det tal inden for en årrække skal ned under 10. Derfor er bilfabrikkerne nødt til at udvide ved at eksportere for at overleve. Great Wall er meget dedikerede og vil frem. Desuden mangler Subaru en pickup i programmet, og her supplerer Great Walls Steed fint,” siger informationschefen til avisen.
Kinesiske bilproducenter har først på det seneste bevist, at de kan matche de krav til sikkerhed, som danske og andre europæiske bilkøbere stiller.
I 2011 klarede Geely EC7 respektable fire stjerner, og i september 2013 opnåede den kinesisk producerede Quoros 3 fem stjerner i Euro NCAP testen. Ifølge sikkerbil.dk slog den endda samtlige de i 2013 testede biler på point og endte på toppen af årets scoreliste for sikkerhed.
Tidligere har andre kinesiske mærker lagt arm med det europæiske marked – uden succes, skriver sikkerbil.dk: Det gælder katastrofemodellen Jiangling Landwind (2005) og Landwind CV-9 (2010), som kun opnåede to Euro NCAP stjerner.
Læs mere om Quoros 3: Her er Kina-bilen du måske køber i 2015