Green NCAP: Ikke alle ladehybrider er grønne. Elektriske VW ID.3 og brintbilen Hyundai Nexo kan derimod pudse miljøglorierne.
Green NCAP er Euro NCAP’s miljørigtige lillebror, der uddeler grønne stjerner til de biler, der passer bedst på miljøet.
Første 2021-præmieuddeling har netop fundet sted, og øverst på skamlen står VW ID.3 med 58 kWh-batteri og brintbilen Hyundai Nexo. De fik begge de maksimale fem stjerner, da Green NCAP havde målt det reelle forbrug og udledningen af skadelige stoffer.
Hvilkenbil bringer det fulde resultat længere nede i artiklen, men først lidt mere om resultaterne.
For første gang var der nemlig ladehybrider med, og testen viser, at der er stor forskel på ladehybridernes miljømæssige aftryk. Toyota Prius imponerer med fire stjerner, Kia Niro gør det fint med 3,5 stjerner, men Mitsubishi Outlander falder helt igennem med kun to stjerner. Dermed er Outlander mere miljø-uvenlig end de fleste benzin- og dieselbiler, der opfylder de seneste Euro 6-normer.
Om ladehybrider generelt konkluderer Green NCAP, at de kun er “det bedste af to verdener”, hvis de bruges optimalt. Det vil sige, at de skal oplades så ofte som muligt og køres så meget som muligt på batteriet, hvis de skal indfri deres potentiale. Og ejerne gøre sig fortjent til den afgiftslettelse, som deres bil er beriget af.
“Forbrugerne kan tilgives for at tro, at når de køber en bil med et “PHEV-skilt” og holder den med strøm hele tiden, så gør de noget godt for miljøet. Resultaterne viser, at det ikke nødvendigvis er tilfældet. En stor og tung bil som Outlander med en begrænset rækkevidde på el (op til 45 km, red.) gør det ikke bedre end en tilsvarende konventionel bil,” siger Euro NCAP-formand Niels Jacobsen.
Mitsubishi Outlander PHEV er således kun marginalt grønnere end Volvo XC60 B4 diesel, Hyundai Tucson 1,6 GDI og Land Rover Discovery Sport med toliters dieselmotor.
VW-motorer imponerer
Ud over at Volkswagen kan glæde sig over miljøroserne til ID.3, kan motor-ingeniørerne hos VW glæde sig over, at de i kølvandet på “diesel-gate” synes at have vist, at de ikke behøver fuske for at fremstille rimeligt grønne konventionelle biler.
Green NCAP har testet dieselen Skoda Octavia 2,0 TDI med 115 heste og manuel gearkasse og VW Golf med 1,5 liters benzinmotor, 130 hk og manuel gearkasse. De lægger sig lige op ad Kia Niro Plug-in Hybrid og Toyota Yaris Hybrid og får 3,5 grønne stjerner.
VW’s kraftigere toliters dieselmotor med 150 heste og dobbeltkoblingsgearkasse er testet i Seat Leon, og den scorer tre grønne stjerner ligesom Audi A3 med 150 hestes benzinmotor og dobbeltkobling.
En knivspids grønnere end VW ID.3 58 kWh er Hyundai Kona Electric med det helt lille 39,4 kWh-batteri – fås ikke i Danmark – og Renault Zoe 52 kWh. De blev testet i 2020.
Green NCAP blev grundlagt i 2019 som et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, forbrugerorganisationer, EU og en række myndigheder. På længere sigt er ambitionen også at medtage det relevante, men meget komplicerede regnestykke for bilernes samlede klima- og miljøaftryk, fra de produceres, til de skrottes.
Testes i tre kategorier
Green NCAP tester både bilerne i laboratorier og ude i den virkelige trafik med forskellige belastninger, med kold og varm motor, i by, på landevej og motorvej, på korte og længere ture.
Bilerne testes i tre kategorier, der hver giver op til 10 point, så det maksimalt opnåelige antal point således er 30: “Clean Air Index”, “Energy Efficiency Index” og “Greenhouse Gas Index” er kategorierne.
Tallet i parentes efter bilerne angiver det opnåede antal point.
Hvis ikke andet er angivet, har bilen manuel gearkasse. El- og brint, plug-in og hybrid har alle trinløst automatgear.
5 stjerner
VW ID.3 58 kWh (29,6)
Hyundai Nexo Brint (27,3)
4 stjerner
Toyota Prius PHEV (21,3)
3,5 stjerner
Toyota Yaris Hybrid (19,6)
Skoda Octavia 2,0 TDI 115 hk (19)
Kia Niro PHEV (18,5)
VW Golf 1,5 TSI 130 hk (18,4)
3 stjerner
Skoda Fabia 1,0 TSI 95 hk (17,5)
Seat Leon 2,0 TDI 150 hk DSG (16,8)
Audi A3 35 TFSI 150 hk S Tronic (16,7)
Citroën C3 1,2 83 hk (15,5)
2,5 stjerner
BMW 118i 136 hk (14,8)
BMW X1 118i sDrive (14,8)
Dacia Sandero 1,0 70 hk (14,6)
Mercedes A 180d 116 hk aut. (13,6)
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 hk (13,3)
Mini Cooper 1,5 136 hk Steptronic (12,6)
Honda Civic 1,0 126 hk (12,5)
Ford Kuga 2,0 diesel 150 hk (12,3)
2 stjerner
Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV (10,9)
Volvo XC60 B4 diesel aut. (9,2)
Hyundai Tucson 1,6 GDI (8,8)
Land Rover Discovery Sport 2,0 diesel 180 hk aut. (8,4)