Tyske AutoBild har testet elbilers rækkevidde ved konstant 130 km/t på motorvej. Her er listen over de 20, der fik flest km ud af hver kWh.
At eje en elbil kurerer rækkeviddeangst, siger man. De fleste elbilejere vil bekræfte, at rækkevidde sjældent er et problem, blandt andet fordi der i dag er et fintmasket net af ladere. Ikke bare i Danmark, men i store dele af Europa.
Men her på tærsklen til årets store bilferie kan overvejelser om elbilers rækkevidde måske godt trænge sig på. Måske især blandt forbrugere, der overvejer at skifte fra benzin- eller dieselbil – og måske ligefrem fejre købet med en bilferie ned igennem Europa. De kan med fordel læse videre og få et indtryk af, hvor langt man kommer mellem ladestoppene, hvis man kører 130 km/t på motorvej.
Test ved 130 km/t er mere realistisk
Vores kollegaer på det tyske bilmagasin AutoBild har testet elbiler i flere år. Ikke mindst rækkevidden – også på den tyske Autobahn. Efterhånden er det blevet til en omfattende databank, som AutoBild nu bruger til at udpege de 20 biler, der får flest km ud af hver kWh i batteriet. Vel at mærke med en konstant fart på 130 km/t på motorvej.
Samme hastighed benytter Hvilkenbil i vores rækkeviddetests. Det er efterhånden længe siden, at vi droppede en topfart på 110 km/t, der på et tidspunkt var normen for elbiler – også i tests af rækkevidde.
Som AutoBild mener vi, at en grænse på 110 km/t er en forældet tilgang til test af elbiler. Dels ser vi, at langt de fleste elbilister også bare følger fartgrænserne i dag – og dermed kører 130 km/t, hvor det er tilladt på motorveje. Dels gavner det trafiksikkerheden at følge trafikken frem for at køre langsommere end tilladt. Endelig mener vi, at en elbil anno 2025 naturligvis skal vurderes på, hvordan den håndterer de gældende fartgrænser.
Lille Fiat er mest effektiv
Men nok om test-overvejelser og videre til AutoBilds test af forbrug og rækkevidde ved 130 km/t.

AutoBild har testet flere end 100 elbiler med 130 km/t på motorvej. Gennemsnitsforbruget ligger på 4,2 km pr. kWh.
De 20 bedste elbiler klarer sig noget bedre.
Den mest effektive, Fiat 500e, presser hele 5,8 km ud en af kWh. Det er faktisk imponerende, for den lille Fiat er ikke specielt aerodynamisk med en cW-værdi på 0,30. Med sin beskedne størrelse er den mere udviklet til bytrafik, men klarer sig altså forbløffende godt ved 130 km/t.
Forklaringen finder vi bl.a. i lav vægt, smalle dæk og en effektiv elmotor. Badevægten siger 1.400 kg – det er 600-800 kg lettere end de el-SUVere, som mange danskere køber.
AutoBild fremhæver den lave vægt som hovedårsagen til Fiatens lave forbrug på motorvej. Og understreger, at lav vægt – ikke større batterier – er vejen frem for fremtidens elbiler.
Over 200 km mellem ladestop
En rigtig kontinentkrydser kan man dog ikke kalde Fiat 500e. Med et batteri på 42 kWh kan du køre op til 243 km mellem opladningerne, hvis du kører 130 km/t og tør køre køre batteriet helt ned mod 0 pct. I virkelighedens verden er 200 km mere realistisk – men det er altså flot for så lille en elbil.
En anden lille elbil, Hyundai Inster klarer sig også flot. Her er forbruget 5,6 km pr. kWh ved 130 km/t. Det giver den lille koreaner med 42 kWh-batteri en teoretisk motorvejsrækkevidde på 235 km. Også flot. Især i betragtning af, at den blot 3,8 meter korte Inster har plads til hele kernefamilien på fire.
Tesla overbeviser – igen
AutoBilds test understreger også nok en gang, at Tesla fortsat laver nogle af verdens mest effektive elbiler. Den opdaterede Model Y med baghjulstræk og 77 kWh-batteri presser 5,6 km ud af hver kWh. Det giver en motorvejsrækkevidde på helt op til 431 km. I realiteten rækker det til tre-fire timers kørsel mellem opladningerne.

Samme rækkevidde opnår Tesla Model 3. Men her er der tale om den potente Performance-udgave, hvilket sætter forbruget og rækkevidden i perspektiv. Den ’civile’ udgave af Model 3 vil formentlig nå op mod 500 km på motorvejen.
Voldsom G-klasse
I den tunge ende – helt uden for AutoBilds top 20-liste, skiller særligt én bil sig ud: Elgiganten over dem alle, den elektriske Mercedes G-klasse.
Ved 130 km/t måler AutoBild et forbrug på saftige 2,4 km pr. kWh. Selv om G580 har et kæmpe batteri på 116 kWh, rækker det kun til 278 km på motorvejen ved 130 km/t. Altså kun en smule mere end den klejne Fiat 500e til en brøkdel af prisen.
Mercedes G-klasse er eksemplet på, hvor meget luftmodstand betyder for effektiviteten. G580 er omtrent så aerodynamisk som en 40-fods container, og det bliver straffet hårdt på motorvejen. Hele fire elmotorer, kagerullebrede-dæk og en kampvægt på 3,1 ton hjælper selvfølgelig heller ikke.
Men G-klassen er på alle måder en ekstremitet i denne sammenhæng. AutoBilds test viser snarere, at moderne elbiler bliver stadig mere effektive og dermed fuldgyldige langtursbiler.
God bilferie.
På en flad rute og med konstant hastighed har vægten marginal betydning.
Det er kun luftmodstanden og rullemodstanden der batter. Jo smallere dæk jo bedre🚴😁