Guide: Her er de vigtigste elbiler i 2025

Zeekr 7X

Salget af elbiler boomer i Danmark – og der er flere spændende nyheder på vej. Hvilkenbil præsenterer de vigtigste nye elbiler i andet halvår 2025.

I 2024 overhalede salget af nye elbiler salget af biler med benzin- og dieselmotorer. I første halvdel af 2025 er interessen for elbiler fortsat med uformindsket styrke. Hvilkenbil giver her et overblik over de vigtigste nyheder, som vi kan forvente at se i Danmark resten af året.

Branchen er præget af en vis uro, ikke mindst om nye bilmærker fra Kina. Listen er derfor ikke komplet. Nogle af de nævnte elbiler når måske ikke frem, andre, som ikke er nævnt, vil måske åbenbare sig på et senere tidspunkt. Især en række kinesiske mærker står på tærsklen til EU. Nogle er allerede i nogle EU-lande, men i de tilfælde, hvor der er usikkerhed om bilernes ankomst til Danmark, er bilerne ikke omtalt her. 

Derfor kommer man i listen til at kigge forgæves efter eksempelvis IM, Changan og Denza. Amerikanske Rivian og Lucid, der også spøger i kulissen, får heller ikke ord med på vejen i denne ombæring.  

Vi har valgt helt at undlade fossile bilnyheder. Som afgiftssystemet er skruet sammen – i hvert fald ind til skatteministeren formentlig præsenterer nye bilafgifter senere i år – vælger næsten alle private bilkøbere i dag elbiler.

For overskuelighedens skyld nævner vi her næste års elbiler i alfabetisk rækkefølge.

Audi Q6 e-tron Sportback
q6 sportback
Q6 Sportback er den mere sportslige udgave af SUVen Q6 e-tron. Merprisen for det lavere tag er 25.000 kr.

Efter sidste år lancering af den store SUV Q6 e-tron, er Audi netop nu klar med coupé-udgaven med lavere og mere sportslig taglinje, Sportback.

Forskellen er udelukkende visuel, teknikken er præcis den samme i de to udgaver af Q6. Sportback er den mere eksklusive udgave, og koster derfor 25.000 kr. mere. Priserne starter ved 580.000 kr. for basisudgaven Progress med 215 kW (292 hk) og en rækkevidde på 541 km. Det er i øvrigt 16 km længere end SUV-udgaven takket være den lavere, mere afrundede taglinje.

Bilerne er klar hos Audi-forhandlerne nu.
Audi giver fem års mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

BMW Neue Klasse
Neue Klasse X
X-udgaven bliver den første 'Neue Klasse', BMWs store satsning på dedikerede elbiler med 800 volt-teknologi.

Ligesom Audi tager BMW hul på 800 volts-teknologien med sin Neue Klasse. Den nye klasse er siden i3 den første 100 procent dedikerede elbil fra sydtyskerne.

Konceptudgaven har navnet Neue Klasse X, og den vil reelt skulle afløse den nuværende iX3. Året efter følger en Neue Klasse-sedan, den elektriske 3-serie. Designet er relativt futuristisk og adskiller sig fra den stribe BMW-modeller, der stadig løser opgaven som el-, hybrid- og fossilbil i ét karrosseri. Om alt går vel, når Neue Klasse X til Danmark i slutningen af 2025.

Lige nu har BMW også opdateret elbilerne i4 og i5, så de får en smule længere rækkevidde med de eksisterende batteripakker.

Det samme gælder den store SUV iX, der kører helt op til 688 km efter WLTP-normen. BMW iX har netop klaret sig godt i den kendte norske rækkeviddetest, hvor den faktisk kørte endnu længere end den officielle WLTP-norm. Til gengæld begynder prisen også i de højere luftlag fra 700.000 kr.

BMW er blandt de efterhånden få mærker, der fastholder en mekanisk garanti på blot to år, men der er otte år/160.000 km på batteriet.

BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf er Danmarks billigste elbil. I hvert fald næste år, når vi ser basisudgaven til 150.000 kr.

I disse dage lancerer BYD den knapt fire meter lange mini, Dolphin Surf. Til priser fra 150.000 kr. kan den kompakte kineser kalde sig Danmarks billigste elbil. Og så alligevel ikke. Den billige basismodel med 220 km rækkevidde kommer først langt inde i 2026. Interessen samler sig derfor om mellemudgaven Boost med 43 kWh batteri og en mere anvendelig rækkevidde på 322 km. prisen er stadig meget lave 170.000 kr. Dermed underbyder BYD rivaler som Citroën ë-C3, Hyundai Inster og Renault 5 med Dolphin Surf.

Det skal blive spændende at se, hvordan de danske bilkøbere tager imod den kinesiske ’surfer. Garantien fejler i hvert fald ikke noget. BYD giver seks års mekanisk garanti eller max 150.000 km. Batterigarantien er på otte år/200.000 km.

Citroën ë-C3 Aircross
Citroen
ë-C3 Aircross er Citroëns udgave af Opel Frontera.

Citroën ë-C3 var ramt af store forsinkelser. Bilen blev præsenteret hos de danske forhandlere i begyndelsen af 2024, bilen kunne umiddelbart derefter bestilles, men først hen mod slutningen af året kunne de første kunder køre afsted i deres elektriske C3.
Næste med C3-navnet er den forhøjede udgave med tilnavnet Aircross, og den deler platform med Stellantis-familiemedlemmet Opel Frontera, som er beskrevet længere nede i artiklen. Fordi ë-C3 Aircross er 20 cm længere end Frontera, åbner det mulighed for to ekstra sæder. Dermed bliver bilen den mindste 7-personers elbil på markedet. Under huden skulle ligge samme batteri som i ë-C3, så rækkevidden bliver ikke imponerende.

Ifølge importøren når Aircros frem til Citroën-forhandlerne i løbet af august. Citroën har netop øget garantien fra to år til fem år / 150.000 km. Der er fortsat otte år/160.000 km på batteriet.

Citroën ë-C5 Aircross
Citroën C5 Aircross tilbyder lidt fransk avantgarde i SUV-klassen.

C5 Aircross får samme teknologi som Peugeot E-3008/E-5008. Det vil sige Stellantis’ nyeste platform, som endnu har til gode at vise, at den er konkurrencedygtig på især ladeeffekt. C5 Aircross vil som sine franske fætre – i hvert fald med tiden – kunne fås med ikke kun et 73 kWh-batteri, men også med et batteri på 98 kWh. Det store skulle række til 660 kilometers kørsel. De foreløbige meldinger lyder, at bilen kommer til Danmark sidst på året.

Dongfeng Nammi Box
Danmarks billigste elbil
Dongfeng Nammi Box kan blive Danmarks billigste elbil. Hvis den kommer.

Kommer den, eller kommer den ikke? På den ene side er den lille Nammi så prismæssigt interessant, at vi nævner den. For prisen vil kunne ryge ned under 150.000 kr.
Batteriet i den fire meter lange mini er på 42 kWh, og det giver en formodet rækkevidde på 300 km. På den anden side bør en stribe ‘men’er’ presse sig på. For Dongfeng er en statsejet kinesisk virksomhed, så den forhøjede EU-importtold rammer relativt hårdt. Dernæst er Dongfeng særdeles aktiv i krigsførende Rusland, og spørgsmålet er, om importøren, Wismo Group (tidligere K.W. Bruun), der også importerer Stellantis’ mærker, vil tage Dongfeng til Danmark? Wismo Group står også bag importen af Voyah, der hører under Dongfeng, og af statsejede Hongqi. Måske er lige præcis den tanke mere spekulativ end realistisk.

Uanset hvad: Kommer Nammi Box, vil vi selvfølgelig teste og bedømme den som alle andre biler. Trods den potentielt meget lave pris kan Nammi Box næppe være i samme liga som Dacia Spring

Dongfengs garantier har Hvilkenbil ikke oplysninger om.

Ford Puma
elektrisk puma
Ford Puma er født som fossilbil, men kommer som elbil i 2025.

Puma Gen-E, som den helt præcist hedder, er den elektriske udgave af pumaen, for den er ikke fra start konstrueret som en elbil.
Batteriet er af en beskeden størrelse, kun 43 kWh, men Ford hævder, at den strømlinede bil kan køre helt op til 376 km på en opladning. Konkurrenterne er Stellantis-trillingerne Peugeot E-2008, Alfa Romeo Junior og Jeep Avenger, og prisen på Puma Gen-E begynder i samme prisleje – fra 230.000 kr. inklusive godt med standardudstyr.

Puma Gen-e lanceres netop nu hos de danske Ford-forhandlere. De kan i øvrigt tilbyde bedre garanti. Siden foråret har Ford ydet fem års / 150.000 km mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

Hongqi E-H7/E-HS7
Hongqi
Kinesiske Hongqi E-H7 giver på papiret usædvanlig meget elbil for pengene.

Hongqi er endnu en kinesisk bilproducent, og her i Danmark har vi indtil videre fået den monumentale, nærmest vulgære 7-personers E-HS9, der er på størrelse med et mindre parcelhus.
Hongqi, der betyder ‘røde flag’, er statsejet, oprindeligt stiftet af formand Mao, og mærket tages til Danmark af Stellantis-importøren Wismo Group (tidl. K.W. Bruun). E-H7 er en sedan, E-HS7 er SUV-udgaven. E-H7 (foto) skal bl.a. konkurrere med VW ID.7, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 6, E-HS7 vil gå efter Audi Q6 e-tron, BMW iX3 og Xpeng G9.

Prislappen for E-H7 begynder ved 350.000 kr. med 510 kilometers rækkevidde. Til 380.000 kr. er batteriet vokset fra 82 til 103 kWh, og rækkevidden er 655 km. I Performance-udgaven til 500.000 kr. yder de to elmotorer 619 hk, og rækkevidden er 640 km. Ladeeffekten er i alle modeller 250 kW.

Merprisen for SUV’en E-HS7 er 40.000 kr., Performance koster dog 100.000 kr. mere. SUV’ens rækkevidde er 40-50 kilometer kortere end sedanens.

Begge biler er allerede fremme hos forhandlerne, men importøren kommer næppe til for alvor at slå på tromme for dem før efter sommerferien – derfor nævner vi dem i denne guide.

Med lidt held ser vi et par lidt mindre søskende sidst i 2025. Her er 7-tallet skiftet ud med et 5-tal.

Hongqi giver fem års mekanisk garanti eller max 150.000 km. På batteriet otte år/160.000 km. 

Hyundai Ioniq 9
hyundai ioniq 9
Stor, større, Hyundai Ioniq 9. Storfamilier - glæd jer...

Den store Ioniq 9 er alle storfamiliers hedeste drøm. Søsterbil til den 7-personers Kia EV9, som vi i vores test døbte ‘elgiganten’. Selv med alle sæderækker i brug napper Ioniq 9 over 600 liter i bagagerummet, og det store batteri på 110 kWh muliggør 620 kilometers kørsel, 40 km mere end EV9, hvis batteri er på 100 kWh. Teknologien er 800 volt, hvilket sikrer hurtig lynladning. Bilen må slæbe en anhænger på 2,5 ton.

Kia EV4 og EV5
Kia EV4 er baseret på EV3, men en Golf-agtig hatchback.

EV5 er direkte storebror til EV3. Også i crossover-habit, med samme batteri-teknologi og nogenlunde på størrelse med Kia Sportage.

Modsat den enorme EV9 har den forhjulstræk.

Dens konkurrenter bliver bl.a. Renault Scenic og Ford Explorer, og om alt går vel, får de første EV5 danske nummerplader på i slutningen af 2025. 

Sedanen EV4 ventes i løbet af sensommeren, og den får bl.a. BYD Seal og Tesla Model 3 som konkurrenter. En hatchback-udgave (billedet) med stor bagklap forventes at blive endnu mere interessant på det danske marked, hvor den bl.a. skal konkurrere med VW ID.3. Som EV5 deler begge udgaver af EV4 teknisk med den lidt mindre EV3.

Mazda 6e
Mazda 6e.
Mazda 6e er en klassisk elegant bil og bliver et alternativ til dem, der vil noget andet end endnu en SUV.

Efter sommerferien er Mazda klar med en af årets mest spændende elbiler, 6e, den elektriske afløser for den populære 6-serie.

Elbilen ligner også en moderne, super-elegant Mazda 6 – man genkender straks Mazda-stilen. 6e er ikke desto mindre bygget i Kina af Mazdas lokale partner Changan. Basisudgaven er spækket med udstyr og får 480 km rækkevidde og relativ hurtig opladning med en peak-effekt på 165 kW. Højst usædvanligt tager det længere tid at oplade topudgaven med 552 km rækkevidde, fordi den højst tager imod 90 kWh i lynladeren. Merprisen er dog kun 15.000 kr., så det gør det faktisk svært at vælge: Hurtig ladning med kortere rækkevidde eller langsom ladning med længere rækkevidde? Den er svær…

Mazda benytter lanceringen af 6e til at fordoble garantien fra tre til seks år / 150.000 km. Batteriet er der otte år / 150.000 km på.

Mercedes CLA
Alene rækkevidden på næsten 800 km gør Mercedes CLA interessant.

Vi skærer igennem og udråber Mercedes CLA til årets mest spændende elbil. Efter sommerferien ser vi den lave Tesla Model 3-udfordrer, der lokker med tysk high-tech som 800 volt, hele 791 km rækkevidde og lynhurtig opladning – på blot 10 min. kan du lade til 325 km kørsel.

Priser, der begynder fra spiselige 428.000 kr., er med til at øge interessen for den rekord-vindglatte og dermed effektive CLA. Ifølge Mercedes kører den 8,2 km på en kWh – det er i absolut spitzenklasse.

Senere, nok først i 2026, ser vi en mere praktisk shooting brake med stor bagklap.

Mercedes nøler lidt med længere garanti. Bestiller du CLA inden udgaven af juni, er der fem års mekanisk garanti på bilen.

MG ZS EV
MG S5 priserne
MG S5 ligner en spændende bil til mange danskeres behov og pengepung. Priserne starter ved 230.000 kr.

Netop nu er afløseren for MG ZS, nu med betegnelsen S5, på vej ud til de danske MG-forhandlere. Stadig med tillægsbogstaverne EV.
MG S5 EV skal bl.a. udfordre Kia EV3 og de billigere udgaver af Skoda Elroq – men til markant lavere priser. 230.000 rækker til basisudgaven, men den nøjes med 340 km rækkevidde og meget langsom hjemmeladning. Udgaven med større batteri, hurtigere opladning og 480 km rækkevidde koster kun 20.000 kr. mere, og ligner det bedste køb til 250.000 kr. Her kan mange danskere være med.

MG S5 EV har netop klaret sig overbevisende i den norske NAF-rækkeviddetest, hvor den kørte endnu længere end den lovede WLTP-rækkevidde.

Statsejede MG, som importeres til Danmark af Nellemann Group, der også importerer Kia, giver som Kia syv års mekanisk garanti (max 150.000 km). Samme garanti gælder batteriet.

Nissan Micra
micra sjette generation
Nissan Micra bliver interessant for mange danskere på udkig efter en elbil omkring de 200.000 kr.

Sidst i 2025 kommer Nissan Micra til Danmark. Den kompakte japaner er Nissans udgave af Renault 5, og skal også fremstilles på samme fabrik i Frankrig.

Bortsat fron for- og baglygterne deler Micra både teknik og stort set også design med Renault. 5. Fint med os, for efter at have testkørt Renault 5 tør vi godt love, at Nissan sidder med et trumfkort på hånden, for Renault 5 er intet mindre end fremragende fransk bilkunst, når det er bedst.

Det store spørgsmål er prisen. Renault 5 begynder ved 190.000 kr. Rygter vil vide, at Nissan bliver en anelse dyrere.

Nissans mekaniske fabriksgaranti dækker tre år eller max 100.000 km. Batterigarantien er fem år/100.000 km. Det er noget ringere end Renault, der netop har forlænget den mekaniske garanti fra to til fem år. Måske følger Nissan med, når de lancerer Micra…

Opel Frontera
Frontera
Skal vi tro de første udenlandske indtryk, gør Opel meget rigtigt med Frontera.

På papiret har Frontera potentiale til at blive en attraktiv danskerbil.
For her er plads, praktisk indretning og en formodet relativt lav pris fokuspunkterne. Frontera afløser Crossland, og umiddelbart er akilleshælen batteriets størrelse på beskedne 44 kWh. Rækkevidden er cirka 305 km, men prisen, der endnu ikke er regnet ud, må formodes at ligge klart under priserne på konkurrenter som Skoda Elroq og Kia EV3. Et lidt større batteri med strøm til 400 kilometers kørsel skulle også blive muligt.
Bilen skulle ligesom sin nære Stellantis-slægtning Citroën ë-C3 Aircross komme i løbet af 2025. På Opels hjemmeside lover man ikke for meget – her oplyses det, at “det endnu er uvist”, hvornår den kommer til Danmark.
Opel giver mekanisk garanti på to år. Batterigarantien er på otte år/160.000 km.

Range Rover Electric

Jaguar Land Rover har taget det meget radikale skridt at gøre Jaguar 100 procent elektrisk, men inden den første Jaguar kommer, kører den fuldelektriske Range Rover ind på scenen. Til den elektriske firehjulstrækker benyttes 800 volts-teknologi, batteriet ventes at være på cirka 100 kWh og rækkevidden angiveligt mellem 500 og 600 km. Blandt konkurrenterne kan bl.a. peges på Volvo EX90 og Mercedes G 580. Pris og premiere? Cirka to millioner kroner og en gang i løbet af 2025.
Range Rover giver fem års mekanisk garanti (max 150.000 km). Garantien på kommende elbilers batterier kendes endnu ikke, men på opladningshybridernes batterier gives seks år/100.000 km.

Renault 4 E-Tech
Renault 4
Er Renault 5 for lille? Så ser vi også den større Renault 4 i 2025 - en anden, men mere praktisk fransk charmør.

I hælene på den charmerende 5’er følger 4’eren, der er lidt mindre retro. Lighedspunkterne med den gamle postbil er knap så nemme at få øje på, men dens familievenlighed og hit-potentiale er absolut til stede. Opskriften er crossover-typen, som vi elsker så højt, og fysisk er den på størrelse med Renault Captur. Den elektriske Renault 4 får dansk premiere, når sommer bliver til efterår. Priserne er endnu ukendte, men lur os, om ikke Renault har fået endnu en trumf på hånden, fordi R4 reelt bare er en let forstørret udgave af den vellykkede R5.

Renault har tilmed lige øget garantien fra to år til fem år /150.000 km. Der er otte år / 160.000 km på batteriet.

Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser
eVitara
Et joint venture resulterer i år i Suzukis første elbil, eVitara (foto), og Toyotas blot anden dedikerede elbil, Urban Cruiser. Suzuki har udviklet og fremstiller i Indien.

Suzuki eVitara og Toyota Urban Cruiser er to sider af samme sag. De to er nemlig en joint venture mellem de to japanere, men umiddelbart noget overraskende er det Suzuki, der både har udviklet og skal fremstille begge biler. Det kommer til at ske på Suzukis fabrik i Indien, så det er godt for produktionsomkostningerne.

Begge basismodeller har et batteri på 49 kWh, alternativet er et batteri på 61 kWh. Det giver en rækkevidde på henholdsvis 300 og 400 km for begge biler.

Toyota er klar med priserne, der siger 235.000 kr. for basisudgaven og 250.000 kr. for udgaven med det større batteri og længere rækkevidde. Merprisen på 15.000 kr. vil være givet godt ud.

Suzuki lurepasser med prisen – og kan gøre det, for begge biler er først i Danmark på den køligere side af sommerferien. Vi gætter på, at Suzuki underbyder sin samarbejdspartner på prisen.

Både Suzuki og Toyota giver tre års mekanisk garanti. eVitara er Suzukis første elbil, men det må forventes, at batterigarantien vil være ens for de to mærker. Altså otte år/160.000 km.

Volvo ES90
Volvo ES90 er en rigtig 'skærgårdskrydser' i fem-meter klassen.

S for sedan og X for SUV. ES90 er dermed den klassiske personbil-udgave af EX90, den store 7-personers SUV. De tilgængelige oplysninger om ES90 er få, men det er næppe forkert at formode, at den får samme 107 kWh-batteri.

EX90-rækkevidden er lidt over 600 km, så mon ikke den mindre monumentale sedan har minimum 100 kilometer mere. Ladeeffekten er 250 kW, og ES90 vil også kunne fås med både en og to elmotorer.

Bilen havde verdenspremiere i Stockholm 25. marts, så i bedste fald ruller den ud på dansk asfalt i løbet af sommeren.

Volvo giver tre års mekanisk garanti. Batterigarantien er otte år/160.000 km. 

Zeekr
zeekr danmark
Zeekr X er baseret på Volvo EX30, men lidt større.

Kinesiske Zeekr, der er en del af Geely-koncernen og dermed i familie med Volvo, har længe været rygtet til Danmark.

Nu er de her. Nærmest sneget ind ad bagdøren til foreløbig blot to forhandlere – en i Aarhus og en i Hørsholm i Nordsjælland.

Til gengæld kan de to forhandlere præsentere hele tre modeller: X, der er Zeekrs lidt større udgave af Volvo EX30 til priser fra 280.000 kr. Den mellemstore SUV 7X (øverste foto), der koster fra 400.000 kr. Og endelig den VW ID.7-store stationcar 001, der deler teknik med Polestar 4 og koster fra 455.000 kr.

Zeekr har ry for at være avancerede, velbyggede og velkørende og sælger da også bedre end Polestar globalt. Skal man tro omtaler af bilerne, er Zeekr måske Geelys stærkeste kort på hånden i deres bestræbelser på at bide sig fast i Europa med et mærke ud over Volvo.

Hvilkenbil vender tilbage med mere indgående indtryk af Zeekr.

[email protected]
[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here