Kia viser de første fotos af elbilen EV4, der afløser fossilbilen Ceed som både hatchback og sedan. Dansk premiere følger senere i år.
I januar smed den danske Kia-importør en lille markedsføringsbombe med annonceringen af, at man allerede i år vil stoppe med at sælge benzinbiler herhjemme. Nu viser Kia så en af de nye elbiler, der skal lokke kunderne ind til Kia i stedet for gamle fossil-sællerter som Picanto, Rio og ikke mindst koreanernes udgave af en Golf, Ceed.
Den elektriske afløser hedder Kia EV4. Som nummeret afslører, placerer den sig mellem den lidt mindre og kompakte SUV EV3, for nylig kåret til Årets Bil i Danmark, og den større og avancerede crossover EV6.
Holder tekniske detaljer tilbage
Kia EV4 kommer både som praktisk, fem-dørs hatchback og en lidt lavere og længere sedan med traditionelt, udvendigt bagagerum. Kia viser kun billeder. Først sidst i denne måned får vi mere at vide om batterier, motorer, rækkevidde og noget så fundamentalt som bilernes størrelse.

Men hvis du tænker, at EV4 hatchback bliver en ca. 4,4 meter lang afløser for Ceed, mens sedanen bliver omkring 10 cm længere og dermed nærmer sig en Tesla Model 3, går du næppe helt galt i byen.
Sedan med lille bagklap
I Danmark må hatchbacken forventes at blive klar bestseller. Den praktiske bagklap gør forskellen. Ifølge vores oplysninger er sedan-udgaven nemlig tro mod stilen med en lille bagklap, der åbner op til underkanten af bagruden. Det giver en lille og dermed upraktisk åbning, som sædvanligvis gør sedaner til en sjældenhed herhjemme. Omvendt har biltypen lavere luftmodstand og må forventes at få længere rækkevidde end den mere praktisk anlagte hatchback. Præcis hvor langt fortæller Kia desværre ikke.
Kia fortæller heller ikke, om EV4 er baseret på den avancerede platform med 800 volt-teknologi, der giver hurtig lynopladning. Vi hælder mere til, at EV4 er baseret på samme platform som EV3. Det vil sige med traditionel 400 volt-teknologi, en maksimal ladeeffekt på 128 kW og en 150 kW (204 hk) elmotor, der trækker på forhjulene.

Med stor sandsynlighed får EV4 samme batterier som EV3: Enten 58 eller 81 kWh. I EV4 vil det give cirka-rækkevidder på henholdsvis 435-450 og 600-625 km.
Design som EV3 og EV9
Kia viser endnu ingen fotos af interiøret. Igen tror vi, at EV4 deler teknik med EV3. Det vil sige to 12-tommer skærme til henholdsvis speedometer og navigation samt en tredje skærm på fem tommer til ventilationsanlægget.
Formsproget fortsætter stilen fra EV3 og den enorme SUV EV9.
”Kia EV4 er et klart udtryk for vores ambition om at gentænke mobilitet og udvide grænserne for, hvad design kan opnå. Ved at tilbyde både en sedan- og en hatchback-variant giver vi vores kunder en unik oplevelse af modernitet og funktionalitet – i en form, der passer til deres forskellige livsstile og behov,” siger Kias designchef Karim Habib.
Hvilkenbil vender tilbage med specifikationer på EV4, når Kia afslører dem sidst i denne måned.