Køb eller privatleasing? Her et overblik over junglen af fordele og faldgruber samt en oversigt over de billigste leasingbiler lige nu.
At eje sin bil er stadig noget helt særligt og er for mange stadig det ultimative. At have egen speeder under foden betyder alt.
For andre er privatleasing et attraktivt alternativ. Måske endda forstærket af inflationen og de usikre tider med stigende priser på nærmest alt, også biler.
Ved privatleasing ligger prisen fast i tre år, og man kan ret nemt skabe sig overblik over sine udgifter. Man behøver heller ikke bekymre sig om, hvad køretøjet mon kan indbringe som brugtbil, ligesom mulige udgifter til reparation heller ikke er en udgift, man skal bekymre sig om. Og så får man jo – hvis man først er hoppet på leasingbølgen – ny bil hvert tredje år. Det er jo heller ikke så ringe.
For er man netop det, hoppet på bølgen, så viser undersøgelser fra blandt andet Santander Consumer Bank, at man gerne vil fortsætte med leasing. 75-80 procent af dem, der har valgt at lease, vil gerne fortsætte med at lease, når leasingkontrakten udløber.
Sydkoreanerne styrer for vildt
Hvilkenbil har afsøgt markedet for de billigste leasingbiler (klik på skemaet herunder).
Forsøget er gjort på at gøre listen komplet og fyldestgørende, men det er sandsynligt, at et par gode og relevante biler er overset. Da tingene i øjeblikket går meget hurtigt i bilverdenen, er det heller ikke usandsynligt, at enkelte af de fundne priser ret hurtigt får en lille justering. Med andre ord tages forbehold for mangler.
Gennemgangen viser generelt, at Hyundai er særdeles stærk på markedet for privatleasing, hvor både i10 og i20 ligger helt i top blandt de billigste biler.
Udgangspunktet i oversigten er 15.000 årlige kilometer og en leasingperiode på tre år. Det samlede beløb og den samlede månedlige udgift er således baseret på, at man beholder bilen i alle tre år og ikke opsiger kontrakten før tid.
Nederst i skemaet et par eksempler på 12 måneders leasing – ikke et typisk forløb, men måske et bekvemt alternativ for dem, der ved, at de kun har brug for bilen i et år og ikke vil investere i en længere periode og slet ikke købe en bil.
En stribe forudsætninger
For at regne udgifterne til bilen ud, skal man som leasingtager tage en række faktorer i betragtning:
Førstegangsydelsen er et engangsbeløb, som man ikke får tilbage. Det skal således indregnes i den totale beløb over hele leasingperioden, der typisk er tre år. Leasingkontrakten kan opsiges med en måneds varsel fra 11. måned. Altså er man bundet i 12 måneder. Opsiger man kontrakten, inden de 36 måneder er gået, stiger det gennemsnitlige månedlige leasingbeløb.
Vær sikker på, at det valgte antal årlige kilometer er indenfor skiven. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt 15.000 årlige kilometer er nok, så hop op til 20.000. Såkaldte “overkørte” kilometer er dyre.
Pas på bilen, som var den din egen. Når du skal af med den, må den ikke være mærket af andet end det, der hedder almindeligt slid. Hos nogle udbydere kan man tegne en afleveringsforsikring – oftest vil det bedre kunne betale sig at passe på bilen og få repareret de bilkabuler og lignende, man måtte løbe ind i.
Kaskoforsikring, grøn ejerafgift, udgifter til brændstof, dæk, brobizz, parkering m.m. skal leasingtager sørge for. Ganske som en bilejer skal.