Som første by i Tyskland forbyder Hamborg fra næste uge dieselbiler i udvalgte områder og gader. Bøderne bliver små, men kan ramme to tredjedele af alle dieselbiler i Tysklands næststørste by.
Dieselmotoren er en tysk opfindelse og tysk bilindustri putter flere dieselmotorer i deres biler end noget andet sted på jordkloden. Men Tyskland er også hjemsted for en af de største skandaler i tysk industri siden 2. verdenskrig: Volkswagens snyd med emissionerne fra mere end 10 millioner dieselbiler, der blev afsløret i 2015.
Effekten har været dramatisk. Måske ikke så meget for VW selv, der fortsat er verdens bedst sælgende bilmærke, men dieselmotoren er gået fra helt til skurk. Fordømmelserne er haglet ned over dieselmotoren, der før VW-skandalen skulle redde kloden med sit lavere CO2-udslip end benzinmotoren, men nu lægges for had på grund af sit – i nogle biler ulovligt – høje udslip af sundhedsskadelige partikler.
Lidt overraskende fører tyskerne selv an i udskamningen af dieselmotoren. Overalt i vores naboland planlægger eller truer byer med at forbyde dieselbiler. Selv i de byer, der er hjemsted for nationens højt besungne luksusbiler, er der forbud på vej.
Hamborg, Tysklands næststørste by med knapt to millioner indbyggere, kommer først: Fra næste uge indføres der zoner i byen, hvor det bliver forbudt at køre med dieselbiler, der ikke overholder den gældende Euro 6 miljønorm. Det gælder en del af hovedfærdselsåren Max Brauer Allee, mens et næsten to kilometer langt stykke af Stresemannstrasse ikke længere må befærdes af diesellastbiler. Politiet vil udføre stikkontroller og kan dele bøder ud på mellem 25 og 75 euro (185 og 760 kr.), hvis de nye regler overtrædes.
Rammer to ud af tre dieselejere
Det lyder beskedent, men er kun begyndelsen: Både i Hamborg og resten af Tyskland og også andre, europæiske storbyer er der lignende initiativer på vej. Og selv i Hamborg, Tysklands rigeste by, rammer forbuddet mange bilejere: Af de 330.000 dieselbiler, der kører rundt i Hamborg, opfylder kun godt en tredjedel – 116.000 biler – den påkrævede Euro 6 norm, der blev indført for biler i 2014.
Hamborg kommer først i en bølge af strammere regler for bilers udledning af skadelige stoffer. Målet er at forbedre luften i de tyske storbyer, efter at EU har sagsøgt Tyskland og andre medlemslande for ikke at overholde kravene til luftkvalitet. Alene i Tyskland lever 65 byer ikke op til niveauerne for NOx-partikler i luften, der kan forårsage vejrtrækningsproblemer og kræft. Hovedkilden til NOx-partikler er dieselmotorer.
De skrappere regler for dieselbiler har skabt rystelser i tysk bilindustri, der frem til VW-skandalen satsede på CO2-reducerende dieselbiler frem for helt forureningsfrie elbiler. Siden har de fået travlt med at udvikle elbiler. I mellemtiden tilbyder f.eks. VW, BMW og den franske PSA-koncern, der alle har satset på dieselteknologien, at deres kunder i Tyskland kan bytte deres dieselbil ud med en benzinbil, hvis nye lovkrav gør det umuligt at køre på diesel.
Kilde: Reuters og Automotive News Europe.
Læs også: Fire storbyer vil forbyde diesel i 2025