Handelskrig: Højere told kan give dyrere elbiler

støtte

Elbilerne er blevet et varmt emne i strid mellem Kina og EU, der kan betyde en fordobling eller mere af told på elbiler produceret i Kina. 

Elbiler er blevet et stort stridsemne mellem Kina og EU i en lurende handelskrig, der også kan påvirke danske virksomheder og forbrugere. Det skriver Danske Bank i en kommentar til udviklingen.

Banken vurderer, at der er høj sandsynlighed for, at EU vil hæve told-satsen på elbiler produceret i Kina.

Sandsynligvis vil told på kinesisk-fremstillede elbiler stige fra de nuværende 10 procent til 20-25 procent.

Det vil også ramme vestlige producenter såsom Tesla, der også producerer elbiler i Kina.

”Alt andet lige vil det betyde højere priser på elbiler produceret i Kina for danske forbrugere,” skriver Rune Thyge Johansen, analytiker på euroområdets makroøkonomi.

Han forklarer, at baggrunden for forhøjelsen af toldsatsen vil ske på baggrund af den undersøgelse, EU-Kommissionen igangsatte i oktober sidste år af ulovlig statsstøtte til elbiler produceret i Kina.

Der er flere grunde til, at Danske Bank forventer, at toldsatsen sættes op. Normalt iværksætter EU-Kommissionen anti-subsidie-undersøgelser på baggrund af henvendelser fra virksomheder, men denne gang har Kommissionen selv iværksat undersøgelsen.

EU halter efter med told

EU har desuden en lav toldsats på 10 procent på elbiler produceret i Kina, mens USA fx har en på 27,5 procent, og Kina har selv en sats på mellem 15 og 25 procent.

Altså kan EU sætte toldsatsen op blot for at matche Kinas. Desuden indikerer teksten i det formelle varsel af undersøgelsen, at Kommissionen allerede har fundet tegn på, at kinesisk statsstøtte har skadet europæisk industri.

Endeligt har EU med sin ’industriplan for den grønne pagt’ sat et strategisk fokus på at styrke den europæiske nulemissionsindustris konkurrenceevne. Det gælder især elektriske biler, batterier og solceller. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here