Både Skat og bilimportører har været sure på Henrik Bollerslev – manden bag Lindholm Biler og parallelimport af nye biler. Det lever han med.
Lindholm Biler sælger over 3.500 biler om året. Det gør forretningen til en af de store brugtbilforhandlere i Danmark. Men det er ikke omsætningen, der har sat forretningen på landkortet, skaffet kunder fra hele Danmark og massiv medieomtale.
I år er det 20 år siden, at Henrik Bollerslev, ejer af Lindholm Biler, begyndte at parallelimportere fabriksnye biler. Siden har det danske bilmarked ikke været det samme.
Parallelimporten skabte med Henrik Bollerslevs egne ord en ”tsunami af kreativitet i branchen”.
”Dengang kostede en bil det, der stod på prisskiltet. I dag ved vi, at det eneste en bil ikke koster, er det, der står i prislisten,” siger han med vanlig sans for fyndige forklaringer.
Slagsmål med Skat
Kort fortalt åbnede parallelimport op for et voldsomt slagsmål med både Skat og de danske bilimportører.
Den høje danske registreringsafgift blev dengang fastsat ud fra bilimportørernes officielle priser på bilerne. I praksis betød det, at uanset hvor billigt man købte bilen før afgifter, ville den koste det samme inklusive afgifter.
Den praksis udfordrede Henrik Bollerslev. I april 2004 afgjorde Landsskatteretten, at registreringsafgiften skulle følge den pris, som en importør betaler for bilen i udlandet. Jo billigere indkøb, desto lavere pris inklusive afgifter hjemme i Danmark. Vejen var åben for en revolution af de danske bilpriser.
Køber de ’uønskede børn’
Henrik Bollerslev fandt gode tilbud på fabriksnye biler, som det var svært at sælge ude i Europa. For 20 år siden var det Fiat Stilo, der kunne købes billigt og sælges 20 pct. billigere end de biler, som den danske Fiat-importør solgte herhjemme. Senere var det fabriksnye Seat’er, som blev købt billigt op og solgt til lavpris.
”Vi fandt det, jeg kalder for de uønskede børn – bilmodeller, som solgte dårligt ude i Europa og nu var billigt til salg. I 2005 fik det virkelig luft under vingerne, da Rover gik konkurs og lukkede. Vi købte 200 biler. Det var grundlæggende gode biler, og når man næsten dividerer prisen med to, kan det sælges. På trods af alle advarsler. Men som jeg plejer at sige; hvis FDM har frarådet noget, bliver det en god forretning.”
Henrik Bollerslev smiler skævt. Han er vant til at blive opfattet som en provokatør i branchen.
”Nogle tolkede det med parallelimport som en provokation. Jeg fik og får også meget medieomtale på det, måske fordi jeg fik rollen, som ham, der kom først med parallelimport og dermed fik ændret registreringsafgifterne i Danmark. Men der var også andre, der gjorde det og jeg blev i nogen grad misforstået. Formålet var jo ikke at provokere. Parallelimport har altid handlet om at skaffe bedre tilbud til forbrugerne, mine kunder. Det var jo sindssygt, at en Fiat Stilo dengang kostede 280.000 kr. Parallelimport fik EU til at tvinge Danmark til at ændre afgifterne, til gavn for både forbrugere og forhandlere i Danmark,” siger Henrik Bollerslev.
Har også brændt fingrene
Parallelimport har mest været en succes for Lindholm Biler. Men ikke uden omkostninger.
”Jeg har også brændt fingrene nogle gange. Dengang blev Skat og importørerne sure. I dag er det svært for Skat at blive sure, for der er så lidt afgift på de elbiler, som vi parallelimporterer i dag – og så lever vi med, at importørerne er sure.”
Øjnene glimter igen bag de runde briller. Men så bliver Henrik Bollerslev alvorlig igen. For Skat nøjedes ikke med at blive sure, men anlagde to retssager for at unddrage statskassen for millioner af kroner i forbindelse med parallelimporten. Først i 2015, efter et sagsforløb på syv et halvt år blev han frikendt i den største sagerne om 400 importerede biler. I en mindre sag om syv biler fik han en betinget dom og bøde på godt en million kroner.
”Det var en hård omgang, ikke mindst for familien. Jeg lovede egentlig også mig selv at stoppe med parallelimport. Men så kom elbilerne…”
Parallelimport vs. 2.0
Henrik Bollerslev smiler igen. Mest af sig selv. For han kunne ikke lade være. Elbiler er jo parallelimport version 2.0, som han siger.
”Elbiler går bare rigtig godt – vi er kommet langt længere med elbiler end forventet. Og selv om elbiler nu står for halvdelen af det danske nybilsalg, sælges der endnu flere let brugte elbiler hos sådan nogle som mig,” siger Henrik Bollerslev.
Han uddyber med et hurtigt, historisk tilbageblik: Det begynder for alvor i 2020 med Tesla Model 3 og Nissan Leaf, der stort set havde elbil-markedet for sig selv.
Fra 2021 tager det fart med coronakrise, begrænset udbud af nye elbiler i Danmark, som der tilmed er lange leveringstider på. Efterspørgslen stiger og priserne følger med op. Her opstår muligheden for Lindholm Biler.
”Jeg tænkte igen, om der er uønskede biler ude i Europa – denne gang elbiler. Ret hurtigt begynder vi at finde let brugte elbiler i f.eks. Tyskland, hvor der gives tilskud til køb af elbiler. I 2022 tager det for alvor fart, fordi der er op til halvandet års leveringstid på nye elbiler i Danmark. Det skaber et stærkt marked for parallelimport, hvor vi for første gang nogensinde kan sætte priserne op. Det vigtige var, at vi kunne levere, ikke hvad bilerne kostede,” fortæller Henrik Bollerslev.
Tesla spolerer festen
Det er især let brugte Tesla Model 3, VW ID.3 og ID.4 samt Skoda Enyaq som Lindholm Biler henter i Tyskland. Her kan ejerne købe dem med statsstøtte, kører billigt i dem i et år og derefter sælge dem med fortjeneste.
Men festen bliver ikke ved. I slutningen af 2022 sætter markedet for elbiler sig med 10 pct. Kort efter, i begyndelsen af 2023, smider Tesla en regulær prisbombe på verdensmarkedet for elbiler. Over natten bliver storsælgerne Model 3 og Model Y sat ned med en fjerdedel.
”Dér tænkte jeg godt nok, fuuuuuuck! Vi havde sindssygt mange Teslaer på vej ind, og pludselig går markedet fra altid at have for få biler til altid at have for mange.”
Henrik Bollerslev reagerer hurtigt. Inden dagen er omme, har han sat priserne ned på alle Teslaer og orienteret sælgerne om, at markedet for elbiler nu er forandret. Efter devisen ”det første tab er det billigste” betyder de omgående prisnedsættelser, at Lindholm Biler hurtigt får omsat lageret af let brugte Teslaer, der egentlig er købt for dyrt ind.
Største forhandler af Fisker
Trods op- og nedturene er det fortsat elbiler, der driver en stor del af salget hos Lindholm Biler. To ud af tre kunder kommer ind i forretningen for at købe elektrisk.
Henrik Bollerslev kan heller ikke lade være med at parallelimportere fabriksnye elbiler. Senest er Lindholm Biler blevet Danmarks største forhandler af den konkurstruede Fisker Ocean, skabt af den danske bildesigner Henrik Fisker.
”Vi har stort set ryddet det danske lager, hvor vi købte 45 styk og derefter hentede 25 til i Frankrig. Vi har solgt 65 Fisker Ocean på tre måneder og sælger stadig,” fortæller Henrik Bollerslev.
Med en tilsyneladende uundgåelig konkurs hængende lige over virksomheden, er det at sælge Fisker Ocean igen noget, der i nogles øjne gør Henrik Bollerslev kontroversiel.
Hvilkenbil har tidligere spurgt ind til, om Lindholm Biler kan leve op til sine garanti-forpligtigelser, når de sælger Fisker Ocean. Fisker selv fraskriver sig alt ansvar.
Lindholm Biler yder tre års garantiforsikring, som ifølge forhandleren svarer til tre års fabriksgaranti. Lindholm Biler mener også, at de kan skaffe reservedele, men tager dog forbehold for ventetid.
Tror på marked for reservedele
På sigt satser Lindholm Biler på, at der med ca. 10.000 Fisker Ocean i omløb vil være et marked for at lave reservedele til bilen. Om ikke andet til de 3.300 biler, der er købt af American Lease og skal bruges til Uber-kørsel i USA. De vil hurtigt få brug for reservedele for at blive en forretning for American Lease.
”Vi tror, der er grundlag for at lave reservedele til Fisker Ocean. Det er en fin bil – og det ved vi, fordi vi simpelthen har skilt en af dem ad. Den er godt skruet sammen, hardwaren er god, men der er ingen tvivl om, at de første kunder har været forsøgskaniner. Softwaren i vores biler er den nyeste version, og det fungerer fint. Kunderne er glade for den,” siger Henrik Bollerslev om Fisker Ocean.
At dømme efter begejstringen bliver den dansk-amerikanske elbil på ophørsudsalg langt fra den sidste bil, som Henrik Bollerslev kommer til at parallelimportere.