Flere og flere bilister vælger helårsdæk. Bedre dæk, milde vintre og lavere udgifter skubber på udviklingen.
Vinterdæk hører vinteren til, sommerdæk hører sommeren til. Sådan lyder de fleste eksperters anbefalinger, men på vores breddegrader bliver der længere mellem de rigtige vintre, som da far var knægt, og samtidig forbedrer producenterne hele tiden det gyldne kompromis, helårsdækkene.
Det indretter de danske bilister sig i højere grad efter. Ved Rådet for Større Dæksikkerheds og Dækimportørforeningens seneste visuelle kontrol af de danske bilers fodtøj overhalede antallet af biler med helårsdæk nemlig antallet af biler med sommerdæk.
Denne vinters kontrol viser, at 78 procent kører med vinterdæk, 12 procent med helårsdæk, og de resterende 10 procent lister gennem vinteren på sommerdæk.
337.000 kører på helårsdæk
I afrundede tal af det samlede antal biler i Danmark giver det knap 2,2 millioner bilister på vinterdæk, 337.000 på helårsdæk og 281.000 på sommerdæk.
Kontrollen blev første gang foretaget i 2006 og har fundet kontinuerligt sted hver vinter siden 2010. I 2019 begyndte man at registrere helårsdækkene, og antallet af biler med helårsfodtøj stiger jævnt. Det seneste år fra 218.000 til 337.000.
At antallet af bilister, som foretrækker helårsdæk frem for at have to sæt dæk og fælge, stiger, hænger muligvis også sammen med verdens tilstand: øgede forbrugerpriser, inflation og generelt færre penge i husholdningerne kan skubbe yderligere til tendensen.
Kan være en løsning
Bilistorganisationen FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler dæk til årstiden, men det understreges også, at helårsdæk kan løse opgaverne, dog med det forbehold, at selv ikke de bedste helårsdæk er tilstrækkelige under ekstreme forhold. For eksempel når der for alvor er sne på vejene.
Som FDM formulerer det, så kan helårsdæk være en løsning, hvis man har et “kørselsbehov, hvor du primært kører kortere ture og kan lade bilen stå, de dage hvor sneen vælter ned”.
En opgørelse fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) viser, at de seneste mange vintre i langt højere grad er præget af regn og plusgrader end sne og frostvejr. Generelt anbefaler eksperterne vinterdæk, når temperaturerne kommer under syv grader, og det har mange forstået – i 2006 viste Rådet for Større Dæksikkerheds dæktælling, at 42 procent af alle biler kørte med sommerdæk om vinteren.
Gennemsnitlige præstationer
I den senest tilgængelige vintertest af helårsdæk fra den tyske bilistorganisation ADAC får de bedste helårsdæk – sammenlignet med vinterdæk – en overordnet bedømmelse, der svarer til “gennemsnitlig”. Det vil sige, at de sagtens kan anbefales, men facit er altså stadig et stykke fra de bedste vinterdæk.
Det er ikke kun i vinterføre, at helårsdækkene ikke præsterer lige så godt som vinterdæk. Om sommeren kommer helårsdækkene til kort i direkte konkurrence med sommerdæk; det gælder især på tør vej.
Vælger man helårsdæk, skal man også være opmærksom på, at regler for vinterfodtøj meget vel kan være anderledes i andre lande. Især i de lande, hvor vi gerne kører hen på skiferie. FDM har publiceret en ganske fin oversigt.
En oplagt løsning er at køre på vinterdæk hele året. Jeg har selv fravalgt sommerdæk fordi de stod dårligt fast, blot vejen var lidt fugtig. Jeg vil også gerne køre sikkert om vinteren. Derfor var det oplagte valg at køre på vinterdæk hele året. Slidstyrken er ikke noget problem da Michelins vinterdæk har en god slidstyrke. I dækkets levetid sparer jeg 19 dækskift, samt udgiften til 2 sæt dæk og fælge.
Hej Flemming. Tak for dit indlæg. Med den udvikling, som helårsdæk er inde i – og danske vintre med stadig mindre sne og frost – vil vi dog anbefale helårsdæk som en bedre løsning, hvis man ønsker at køre på det samme dæk året rundt. De bedste helårsdæk er efterhånden et virkeligt godt kompromis, mens vinterdæk er mere udfordret på bremselængde på både tør- og våd vej i det varme sommerhalvår. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil