Til sommer er spanske Seat endelig klar med mærkets første SUV. Teknikken stammer fra VW Tiguan, ærkerivalen bliver Nissan Qashqai.
Mens Seat engang var trendsætter med den sportslige MPV Altea, har VW’s spanske datterselskab taget anderledes langt tilløb til at springe ind i SUV-klassen.
Men nu sker det snart. Op til biludstillingen i Geneve til marts løfter Seat sløret for Ateca – mærkets første SUV nogensinde.
På høje tid vil Seat-fans og Seat-forhandlere sikkert sige. De højbenede SUV-typer, der kombinerer praktisk hatchback med machostilen og den høje siddeposition fra offroaderne, er nemlig den hurtigst voksende bilklasse – og Seat kunne godt bruge en sællert til at bringe det lidt sløje salg op i gear.
At der hænger en del på Atecas brede skuldre er der næppe tvivl om. Vedholdende rygter vil vide, at VW seriøst overvejer at gøre noget drastisk ved deres spanske datterselskab. Dels fordi Seat-salget skuffer, dels fordi koncernen skal finde penge til at betale de milliardudgifter, der er på vej i kølvandet på VW’s fusk med udstødningen i 11 millioner dieselbiler.
Ateca er med andre ord ikke en bil, som Seat har lyst til at tage chancer med. Det kan man heller ikke sige om designet, der virker usædvanligt afdæmpet sammenlignet med SUV-konceptet 20V20 fra sidste år. Kigger man på den produktionsklare Ateca, mangler den både 20V20’s frække anderumpe, ‘ridserne’ i motorhjelmen og de asymmetriske folder over for- og bagskærme, der virkelig gave designstudiet karakter.
Ateca ligner mere det, den er: En højbenet og mere kantet crossover-udgave af hatchbacken Leon. Teknikken stammer fra en anden crossover i VW-familien, den nye Tiguan.
Fem motorer og avanceret elektronik
Med en længde på 434 cm sigter Ateca ganske præcist efter at følge i hjulsporene på klassens absolutte bestseller, Nissan Qashqai. Ateca byder dog på væsentligt flere valgmuligheder – både når det gælder motorer og avanceret elektronik. Seat har direkte adgang til VW-hylderne, og her har de hentet to benzinmotorer og tre dieselmaskiner. Basis bliver den trecylindrede 1,0 TSI med 115 hk, mens 1,4 TSI med fire cylindre og 150 hk bliver den kraftigste benziner. På dieselsiden kan der vælges mellem 1,6 TDI med 115 hk eller 2,0 TDI med enten 150 eller 190 hk. Bortset fra de to basisudgaver, kan alle Ateca’er udstyres med firehjulstræk og DSG-automatgear.
Teknologisk er Seat Ateca helt up-to-date. Infotainment styres via en otte-tommers trykskærm, der både taler med Apple CarPlay og Android Auto, forlygterne fås med fuld LED og sikkerhedssystemerne inkluderer alt fra adaptiv fartpilot til en automatisk nødbremse, der er i stand til at bremse Ateca helt ned.
Ateca, der traditionen tro er opkaldt efter en spansk by – denne gang i Saragossa-provinsen – skal bygges på samme tjekkiske fabrik, der snart skal sende Skodas udgave af Tiguan og Ateca på gaden.
Seat Ateca ventes at nå frem til forhandlerne på den anden side af sommerferien. Priserne er endnu ukendte, men hvis konkurrenterne hedder Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Honda HR-V og Kia Sportage, gætter vi på startpriser omkring den kvarte million kr.
Læs også: Farvel til Altea – Seat satser på SUV