Hyundai har succes med deres Ioniq-model, der blev landets mest solgte ladehybrid i maj. Mens rivalen VW melder udsolgt på deres tilsvarende Golf GTE, har koreanerne fortsat Ioniq på lager.
Mens Toyota kom først med hybridbiler og fortsat sælger flest af slagsen, har Hyundai været hurtige til at trænge ind på markedet med en såkaldt ladehybrid. Her er fordelen, at hybridbilens indbyggede batteri ikke kun oplades under kørslen, men også kan oplades derhjemme i stikkontakten. Det øger rækkevidden på ren eldrift, hvor Hyundai Ioniq da også er blandt bedste med en rækkevidde på op til 63 kilometer.
Samtidig har Hyundai videreudviklet teknologien ved at kombinere den med et såkaldt dobbeltkoblings-automatgear, som mange oplever som mere behageligt at køre med end det trinløse CVT-gear, vi kender fra blandt andet Toyotas hybridbiler.
I Danmark har bilkøberne taget godt imod den spændende cocktail af lademulighed og avanceret dobbeltkoblings-automatgear: I maj solgte Hyundai således 92 Ioniq-hybridbiler. Det gør ikke alene Ioniq til den mest solgte ladehybrid i Danmark – dermed står der også Hyundai på mere end hver fjerde ladehybrid, der sælges i Danmark.
Danmarks laveste pris
Et andet trumfkort er leveringstiden: Hyundai har simpelthen så mange Ioniq på lager, at bilen kan leveres omgående. Hos konkurrenten VW, der på et tidspunkt solgte bunker af deres tilsvarende Golf GTE ladehybrid, må man omvendt melde udsolgt, og det sender naturligvis en del potentielle hybrid-købere videre til nærmeste Hyundai-forhandler.
Endelig kan Hyundai lokke kunder i butikken med Danmarks laveste pris på en ladehybrid: 264.000 kroner rækker til basismodellen med ganske omfattende Trend-udstyr, mens den topudstyrede Premium-model koster yderligere 30.000 kroner. Til sammenligning begynder priserne for ladehybrid-udgaven af Toyota Prius ved 334.000 kroner.