Hvad kører Europas bilejere i? Se listen her – vi kan røbe, at de europæiske bilkøbere er beskedne, handler lokalt og at det ikke er tilfældigt, at VW-gruppen er verdens største bilproducent…
Peugeot 208, Nissan Qashqai, VW Golf, Renault Clio og Toyota Yaris var de fem mest solgte biler i Danmark sidste år. Solide, fornuftige og relativt beskedne valg – hvilket måske ikke er så mærkeligt, når man tænker på de rekordhøje bilafgifter herhjemme.
Så ude i Europa må de da købe nogle anderledes spændende biler. På store bilmarkeder som det tyske og svenske slipper forbrugerne med lidt moms. Så de vælter sig vel i lækre luksusbiler, ikke sandt?
Tanken er tillokkende, men faktisk er tyskerne, svenskerne og alle de andre bilkøbere derude i Europa overraskende fornuftige og tilbageholdende, når de køber ny bil. Kigger man på listen over de bedste sælgende biler i de øvrige europæiske lande, spejder man forgæves efter ædle mærker som Audi, BMW, Mercedes, Jaguar og Volvo. Og hvad med de absolutte topmærker i Europa som Ferrari, Bentley og Porsche? Glem det! Listen minder til forveksling om top 10 listen over det danske bilsalg.
Konklusionen må være, at langt de fleste bilkøbere lader fornuften og bankrådgiveren få det sidste ord, når der shoppes biler. Se bare listen her over den bedst sælgende bilmodel for hvert enkelt land i Europa.
Danmark: Vi begynder hjemme. Du har sikkert allerede gættet det: Danskerne har en årelang kærlighedsaffære med franske biler, og i 2017 var den mest elskede bil Peugeot 208. Velskabt design, fine køreegenskaber og altid på tilbud som veludstyret kampagnemodel – 208 er et godt tilbud, som danskerne ikke kan sige nej til. Danmark er også det eneste sted i Europa, hvor Peugeot kan prale af at have den mest solgte bil.
Belgien: Sprogforbistringer, dygtige fodboldspillere, varme vafler, eksklusiv chokolade og god øl – og nå ja, verdens vel nok mest spektakulære formel 1-bane, Spa-Franchorchamps. Det dufter af en firehjulet topsælger af en vis kaliber – men belgierne køber mest noget så mainstream som en VW Golf (billedet).
England: Også kendt for lidt af hvert – ikke mindst en bilindustri med en masse liebhaver-mærker fra Jaguar til Rolls-Royce. Så løst sidder pundene dog ikke på de engelske bilkøbere, der sværger til den kompakte Ford Fiesta. Dermed honorerer de også hjemlig produktion og et sæt fine køreegenskaber som vel er meget passende for et land, der er hjemsted for næsten alle teams i motorsportens kongeklasse, formel 1.
Estland: Det lille land kigger mod vest, men har store Rusland lige bag sig i øst. Når det handler om biler, kigger esterne endnu længere østpå, hvor de er mest begejstrede for noget så solidt som japanske Toyota Avensis.
Finland: Ud over søer, masser af sne og Nokia kan man dårligt sige Finland uden at tænke på en perlerække af ratekvilibrister inden for motorsport. Men finnerne køber hverken Ferrari eller Subaru, men noget så moderigtigt som Nissan Qashqai, Europas bedst sælgende SUV.
Frankrig: Rigtigt gættet – franskmændene handler også lokalt, når de køber bil. De franske mærker Citroën, Peugeot og Renault står stærkt på hjemmemarkedet, ikke mindst i miniklassen, der dominerer på samme måde som den gør i Danmark. Men hvor danskerne sender Peugeot 208 til tops på salgslisterne, siger franskmændene især ‘je taime’ til Renault Clio.
Grækenland: Siden finanskrisen har der været dømt smalhals i Grækenland, og så gælder det om at bruge de hårdt opsparede penge mest fornuftigt. Grækerne køber derfor flest Toyota Yaris, hvilket giver god mening, når man tænker på Yaris’ tårnhøje pålidelighed og lave driftsomkostninger.
Holland: Lille land med masser af indbyggere og ikke særligt meget plads. Men økonomien er god og biler relativt billige, så hollænderne behøver trods alt ikke køre i mikrobiler som os i Danmark. På hollandsk bliver VW Polo det gyldne kompromis.
Irland: Ud over de grønne stepper med picnickurv og fårehund i bagagerummet. Det kunne være en god forklaring på, at irerne er særligt glade for den mellemstore SUV Hyundai Tucson.
Italien: Har man været i støvlelandet, ved man at italienerne kan klemme deres små Fiat’er ind gennem ufatteligt smalle gader og finde p-pladser, vi andre end ikke kan få øje på. Det kræver små biler og høj bule-tolerance, og ingen bil klarer italiensk trafik-panik med mere charme og stil end italienernes egen Fiat Panda.
Kroatien: Lille land med lækre strande og et folk, der lader det gnistrende temperament udfolde sig på højeste plan i sportens verden. Måske er det den uforholdsmæssigt høje andel af muskuløse sportsfolk, der gør den rummelige Skoda Octavia til landets bestseller.
Letland: Endnu et lille og ungt EU-land, der for ikke så mange år siden rev sig løs af Sovjetunionens skygge. Bilkøberne køber det modsatte af fortidens Lada, en klasseløs VW Golf fra Tyskland.
Litauen: Sjovt som litauerne vælger helt anderledes end naboerne i Letland og Estland. Der råder fornuften, men i Litauen slår bilkøberne gækken løs med den lille italienske charmetrold Fiat 500.
Luxembourg: Lille stat midt i smørhullet EU, fuld af institutioner og bureaukrater. De lokale DJØF’ere satser på det sikre, gør som flertallet og køber VW Golf.
Norge: Oliepengene ruller fortsat ind fra Nordsøen i en grad, så nordmændene har råd til at yde elbilerne massiv, økonomisk støtte. Men måske er oliepengene blevet lidt færre? Tidligere var Tesla Model S Norges mest solgte elbil – nu må de nøjes med Nissan Leaf deroppe på fjeldet.
Polen: Danmarks store naboland, der er endnu mere overset end Tyskland. Men det går godt i landet, der har meget andet at byde på end Robert Lewandowski. Faktisk så godt, at de polske håndværkere begynder at rejse hjem til Polen for at arbejde og bo i hjemlandet. Her er der også råd til ny bil, og det er ikke længere en rusten Polski Fiat. Øverst på salgslisten står en model, der kun historisk dufter lidt af kold krig og østblok; Skoda Octavia.
Portugal: Populær feriedestination med venlige mennesker og varmt klima med et frisk pust fra Atlanterhavet. Nationens stolte søn Ronaldo har råd til Bugattier i flertal, men de fleste landsmænd nøjes gerne med en Renault Clio, når de handler bil.
Rumænien: Det går fremad i landet, som diktatoren Ceausescu engang holdt i et jerngreb. Franske Renault har godt nok overtaget nationens gamle bilmærke Dacia. Til gengæld er det opgraderet fra fortidig østblok-levn til nutidig og storsælgende discountmærke med Renault-teknik. Rumænerne kvitterer ved at gøre den hjemmelavede Dacia Logan til landets mest populære model.
Schweiz: Kostbare ure, rige banker og indbegrebet af diskretion dufter af sorte, blankpolerede limousiner med egen chauffør. Det tætteste de fleste schweiziske bilkøbere kommer på Lang-udgaven af en Mercedes S-klasse er dog benpladsen på deres favoritbil, Skoda Octavia.
Slovakiet: Engang stod der Tjekko foran Slovakiet, og så er det måske ikke så mærkeligt, at slovakkerne er særligt glade for Skoda. Favoritmodellen er Fabia.
Slovenien: Ungt land, der hurtigt har etableret en stor bilproduktion på topmoderne fabrikker, der især spytter Kia- og Hyundai-biler ud på de europæiske veje. Eksporten går så godt, at slovenerne tilsyneladende slet ikke selv når at købe deres ‘egne’ koreaner-biler. I stedet sender de Renault Clio til tops.
Spanien: Stort land med skønt klima og en perlerække af seværdigheder. En af dem er Barcelona, og her finder vi også Seat-fabrikken, der har været så meget igennem. Da fabrikken ikke kunne klare sig selv, blev den købt af tyske VW, men først for nylig har Seat overvundet en langvarig salgskrise, ikke mindst efter en storsatsning på høje crossover- og SUV-biler. Men et land, der har fostret motorsportsnavne som Sainz og Alonso ved godt, hvad der kører godt, så de bliver nede ved jorden i den skarpe Seat Leon.
Sverige: Kæmpe naboland med masser af sne, træer og p.t. et politiske landskab, der virker lige så uoverskueligt. Men de ved godt hvordan man skruer flotte og sikre biler sammen, og Larsson, Svensson, Pippi og alle de andre blåøjede bilkøbere forstår at værdsætte det hos den lokale forhandler. Især efter at kineserne sendte Saab i graven, men til gengæld løftede Volvo til nye højder. Det ruller for Volvo, og det er især topmodellen S/V90, der triller ud af udstillingslokalerne hinsidan.
Tjekkiet: Endnu et tilfælde af europæisk neo-nationalisme – i hvert fald når det gælder bilkøb: Siden tyske VW købte Skoda, har tjekkerne nærmest gjort en dyd ud af at bygge den bedste Volkswagen med et Skoda-emblem på fronten. Tjekkerne er særligt selvglade for deres hjemmelavede Octavia.
Tyskland: Europas økonomiske damplokomotiv kører ikke mindst i kraft af sin enorme bilindustri. Også selv om giganten over dem alle, Volkswagen, har skandaliseret industrien med ‘dieselgate’, der ikke blot koster VW selv men alle kollegerne milliarder af euro, fordi den har sendt den gode, gamle og engang så CO2-venlige dieselmotor ud i kulden. Kunderne er ligeglade, også hjemme i Tyskland, hvor VW Golf er topsælger fra Schleswig til Stuttgart.
Ungarn: Stort EU-land med mod på enegang og næsten militant retorik. Måske er det derfor, at ungarerne sværger til firehjulstrækkeren med det barske semi-Jeep-look, Suzuki Vitara.
Østrig: Bjergtagende land med stærke forbindelser til nabolandet Tyskland, men kun meget begrænset egenproduktion af specialbiler. Østrigske bilkøbere skejer ikke ud, men gør som tyskerne og vælger især VW Golf.
Jeg kan tilføje efter en ferie i Grønland, at Mitsubishi Outlander PHEV må være en klar førsteplads deroppe. Sikkert pga. den nuværende afgiftspolitik der medfører 0 afgift på hybrider.