2021 bliver et spændende bilår. Med fokus på årets elbiler giver Hvilkenbil her overblikket over de nye biler, der kommer til Danmark.
Elektriske biler fylder godt i billedet over 2021’s kommende biler. Derfor indleder vi denne oversigt med en udførlig liste over de elbiler, der er på vej. Den globale coronasituation kan imidlertid rykke premieredatoer, så vi måske ikke når at få alle de bebudede at se. Derfor er listen et øjebliksbillede og med forbehold.
I det elektriske billede kan vi konstatere, at tyskerne fylder en del. Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen skruer op for strømmen. Det bliver også interessant at holde øje med svensk-kinesiske Polestar 2, der skulle trille ud på de danske veje i slutningen af året. Den elektriske udgave af Citroën C4 – og den konventionelle – har med danskerøjne potentiale til at blive særdeles interessant.
Desuden vil der i 2021 være forstærket opmærksomhed omkring den teknologiske udvikling, der i øjeblikket kører lynhurtigt. Øges batteriernes kapacitet, forkortes opladningstiderne, og lykkes det ansvarlige politikere og lobbyister at presse på, så der for alvor igangsættes en langt mindre menneskeligt og miljømæssigt belastende udvinding af de nødvendige grundstoffer til elbilernes batterier?
Efter listen over elbilernes 2021 bringer vi en kort oversigt over de konventionelle biler, der kommer til os.
Elbiler 2021
Aiways
U5 er en kinesisk crossover på størrelse med Volvo XC60. Prisen for den billigste skulle blive omkring 300.000 kroner, og kineserne lover en rækkevidde på den pæne side af 400 kilometer. Et dansk forhandlernet er ikke planlagt, så den elektriske kineser skal hentes i Tyskland, og service vil finde sted på uafhængige værksteder i Danmark. Efter nogen forsinkelse er den sat til at være hos os i første kvartal. Men lad os nu se – de logistiske udfordringer og de aftaler, der skal indgås med værksteder, giver ikke anledning til ubetinget optimisme.
En storebror, Aiways U6, finder måske – måske ikke – vej til os hen mod slutningen af året.
Audi
e-tron GT kan vi derimod være sikre på at få at se i løbet af foråret. Et teknologisk vidunder, der skal vise, hvad Audi kan og bane vejen for kommende og mere dagligdags elbiler. Teknisk er den næsten 2,3 ton tunge Gran Turismo med form som en Audi A7 beslægtet med Porsche Taycan. To elmotorer og det 94 kWh store batteri giver en systemeffekt på næsten 600 hk.
Audi Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback er bygget på Volkswagen-koncernens MEB-platform og nært beslægtet med VW ID.4. Batteriet er på 82 kWh, rækkevidden er 450 km, og man kan allerede nu forudbestille Q4 e-tron på Audis hjemmeside. Levering ventes i andet kvartal. Prisen er endnu ukendt – introprisen for ID.4 er 375.000 kr. – vi må forvente en lidt dyrere Q4 e-tron.
BMW
iX3 kan bestilles hos forhandlerne og konfigureres på BMW’s hjemmeside. Ankomst til Danmark skulle være kort inde i det nye år. Den billigste elektriske udgave af SUV’en X3 har en optimal rækkevidde på 459 km, og prisen formodes at begynde omkring 600.000 kr.
BMW i4 er tvilling til den kommende 4-serie Gran Coupé og er ligesom Audi e-tron GT en powermodel. 550 hk og en rækkevidde på op til 600 km. Kommer i løbet af foråret.
BMW iX, der ventes til efteråret, er BMW’s første dedikerede elbil siden i3. Ud over top of the pop-teknologi og en rækkevidde på 600 km er iX særskilt spændende ved, at det store 100 kWh-batteri er fremstillet af færre sjældne og svært tilgængelige grundstoffer. Produktionen af batteriet og resten af bilen skal også foregå udelukkende ved hjælp af vedvarende energi. Står det til troende, vil BMW kunne anvise en rigtigere vej for produktion af elbiler.
Citroën
ë-C4 er den elektriske udgave af C4. Ifølge britiske medier giver bilens 50 kWh-batteri en rækkevidde på 349 km. På Citroëns hjemmeside angives ankomst til Danmark som “i 2021”. Priser kender vi ikke, men med Citroëns vanlige prispolitik må vi forvente, at ë-C4 bliver ganske konkurrencedygtig i forhold til eksempelvis Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og VW ID.3.
Cupra
El-Born er VW ID.3 i fræk, spansk indpakning. Teknologien er den samme, og rækkevidden ventes at være op til 500 km. Om alt går vel, er den hos os i løbet af foråret.
Dacia
Spring Electric skal være markedets billigste elbil – det vil sige billigere end Seat Mii
electric, der pt. koster fra 160.000 kr. Dacia Spring har et batteri på beskedne 26,8 kWh, og rækkevidden angives til 230 km, hvilket er lidt mindre end Seat Mii. Med moderselskabet Renaults elektriske erfaringer skulle den lille Spring være godt klædt på. Dacias hjemmeside siger “kommer i 2021”. Vores gæt vil være til efteråret.
Fiat
500 e 3+1 er italienernes vigtigste bil længe, og Fiat går all-in ved kun at lancere den som elbil. Grundmodellen Action har et 23,7 kWh-batteri med en rækkevidde på 180 km, og prisen er 190.000 kr. De dyrere – blandt andet intromodellen Icon – har en batteripakke på 42 kWh og en rækkevidde på 320 km. Prisen for Icon er 238.000 kr., og man kan også vælge at privatlease Icon for 3.000 kr. om måneden. 500 e kan også fås som cabriolet og koster fra 290.000 kr. Fiat 500 e kan bestilles nu.
Ford
Mustang Mach-E er lige om hjørnet. Den elektriske pony har en rækkevidde på 450 km med standardbatteri på 75,7 kWh, 610 km med det store på 98,8 kWh. Batteriet kan klare opladning med 150 kW-jævnstrømsoplader, og det betyder, at man kan “tanke” over 500 kilometers rækkevidde på en time. Priserne kendes endnu ikke, men ifølge Fords hjemmeside vil Mustang Mach-E kunne leveres “primo 2021”.
Hyundai
Kona Electric står foran et mindre facelift, og hvis man vil have den gamle model til priser fra 250.000 kr. og en rækkevidde på 305 km skal man være hurtig. Priser, eventuelle ændrede specifikationer og præcis ankomstdato på den faceliftede fremgår endnu ikke af Hyundais hjemmeside.
Ioniq 5 er Hyundais fuldelektriske mærke, og man vil frem til 2024 lancere tre modeller – Ioniq 5, 6 og 7. Er tallet ulige, er elbilen af crossover-/SUV-typen, et lige tal fortæller, at det er en konventionel personbil. Sydkoreanerne lover rigelig rækkevidde og hurtig opladning. Den nuværende 5-dørs Ioniq, der stadig bærer fornavnet Hyundai, koster fra 260.000 kr. og har en rækkevidde på 311 km. Ankomstdato for Ioniq 5 formodes at være i maj.
Kia
E Auto – eller Kia Imagine – er Kias udgave af Ioniq 5. Hyundai er storebror i den sydkoreanske koncern, og derfor må Kia vente lidt. Kia’en ventes tidligst til efteråret.
Lexus
UX er en joker – Toyotas fine mærke skulle være vendt tilbage til Danmark i 2020, men corona-pandemien udsatte den fornøjelse. Der er dog håb for 2021, og Lexus skal være så velkommen. Den elektriske UX er en SUV med en rækkevidde på 400 km, og størrelsesmæssigt kan den sammenlignes med BMW X1 og Audi Q3. Priserne på Lexus UX vil tidligst blive offentliggjort i forbindelse med en præcis lanceringsdato.
Mercedes
EQA og EQB er de elektriske versioner af GLA og GLB, og EQA skulle komme i første halvår, EQB i andet. Begge skal som minimum have et 60 kWh-batteri med en rækkevidde på 350 km. Et større batteri og en rækkevidde på den pæne side af 500 km skulle også blive en mulighed.
Mercedes EQS er i princippet den luksuriøse S-Klasses bror, men den er et 100 procent elektrisk køretøj udviklet på egen platform. Den vil angiveligt kunne køre op til 700 km på en opladning. Om alt går vel, kommer den til Danmark, inden 2021 bliver til 2022.
Nissan
Ariya ventes til Danmark i slutningen af 2021, og den rummelige SUV vil kunne fås med to batterier på henholdsvis 63 og 87 kWh. Med det kraftigste batteri er rækkevidden 500 km.
Opel
Corsa-e er omsider lige ved at være her. Opel er nu lillebror i den franske PSA-koncern, og formentlig derfor skulle Peugeot e-208 have et forspring. Den elektriske Corsas rækkevidde er på papiret et par kilometer kortere end e-208 – hhv. 334 og op til 340 km. Priserne er meget ens – med nogenlunde samme udstyr er den 240.000 kr.
Opel Mokka-e er tyskernes udgave af Peugeot e-2008, og historien er den samme. Fransk først, dernæst tysk – det vil sige, at kaffen skulle være brygget til foråret. Mokka-e er skarpt designet, 50 kWh-batteriet giver en rækkevidde på 322 km. Peugeot e-2008 koster fra 270.000 kr., så mon ikke Mokka-e også lander dér.
Polestar
Polestar 2 er Volvos og Volvo-ejer Geelys elektriske satsning, produceret i Kina, og Tesla 3-konkurrenten ventes at nå til Danmark i løbet af efteråret. Polestar 2’s batteri på 78 kWh giver en rækkevidde på 470 km, og den velformede og ifølge udenlandske motorjournalisters oplysninger særdeles velkørende og velindrettede svensk-kineser er allerede kåret til årets bil og folkets favorit i Norge samt årets luksusbil i Tyskland. Både nordmænd og tyskere har kunnet købe bilen siden begyndelsen af 2020.
Renault
e-Megane baserer sig på konceptbilen e-Vision, og teknikken deles med Nissan Ariya. e-Megane har et batteri på 60 kWh, rækkevidden er op til 450 km, og primærkonkurrenten vil være VW ID.3. Til efteråret skulle den være hos os.
Skoda
Enyaq IV skal vi til gengæld ikke vente så længe på. Andet kvartal angiver Skoda på hjemmesiden. Den rummelige SUV er identisk med VW ID.4 og kan bestilles med tre batteristørrelser navngivet 50, 60 og 80 med rækkevidde på 340, 390 og 510 km. Priserne kendes endnu ikke. Introprisen for VW ID.4 med 500 kilometers rækkevidde er 375.000 kr., og Skoda skal pr. definition koste mindre.
Tesla
Model Y har i en rum tid kørt rundt i USA, men i slutningen af året skulle den nå frem til vore breddegrader. Model Y er en SUV med syv siddepladser – de to bagerste af mest til børn-typen – og den formodes at kunne fås som Long Range og Performance med 480 eller 505 kilometers rækkevidde.
Volvo
XC40 E er en lavere coupéudgave af svenskernes mindste SUV, og en del teknik deles med Polestar 2. To elmotorer giver en samlet ydelse på 409 hk, batteristørrelsen på 78 kWh er den samme som i Polestar 2, og Volvo har angivet rækkevidden til at være “over 400 km”. Prisen kendes ikke, lanceringen formodes at blive til efteråret.
Volkswagen
ID.4 er lige på trapperne og kan bestilles på VW’s hjemmeside til en intropris på 375.000 kr. Batteriet er på 77 kWh og rækkevidden op til 499 km. Motorjournalister, der har kørt den rummelige ID.4, beskriver den bl.a. som en “mere vellykket bil” end lillebror ID.3. Senere kommer en model med et mindre batteri på 52 kWh, og her bliver rækkevidden lige under 350 km.
De øvrige nye biler i 2021
Alfa Romeo Tonale (premieredato ikke fastsat)
Audi Q5 PHEV (første halvår)
Citroën C4 (marts)
Citroën C5 (andet halvår)
Dacia Logan (første halvår)
Dacia Lodgy (andet halvår)
Dacia Sandero (første halvår
Mercedes C-Klasse (forår)
Nissan Qashqai (forår)
Opel Astra (efterår/vinter)
Opel Mokka (første halvår)
Peugeot 508 PHEV (første halvår)
Skoda Fabia (første halvår)
Skoda Karoq PHEV (første halvår)
Skoda Kodiaq PHEV (første halvår)
Volvo XC90 (andet halvår)