Her er den første elbil fra Bentley

bentley elbil

Konceptbilen EXP viser vejen ind i en elektrisk tidsalder for traditionsmærket Bentley. Mærkets første elbil tager afsæt i fortiden.

Rolls-Royce har allerede stor succes med mærkets første elbil, sportscoupéen Spectre. Jaguar har omvendt fået massiv kritik for sin første elbil, den lignende sportscoupé Type 00. Nu tester den sidste af de tre fineste engelske mærker, Bentley, så de elektriske strømninger med konceptbilen EXP 15, der med tre døre og stor bagklap både er en sportscoupe og en mere praktisk Shooting Brake, som englænderne kalder de mest sportslige stationcars.

Ifølge Bentley selv repræsenterer EXP mærkets vision for fremtiden med inspiration fra mærkets mangeårige arv.

Konceptbilen er mere end fem meter lang, og domineres af en opretstående kølergrill, der ikke lader ærkerivalen Rolls-Royce meget efter.

Hyldest til ’Blue Train’

Den lange motorhjelm og den tilbagetrukne kabine er en hyldest til den historiske Bentley Speed Six Gurney Nutting Sportsman Coupé fra 1930, også kendt som ’Blue Train’.

Markerede bagskærme skal få en Bentley til at ligne en kat på spring.

Denne legendariske Bentley forbindes med et berømt væddeløb mellem fabrikkens daværende bestyrelsesformand, Woolf Barnato, og luksustoget Le Train Bleu. I et berømt ræs kørte bil og tog om kap fra Cannes i Sydfrankrig. Bentley vandt: Bilen nåede London, før toget kom til Calais.

EXP 15 er ikke skabt med henblik på serieproduktion, men fremstår i stedet som et fingerpeg om designretningen for fremtidige Bentley-modeller – herunder mærkets første fuldt elektriske bil, som snart lanceres.

Tre døre til tre sæder

Kabinen har klassiske luksusdetaljer som komfortable sæder, vingeformet instrumentbræt, rat, drejeknapper og kontakter. Alt efter førerens humør eller behov kan mere futuristiske digitale elementer enten træde frem i forgrunden eller forsvinde i baggrunden.

Der er plads til tre personer og et kæledyr i EXP 15. En chauffør i førersædet og herskaberne på bagsædet, mens 'King' har god plads i passagersiden.

Det usædvanlige ved konceptbilen er, at den har blot tre døre og tre sæder for at yde ekstra komfort for den særligt udvalgte besætning. Den rummer også plads til kæledyr og håndbagage. Og når bilen holder stille, kan bagagerummet anvendes som luksuriøst picnicområde.

Fem designprincipper

“Det smukke ved en konceptbil er ikke kun at positionere et nyt designsprog, men også at teste, hvor markedet bevæger sig hen. Det er tydeligt, at SUV-modeller vokser i popularitet, og efter fire generationer med Continental GT-modellen har vi en rigtig god forståelse af GT-segmentet. Det vanskeligste segment er imidlertid dét, som ønsker en sedan, fordi den er under forandring. Nogle kunder ønsker den klassiske ‘three-box’-silhuet, andre en ‘one-box’, og andre igen noget mere forhøjet,” siger Robin Page, Director of Design hos Bentley Motors.

EXP 15 er bygget op omkring fem designprincipper, som vil præge fremtidens modeller fra Bentley. Det første er ‘Upright Elegance’, som dikterer, at frontens silhuet skal have en lodret, let buet linje. Set direkte forfra fremhæves det andet princip, ‘Iconic Grille’, som trods elektrificeringen stadig har stor betydning for Bentleys visuelle DNA.

Bentley har redesignet kølerfiguren på motorhjelmen.
Kølergrill som kunstværk

“Tidligere handlede kølergrillen om at lede luft til forbrændingsmotoren. Nu skaber vi i stedet et digitalt kunstværk med lys og bevarer dermed grillen som vores ikoniske front,” forklarer Robin Page.

Det tredje princip er ‘Endless Bonnet Line’ – en historisk reference til de fysisk enorme motorer i mærkets tidligste modeller. Denne linje fortsætter ubrudt under sideruderne og bagud til C-stolpen, akkurat som på Bentley Speed Six Gurney Nutting Sportsman Coupé. Med et mindre behov for motorrum i elbiler er pladsen under EXP 15’s motorhjelm i stedet anvendt som to elegante opbevaringsrum, der åbner som låget på et klaver.

Det fjerde princip, ‘Resting Beast’, ses bedst fra siden og ovenfra.

“Alle de mest ikoniske Bentley-modeller har brede bagpartier, som ‘svulmer’ over baghjulene og udstråler kraft som de spændte bagben på en stor kat. Bilens helhedsindtryk skal dog være afslappet og vandret – ikke aggressivt fremadskuende eller dovent bagudlænet. Proportionerne skal være perfekte med én tredjedel kabine, to tredjedele karrosseri,” forklarer Domen Rucigaj, Head of Exterior Design hos Bentley Motors.

Elegant udstigning

Det femte og sidste princip kaldes ‘Prestigious Shield’ og henviser til den store, rene flade bagtil – en fortolkning af den særskilte bagageopbygning på historiske Bentley-modeller. På EXP 15 er dette princip integreret i bagklappen, hvor også det nye bevingede Bentley-emblem er placeret – indrammet af diamantformede baglygter.

Førerpladsen er opdelt af to 'vinger', som det hører sig til i en Bentley.

Kabinedesignet er også inspireret af 1930 Speed Six Gurney Nutting Sportsman Coupé. Ikke i layout, men i idé og funktion.

“EXP 15 har ét sæde til føreren og to på passagersiden – det ene bag føreren og en mere luksuriøs, fleksibel stol på passagersiden, der kan dreje 45 grader udad for let ind- og udstigning. Denne løsning gør, at man træder værdigt ud ved ankomst og ikke klodset som i visse superbiler,” forklarer Darren Day, Head of Interior Design hos Bentley Motors.

Elbil kommer i 2026

Selv om EXP 15 først og fremmest er et designstudie, er den udviklet som en fuldt elektrisk bil med firehjulstræk, lang rækkevidde og lynhurtig opladning – alt sammen i tråd med den komfort og ydeevne, Bentley-ejere forventer. Og selv om inspirationen fra 1930-modellen er tydelig, er EXP 15 ikke et retroprojekt – og dermed heller ikke en forsmag på den kompakte elbil, Bentley planlægger at lancere i 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here