Svulmende kurver, lavere vægt og en større kabine. Sådan er 2013-udgaven af Mazda 3, der også får en ny 1,5 liters basismotor. Køreglæde og lav støj er i højsædet, hævder japanerne.
Så er sløret løftet for 3. generation af Mazda 3. Som forventet lægger designet sig tæt op af den nye Mazda 6. Især fronten med smalle forlygter og en dyb kølergrill understreger slægtskabet mellem de to biler. Også de svulmende skærme, der breder sig langs med bilen er blevet et Mazda-kendetegn, mens afslutningen med en meget flad bagrude i bagklappen også adskiller den nye 3’er fra mange klassekammerater.
Sammenlignet med den nuværende model, vokser Mazda 3 på alle leder: Længden på 447 cm er ganske vist kun øget med en cm, men i bredde og højde lægger den nye model for alvor til med henholdsvis 4 og 2 cm, så målene her hedder 180 og 145 cm. Akselafstanden forøges med seks centimeter til 270 cm, hvilket især skal gavne benpladsen på bagsædet, hvor den nuværende Mazda 3 hører til Golf-klassens mindst gæstfrie. Også bagagerummet vokser en smule – fra 340 til 350 liter.
Den nye Mazda 3 bliver den tredje Mazda med den japanske fabriks såkaldte Skyactiv-teknologi. Det betyder især lavere vægt. Mazda 3 smider 60 kilo, men alligevel skulle den nye model byde på høj komfort. Nye og lette isoleringsmaterialer lægge angiveligt en effektiv dæmper på støjen fra vejen – faktisk påstår Mazda, at den nye 3’er bliver blandt klassens mest støjsvage.
Skyactiv er også motorer, der vender op og ned på konventionerne. Benzinudgaverne har verdens højeste kompression, mens dieselmotorerne har verdens laveste for at presse flest mulige kilometer ud af brændstoffet. Mindste Mazda 3 kommer med en nyudviklet 1,5 liters benzinmotor med 100 hk, mens den velkendte to liter fås med 120 eller 165 hk. I første omgang kommer Mazda 3 kun med Mazdas roste 2,2 liters dieselmotor med dobbelt-turbo og 150 hk. Vi gætter dog på, at fabrikken i Hiroshima snart følger op med en mindre udgave på omkring 1,6 liter. Hvor langt motorerne kører på literen oplyser japanerne ikke, men de skulle angiveligt blive blandt de mest økonomiske i Golf-klassen.
Ny servostyring skal øge køreglæden
Køreegenskaberne er også i højsædet. Mazdas ingeniører har finjusteret den elektriske servo, så styreegenskaberne skulle være særligt præcise, mens undervognen byder på en både sportslig og mere komfortabel køreoplevelse end tidligere. Med sportsvogne som MX-5 og RX-8 har Mazda stolte traditioner for at lave særdeles velkørende biler, så Mazda 3 har noget at leve op til. Modellen har mange fans, fordi den ofte byder på underholdende køreegenskaber til relativt få penge og samtidig nyder godt af Mazdas ry for at lave biler uden nævneværdige problemer.
Indvendig har Mazda lyttet til kritikken af den skærm i midterkonsollen, der i Mazda 6 ser en smule eftermonteret ud. I Mazda 3 popper skærmen elegant op af instrumentpanelet som vi kender det fra Volvo og den nye Audi A3. Skærmen er trykfølsom, kan kommunikere med din smartphone og opgraderes til også at indeholde navigation. Mazda 3 får også en række assistentsystemer som eksempelvis automatisk nedbremsning i langsom køkørsel eller advarsel mod at køre for tæt på forankørende.
3. generation af Mazda 3 får officiel publikumspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt og når til Danmark i løbet af efteråret. Hvorvidt Mazda vil lave andre udgaver end den 5-dørs hatchback vides endnu ikke.
Læs mere:
Blog: Mazda Skyactiv viser lovende nytænkning men…