Danmarks 8. mest solgte bil får en ansigtsløftning senere i år – læs her om de syv vigtigste forbedringer af den faceliftede VW Golf.
Er ansigtsløftningen lige op over, er den udskudt til 2017 – og bliver det mere end lidt kosmetiske justeringer?
Der har været mange spekulationer om den kommende opdatering af Europas ikoniske bestseller, VW Golf. Ikke mindst set i lyset af ‘dieselgate’, der tvinger VW til skære ned på udvikling for at skaffe penge til udbedring af den famøse ‘snydesoftware’ i 11 millioner biler samt diverse sagsanlæg. Men den skulle være god nok: Knapt fire år efter lanceringen af Golf VII, skal en klassisk ansigtsløftning snart hjælpe Danmarks 8. mest solgte bil gennem ‘midtvejskrisen’.
Konkurrencen er da også skærpet i den klasse, som Golf selv har lagt navn til: Opels vellykkede nye Astra følger klasseduksen til dørs på kvalitet – og er mere end 40.000 kr. billigere på det danske marked. Renault lancerer snart en ny og – formentlig – endnu billigere Megane, og Kia Ceed er med facelift og moderne trecylindret turbobenziner heller ikke en bil, der behøver skamme sig i Golf-klubben.
Noget skal der altså ske for at holde Golf på toppen. Og ifølge det sædvanligvis velorienterede tyske bilblad AutoBild er VW da også allerede klar med en opdateret Golf i løbet af foråret. Hvilkenbil vurderer dog, at vi skal hen på den anden side af sommerferien, før den ‘nye’ Golf når til Danmark. Men derfor kan vi jo godt tage forskud på nyheden: AutoBild lister ændringer og forbedringer af Golf op – og vi har kigget med: Her er de 7 vigtigste nyheder på Golf 7, version 2.0.
1. Design
Helt i Golfens ånd, sker der meget lidt med designet: En Golf er en Golf og derfor ændres der kun en smule på den forreste kofanger, der får et større luftindtag.
2. Lygter
Et typisk sted at pynte på en gammel model, men også her går VW forsigtigt til værks. Modeller med LED-kørelys får ændret grafik – det gælder også baglygterne. Selve formen på for- og baglygter bevares, men mod merpris kan du få fuld LED-teknik for og bag.
3. Kabine
VW bryster sig af, at Golf har den lækreste finish i klassen. Derfor tilbydes der kun et par nye farver og nogle minimale ændringer af enkelte overflader i Golf-kabinen. Du kan dog mod merpris skabe stor forandring, hvis du bestiller den faceliftede Golf med samme fuld-elektroniske instrumentering som vi kender fra Audi TT og topudgaverne af Passat. I GTI, R og e-Golf-udgaverne bliver instrumenter, der kan skifte størrelse og informationer, standard.
4. Tre cylindre
Spareudgaven TSI BlueMotion har allerede en trecylindret énliters turbobenziner med 115 hk og behersket tørst. Med ansigtsløftningen følger ‘almindelige’ udgaver af samme motor med enten 90 eller 110 hk. De afløser den firecylindrede 1,2 TSI med enten 86 eller 105 hk.
5. GTE
Ladehybridudgaven af Golf opdateres med samme drivline som den større Passat GTE, der også er på vej til Danmark. Det øger systemydelsen fra 204 til 218 hk.
6. Selvstyre
Elektronikken får den helt store opdatering. Blandt de mest spændende nyheder er muligheden for at lade bilen køre selv med en hastighed op til 60 km/t på åbne strækninger. Systemet er især udviklet til at lette køkørsel på motorveje.
7. Priser
Holder sig i ro – i hvert fald på det tyske marked. Det samme bliver formentlig tilfældet i Danmark – også selv om den faceliftede Golf får mere udstyr end den nuværende model.
Læs også: Dramaet bag VW’s forsigtige Golf 7